Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Ny lov om folkehelsearbeid
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Litt mer om PRIMTALL.
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvor ble det av forebygginga?
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Fremtidens folkehelsearbeid
Samhandling for et friskere Norge
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Lov om helsetjenesten i kommunene
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Vilkårene for at for at samhandlingsreformen skal kunne styrke det samfunnsmedisinske og forebyggende arbeid SAMHANDLINGSKONFERANSE TROMSØ 25.MAI 2010.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Soning som helsebringende tiltak Avdelingsdirektør Jon Hilmar Iversen Bergen 13. mai 2008.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Samdata 2012 Somatikk.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
To nye lover og en plan – oppgaver og avklaringer
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Utskrift av presentasjonen:

Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid i et fremtidsperspektiv. Oslo Kongressenter, Folkets Hus 24.11.2010. Anders Smith, seniorrådgiver/lege.

Forventninger: idealer eller realiteter? | NSF 24.11.2010

Idealene er i hvert fall ikke nye: | NSF 24.11.2010

| NSF 24.11.2010

Og i mellomtiden har vi hatt denne: | NSF 24.11.2010

Det ”lille” og det ”store” folkehelsearbeidet (kfr. 10 – 90-regelen) | NSF 24.11.2010

Hva er kommunehelsetjenesten? Er det summen av alt det som listes opp i kommunehelsetjenesteloven § 1- 3? Fremme helse og forebygge sykdom, skade eller lyte. .. a) miljørettet helsevern b) helsestasjonsvirksomhet c) helsetjenester i skoler d) opplysningsvirksomhet e) fengselshelsetjeneste Diagnose og behandling .. Medisinsk hab. og rehab. Pleie og omsorg Hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner | NSF 24.11.2010

Dette har også vært ansett som en helsetjeneste: Kommunehelsetjenesteloven § 1- 4 1. ledd: det å ha oversikt over helsetilstanden og faktorer som kan virke inn på denne 2. ledd: medvirkning overfor andre | NSF 24.11.2010

Vil det være slik i fremtiden, også? Miljørettet helsevern er en del av kommunens folkehelsearbeid. Dette generelle perspektivet tilsier derfor at: det vil være riktigere å si at miljørettet helsevern er en kommunal tjeneste Er arbeid med helsestatistikk en helsetjeneste? Tilsvarende kan vi si at dette også er en del av kommunens generelle folkehelsearbeid | NSF 24.11.2010

18. Oktober 2010: Tre virkemidler i samhandlingsreformen | NSF 24.11.2010

. | NSF 24.11.2010

Det innebærer at kommunehelsetjenesteloven går over i historien ….. | NSF 24.11.2010

| NSF 24.11.2010

| NSF 24.11.2010

| NSF 24.11.2010

Folkehelsearbeid Folkehelsearbeid Kommunale helse- og Forslaget til ny folkehelselov legger opp til at kartet vil se slik ut: Folkehelsearbeid Frivillighet Nav Grunn- skole Landbruk Folkehelsearbeid Vei Fiskeri Politi Kommunale helse- og omsorgs-tjenester Fylkeskom- munens opp- gaver og an- svar Kommunalt miljørettet helsevern og arbeid med helsestatistikk Arbeid Kultur Miljø Spesialist- helsetjenesten | NSF 24.11.2010

Miljørettet helsevern som egen kommunal tjeneste Miljørettet helsevern som egen kommunal tjeneste? Det betyr ikke at denne tjenesten skal være uten medisinsk utdannet personell (kfr. ny folkehelselov § 28 om samfunnsmedisinsk kompetanse). Det innebærer at vi beholder kommunelegen. ? Kommunalt miljørettet helsevern Kommunalt miljørettet folkehelsearbeid | NSF 24.11.2010

Hvorfor ny folkehelselov nå ? Bernt-utvalgets innstilling fra 2004: ønsket om å lage en felles helse- og sosial-lov (felles helse- og omsorgslov) Fylkeskommunen fikk fra 1. januar 2010 ”Lov om fylkeskommuners oppgaver i folkehelsearbeidet” (”Folkehelseloven”) Generelt behov for å tydeliggjøre folkehelsearbeidet Redusere sosial ulikhet i helse | NSF 24.11.2010

