Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Nytt østfoldsykehus.
Tilpassede helsetjenester
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Bilde av Skibladner på Mjøsa
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Helhetlige helsetjenester i MNS
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Håndtering av avviksmeldinger
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Visjon og verdier Vikersund Kurbad AS. Respekt – profesjonalitet - trygghet og engasjement Visjon «Sammen flytter vi grenser» 2 Vikersund Kurbad AS.
INTRO.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Likeverdig tjeneste i palliasjon
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kvalitet i et moderne sykehus
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utfordringer for folkehelsen sett fra spesialisthelsetjenesten
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag. Arbeid med prioritering av sikkerhet og kvalitet. Alice Beathe Andersgaard Sykehuset Innlandet

Meny... Styringsbudskap og styrende dokumenter – og litt om Sykehuset Innlandet Om økonomi Om kvalitetsforbedrende arbeid Om medarbeidere Utfordringer

Styringsbudskap og styrende dokumenter – og litt om Sykehuset Innlandet

Visjon Sykehuset Innlandet skal gi gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk tilhørighet, kjønn og økonomi

Sykehuset Innlandets oppgaver Pasientbehandling Utdanning Forskning Opplæring av pasienter og pårørende Spesialisthelsetjenesten skal sørge for diagnostikk, behandling og oppfølgning av pasienter med akutte, alvorlige og kroniske sykdommer og helseplager. Tjenesten skal også gi veiledning til pasienter og kommunalt helsepersonell, drive undervisning og medisinsk forskning.

Sykehuset Innlandets verdier Åpenhet og involvering Respekt og forutsigbarhet Kvalitet og kunnskap

Bakgrunn og utgangspunkt Opptaksområde: 49 kommuner Befolkningsgrunnlag: 390.000 Areal: 53.200 km2 Enheter: 41 enheter Seks somatiske sykehus To psykiatriske sykehus Flere DPS, BUP og rehab. enheter Ansatte: 8000 medarbeidere (ca 5 600 årsverk) Omsetning: 6,4 MRD

Styringsdialog

Målet er at tjenesten er av god kvalitet Dette innebærer at helsetjenesten; Er virkningsfull Er trygg Involverer brukerne og gir dem innflytelse Er samordnet og preget av kontinuitet Utnytter ressursene på en god måte Er tilgjengelige og rettferdig fordelt Målet i ”og bedre skal det bli er at tjenestene er av god kvalitet… de deler dette inn i disse 6 kjennetegn bygget på WHO kriterier for kvalitet og peker på møtet mellom bruker og tjenesteutøver / behandler som det stedet kvaliteten oppleves og prøves. Men hva ligger i disse 6 kjennetegn? Sosial og helsedirektoratet, ”…og bedre skal det bli”

Vedtar sparetiltak: Her er styret for Helse Nordmøre og Romsdal. Kutter 32 senger                                                                                                                                                              Vedtar sparetiltak: Her er styret for Helse Nordmøre og Romsdal. I dag får styret vite at 25 millioner kroner må spares i år, nye 40 millioner neste år.

Færre får sykehusplass            VANSKELIGERE INNPASS: Styrelederen ved Ahus, Peder Olsen, tror sykehuset kanskje må stramme inn kriteriene for en sykeseng. Høyere terskel Ifølge styreleder Peder Olsen kan det nå bli aktuelt å heve terskelen for inntak ved sykehuset. – Et av hovedproblemene er at belegget i sengepostene våre er noe større enn sengepostene egentlig er bemannet for, og det fører til at det må leies inn for mye vikarer, forteller han.

Kvalitetsarbeid….

To perspektiver i kvalitetsarbeidet ”Hva vi planlegger og organiserer for å få til” Tiltak: Forbedring av praksis Pasientsikkerhet ”Når det likevel går galt” Tiltak: Forebygging av uønskede hendelser og resultater

Trengs det forbedring i helsetjenesten? 30-45 prosent av pasientene får ikke behandling i henhold til vitenskapelig dokumentasjon 20-25 prosent av all behandling er unødvendig, eller kan være skadelig

To err is human 44.000 – 98.000 døde hvert år på amerikanske sykehus som en følge av alvorlige uttilsiktede hendelser. Mennesker svikter ofte Teknologi svikter sjelden (<10?) Sikkerhet handler om å kompensere for den menneskelige feilbarlighet ved hjelp av teknologi, organisasjon og kultur Vi er langt bedre på teknologi enn på organisering. Hva med kultur? Er våre organisasjoner for komplekse?

Uønsket hendelse En uønsket hendelse i helsevesenet er noe som ikke skulle ha hendt. Den kan være knyttet til pleie, undersøkelser, behandling eller bare besøk i en institusjon (for eksempel en fallskade). Den kan få uheldige konsekvenser, store eller små. Men den behøver ikke å få konsekvenser i det hele tatt. I noen tilfeller blir hendelsen fanget opp i tide og dermed unngått, dvs en ”nesten-hendelse” eller ”near-miss” Hjort, 2007

Avvikshendelser i norske sykehus Petter Hjorts sine tall basert på Sykehuset Innlandet vil bety at årlig inntil 180-200 personer dør årlig på grunn av feilbehandling og 1400-1500 skades! Undersøkelser fra flere land konkluderer med at 40-50% av uønskede hendelser i sykehus kan forebygges. En målrettet innsats for å bedre pasientsikkerheten sparer mange liv

Interne revisjoner = kvalitetsforbedring Gjennomgår en del av vår virksomhet og gir konstruktive tilbakemeldinger Styrke utviklingsarbeid Forebygge uønskede hendelser

Kunnskapsbasert praksis ...praksis bygd på best mulig kunnskap ...avveid mot klinisk erfaring ...og pasientenes informerte medvirkning ...i den konkrete beslutningssituasjonen.

Styrket brukermedvirkningen Brukere aktivt med i fagutredninger Etablert flere LMS-tilbud; også for pårørende Dialogkonferanse sammen med Brukerrådet om brukermedvirkning og sykehustilbudet i Innlandet. Brukerrådet har fast en side i SI-magasinet

Om medarbeidere…..

Kultur for å varsle - HSØ Mellom 10 og 39% opplever ikke full trygghet til å varsle om kritikkverdige forhold

Arbeidsglede I år som i fjor, til og med litt bedre skår, er Arbeidsglede undersøkelsens sterkeste område. En overveiende stor andel av medarbeiderne i SI gleder seg til å gå på jobb!

Mål Mange medarbeidere er helt eller delvis uenige i at deres enhet evaluerer hvordan de ligger an i forhold til enhetens mål. 1298 – 26 % vesentlig lavere enn de helseforetakene vi sammenligner oss med.

Hvordan skal vi arbeide best mulig videre for å møte morgendagens utfordringer…. Samhandlingsreform Eldre bølge Brukere som ressurs Fag og fagutvikling Faget som drivkraft Kvalitet og pasientsikkerhet i fokus