Nyresyk og fremmedkulturell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
HELSE OG LIVSSTIL.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Praktiske erfaringer fra arbeidet med omsorgstjenester til innvandrere med etniske minoriteter. Grünerløkka Sykehjem 115September 2008.
Undervisning om Joyce Travelbee
Leken i et samfunnsperspektiv
Mangfold og fellesskap
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
En leges erfaringer med flerkulturelle pasienter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Flerkulturelle arbeidsplasser - hvordan hanskes med kulturforskjeller?
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Barns læring, voksnes ansvar!
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Samhandling og kommunikasjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Barn som pårørende –lovendring
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
"God bagasje på livets reise."
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Trygghet Anne Lise Holm.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Likeverdige helsetjenester for eldre
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
1 Kommunikasjon.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nyresyk og fremmedkulturell Nyremedisinsk sengepost Tone Reinton Utgård og Gro Lillealtern Haglund

Om nyreavdelingen på Ullevål 21 sengeplasser Hvilke land er representert i pasientgruppen? Hvilke land representerer våre ansatte?

Statistikk Hvor mange innvandrere er bosatt i Norge i dag? Hvor mange av disse er bosatt i Oslo? Hvilke land representerer de største pasientgruppene?

Definisjoner Med innvandrere menes personer med to utenlandsfødte foreldre. Til innvandrerbefolkningen hører førstegenerasjonsinnvandrere, som selv er født i utlandet - og personer født i Norge med to utenlandsfødte foreldre.

Definisjoner Med fremmedkulturelle menes personer som deler nasjonalitet, men ikke kultur, språk og religion

ICN`s etiske regler Sykepleieren skal i sitt arbeid søke å skape et miljø der menneskerettighetene og enkeltmenneskets, familiens og samfunnets verdier, skikker og tro respekteres. Sykepleieren skal sørge for at enkeltmennesket får tilstrekkelig kunnskap til å kunne gi informert samtykke til pleie og tilknyttet behandling.

Sykepleie og kultur Kjennskap til andre kulturer Være bevisst på at egne kulturelle erfaringer påvirker vår oppfatning Respekt for andres religion og kultur

Utfordringer på sengeposten i forhold til fremmedkulturelle Kommunikasjon Religion Oppfatning av smerte Ernæring Tidsbegrep Mann kontra kvinne Hvordan er det for oss som personale å møte fremmedkulturelle pasienter?

Kommunikasjon Pasienten snakker kun sitt morsmål Forveksling og misoppfattelse av ord Få tolk inn i bildet så tidlig som mulig!! Få hjelp av medpasienter med samme språk Unngå om mulig å bruke familie som oversetter, særlig barn

Tolk Planlegg i god tid Ha samtalen på et sted med rolige omgivelser Henvend deg alltid til pasienten når du snakker, og ikke til tolken Bruk enkle ord Vær oppmerksom på non-verbal kommunikasjon, og ulike oppfatninger av kroppsspråk

Forts. kommunikasjon Vanskelige ord og uttrykk Lage pekeark i samarbeid med pårørende som snakker norsk Dialyseguiden Bruker våre egne fremmedkulturelle ansatte til å tolke eller forklare tiltak og behandling Non-verbal kommunikasjon

Non-verbal kommunikasjon Definisjon: Nonverbal kommunikasjon er overføring av budskap uten bruk av ord, men ved hjelp av gester, ansiktsuttrykk og kroppsbevegelser (Travelbee 1999).

Forts. non-verbal kommunikasjon Store kulturelle forskjeller på oppfattelse av non-verbale signaler Arabere og indere berører ansiktet ved skamfullhet, viser håndflaten og senker hodet ved underkastelse eller beroligelse Afrikanere vinker til seg personer med håndflaten ned Skandinaver holder stor fysisk avstand ved samtale. Dette oppleves som kjølig av andre kulturer.

Religion Høytider og faste Bønnetider Kvinnesyn/bluferdighet

Smerteoppfatning En av de sterkeste mytene er at innvandrere tåler smerte dårlig Forskjeller i uttrykk for smerte Problemer med å tolke graden av smerte Uttrykker psykisk smerte med fysiske symptomer Ta pasienten på alvor!

Ernæring Religiøse skikker Sørge for at pasienten forstår hva det innebærer å faste Viktig at pasientene får snakke med ernæringsfysiolog Nyrekost

Tidsbegrep Forskjellig oppfattelse av tid og avtaler

Mann kontra kvinne Tilrettelegger med tanke på pasientens kultur og religion Ivaretar pasientens bluferdighet Kvinnesyn

Hvordan er det for oss som personale å møte fremmedkulturelle pasienter? Vanskelig å forstå hvilke behov fremmedkulturelle har for pleie og omsorg Opplevelse av å ikke ”strekke til” Prøver å vise forståelse og empati ved berøring Utfordringer i møte med pasienter som stiller krav til at personalet har ”riktig” kulturell bakgrunn/kjønn

Eksempel fra hverdagen på sengeposten Opplæring av dialysepasient

Hva kan vi gjøre for å bli enda bedre? Bestille tolk på et tidligere tidspunkt Bruke tolk oftere, særlig ved innskrivning/utskrivning Bruke pekeark mer enn det vi gjør i dag Utarbeide informasjonsskriv på ulike språk Sette av mer tid til å prøve å forstå pasienten

Generelle råd Grensesetting ved antall besøkende, og besøkstid Ikke bruk kultur som en forklaring på oppførsel hos pasienten/personalet Vise autoritet og være tydelig på at det er regler som må overholdes uavhengig av kultur/religion Stille samme krav til alle pasienter

Generelle råd Det viktigste er at vi behandler alle som selvstendige individer, og slik vi selv ønsker å bli behandlet. Respekt og likeverd

Kilder http://www.sykepleieforbundet.no http://www.ssb.no/emner/02/02/20/immvutv/ Informasjon fra Ullevål Universitetssykehus: 02.10.2008 http://www.ullevaal.no Flaathen, Elisabeth K. (2006). ”Kultursensitiv sykepleie” Sykepleien nr. 07/2006 Horntvedt, Tone. (1996) Helsearbeid i flerkulturell sammenheng. Oslo: Vett og Viten Nordahl, Heidi (2008). ”Kulturkunnskap inn i sykepleien” Sykepleien nr.11/2008 Dialyseperm; Notat fra ernæringsfysiolog v/Ullevål Travelbee, Joyce. (1999) Mellommenneskelige forhold i sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget Kristoffersen, Nina Jahren (2004). Generell sykepleie 2, pasienten og sykepleier – samhandling, opplevelse og identitet. Oslo: Gyldendal Akademisk Forelesningsnotater Løken, Morten (2004). ”Pasienter med ulik kulturell bakgrunn og PD.” Ramstad, Berit (2005). ”Innvandrere i dialyse. Et møte mellom kulturer.”