Men hvor skal grensen gå mellom en helse- og omsorgslov på den ene siden og en folkehelselov på den andre? | NSF 24.11.2010

Dagens situasjon: Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ = ”Folkehelselov” = Dagens kommunehelse- tjenestelov Fylkeskommunen→ Individrettet arbeid Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Individ- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid | NSF 24.11.2010

helsefrem-mende og forebyggende Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ Er det slik grensedragningen bør være? D.v.s at alt befolkningsrettet/grupperettet helsefremmende og forebyggende arbeid skal omfattes av folkehelseloven og alt individrettet arbeid av helse- og omsorgsloven? = Folkehelselov Staten (dep./direk- torater) → = Helse- og omsorgslov Fylkeskommunen→ Individrettet arbeid Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Individ- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid | NSF 24.11.2010

helsefrem-mende og forebyggende Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ Eller bør folkehelseloven også omfatte det individrettede helsefremmende og forebyggende arbeidet? = Folkehelselov Staten (dep./direk- torater) → = Helse- og omsorgslov Eller er det slik at individrettet helsefremmende og forebyggende arbeid også bør omfattes av ny folkehelselov? Fylkeskommunen→ Individrettet arbeid Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Individ- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid | NSF 24.11.2010

helsefrem-mende og forebyggende Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ Eller er det slik at noe av det individrettede helsefremmende og forebyggende arbeidet bør hjemles i folkehelseloven mens andre deler av det samme arbeidet hjemles i ny helse- og omsorgslov? = Folkehelselov Staten (dep./direk- torater) → = Helse- og omsorgslov Fylkeskommunen→ Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Individrettet helsefr. og forebyggende arbeid Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid Individrettet arbeid | NSF 24.11.2010

Men uansett er det kommunen som har Hvilken lov skal regulere det individrettede helsefremmende og forbyggende arbeidet? Men uansett er det kommunen som har ansvaret! Kommunalt ansatt/ tilknyttet personell må kunne brukes på begge lovområdene . Folkehelseloven Helse- og omsorgsloven Systematisk helsefremmende og forebyggende arbeid Individuelt behov for helsefremmende eller forebyggende tiltak Individrettet arbeid | NSF 24.11.2010

Hva skal kommunalt miljørettet helsevern (kommunalt miljørettet folkearbeid) bestå i? Ny folkehelselov § 4: Medvirkning overfor andre myndigheter, frivillige organisasjoner og virksomheter § 5: Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer § 6: Helse i planlegging, helseopplysning (d.v.s bidra til bruk av strukturelle og pedagogiske virkemidler) § 7: Myndighet og oppgaver overfor virksomheter og eiendommer | NSF 24.11.2010

Hva skal helse- og omsorgstjenesten bidra med i det helsefremmende og forebyggende arbeidet? | NSF 24.11.2010

helsefrem-mende og forebyggende Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ = Folkehelselov Staten (dep./direk- torater) → = Helse- og omsorgslov Fylkeskommunen→ Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Individrettet helsefr. og forebyggende arbeid Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid Individrettet arbeid | NSF 24.11.2010

Ansatte som til daglig arbeider med individuelle helse- og omsorgstjenester, må også bidra til det systematiske helsefremmende og forebyggende arbeidet, slik som i helsestasjoner og i skolehelsetjenesten. Folkehelseloven Helse- og omsorgsloven Systematisk helsefremmende og forebyggende arbeid Individuelt behov for helsefremmende eller forebyggende tiltak Individrettet arbeid | NSF 24.11.2010

helsefrem-mende og forebyggende Befolknings/ grupperettet helsefrem-mende og forebyggende arbeid ↓ Ansatte som til daglig arbeider med individuelle helse- og omsorgstjenester, må også bidra til det systematiske helsefremmende og forebyggende arbeidet ved at de skal avgi statistikk og ellers bidra med opplysninger som kan ha verdi for det helsefremmende og forebyggende arbeidet Staten (dep./direk- torater) → = Folkehelselov = Helse- og omsorgslov Fylkeskommunen→ Gruppe- rettet helsefr. og fore- byggende arbeid Hab/rehab Pleie- og omsorg Individrettet helsefr. og forebyggende arbeid Kommunen → Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid Individrettet arbeid | NSF 24.11.2010

Hva kan eller bør fastlegen bidra med av helse-fremmende og forebyggende arbeid? Har fastlegen et populasjonsansvar? Og hvordan ivaretas det eventuelt? | NSF 24.11.2010

T N T = antall personer som oppsøker eller ber om hjelp fra legen pr. år N = antall personer på fastlegens liste (= fastlegens ”populasjon”) | NSF 24.11.2010

Eksempel: - En fastlege har 1500 personer på sin liste Eksempel: - En fastlege har 1500 personer på sin liste. Han/hun har kontakt med 900 av dem i løpet av et år. - Hva vet fastlegen om de 600 som det ikke har vært kontakt med i løpet av året? - Burde fastlegen vite noe om disse 600, også, eller i hvert fall noen av dem? | NSF 24.11.2010

Samhandlingsmeldingens forslag til løsninger – allmennlegetjenesten og legevakt Veksten i legetjenester skal i hovedsak komme kommunene til del Bedre tid for prioriterte pasientgrupper og styrking av allmennmedisinske offentlig oppgaver Knytte fastlegene tettere styringsmessig til kommunen Innføre funksjons- og kvalitetskrav til fastlegene Vurdere om legevakt skal inngå i de allmennmedisinske offentlige oppgaver Styrke vurderingskompetansen til legevaktsleger (og fastleger) | NSF 24.11.2010

Dette er ikke en særskilt problemstilling for Norge! Mye om styring… Fastlegene organisert annerledes enn de øvrige tjenesteutøverne i kommunene Dette er ikke en særskilt problemstilling for Norge! | NSF 24.11.2010

. Ikke i 2015 heller? | NSF 24.11.2010

Spesialisthelsetjenestens bidrag til folkehelsearbeidet er hjemlet i Lov om spesialisthelsetjenesten: § 1-1 Lovens formål, punkt 1: Lovens formål er særlig å fremme folkehelsen og å motvirke sykdom, skade, lidelse og funksjonshemning § 6-3 Veiledningsplikt overfor kommunehelsetjenesten Helsepersonell som er ansatt i statlige helseinstitusjoner som omfattes av denne loven, eller som mottar tilskudd fra regionale helseforetak til sin virksomhet, skal gi kommunehelsetjenesten råd, veiledning og opplysninger om helsemessige forhold som er påkrevet for at kommunehelsetjenesten skal kunne løse sine oppgaver etter lov og forskrift. | NSF 24.11.2010

Når det gjelder folkehelsearbeid, sier folkehelseloven lite ekstra om samarbeidet mellom foretak og kommune(r) ”De regionale helseforetakene har med utgangspunkt i egen virksomhet en rolle i arbeidet med å følge utviklingen i sykdomsbildet i regionen og i nærområdene. Overvåking av epidemiologiske forhold vil være et viktig grunnlag for forebyggende tiltak. For eksempel var det Sykehuset Østfold som oppdaget og gjorde kommunene Fredrikstad og Sarpsborg oppmerksom på legionellaepidemien i mai 2005.” | NSF 24.11.2010

Børge Ytterstad og John Snow . . | NSF 24.11.2010

I 2015: har vi da fått med oss ”alt”? Hva lærte vi av luftforurensningen i Bergen i januar 2010? Hva lærte vi av Vest-Tank eksplosjonen i Gulen i mai 2007? Har vi funnet noen andre enn ”bukken” til å passe havresekken når det gjelder skoler og barnehager? Er det andre som fører tilsyn med folkehelsearbeidet? Vi bør ha brutt ned noe av murene mellom bedriftshelsetjenesten og de kommunale tjenestene | NSF 24.11.2010