Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Skaperen, ordneren og danseren
En måte å lese Bibelen på
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm)
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Muntlige presentasjoner
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Post 4, sykehuset Levanger
Strategier og kompetanse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Å snakke med seg selv, fali det?
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Lesing og lesestrategier
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Smak på maten!.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Læringsstiler (Dunn & Dunn, Bostrøm) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hva er læringsstil (Dunn & Dunn) Informasjons- bearbeiding Spesielle lærings- preferanser Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding Hvordan behandler (prossesserer) jeg informasjon? Hjernedominans Venstredominans Høyredominans Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Om begrepsbruken og teoriforståelse Høyre Den kunstnerlige hjernen: identifisering, bilde, helhet, symbol, visualiseringer, dagdrømming, fantasi, og annet. Venstre Den akademiske hjernen: lesing, skriving, regning, analyse, logikk, årsaksforhold, med mer. HOLISTISK/Global ANALYTISK Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding (Bostrøm) Analytisk (venstre) Kombinasjon Holistisk (globalt) (høyre) Sekvensiell Både sekvensiell og helhet Helheten først 28% 17% 55% Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Undersøkelse (Bostrøm 2004) Klassen 28% analytisk 55% holistisk 17% kombinasjon Undersøkelse (Bostrøm 2004) Lærere 65% analytiske (mattelærere) Presenterer info, oppgaver, undervisning i overensstemmelse med sin egen dominans. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon Reflekter over denne ”informasjonen” i forhold til egen informasjonsbehandling. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Læringspreferanser 20 faktorer som påvirker min læring Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Miljømessige elementer: ytre miljø! Hjernevennlig miljø? Lyd: Lyd eller ro? Musikk uten ord Barokkmusikk bedre en rock? Fleksibel: noen ganger med – noen ganger uten. Lys: Kraftig Svakt Fleksibel Fluoriserende lys kan overstimulere: yngre Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Miljømessige elementer: ytre miljø! Hjernevennlig miljø? Temperatur Varmt Kjølig Fleksibel Design: klasseværelset – studiestedet Hva er optimalt? 40% av folkeskoleelevene (Danmark) foretrekker uformelt studiemiljø 20% formelt miljø 40% fleksible Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Emosjonelle elementer (Se: Imsen kap. 15,2) Positive følelser er livsviktige Oppgitthet, stress, følelse av misslykkethet = katastrofe! Fysiologiske virkninger: (Sylwester:http://www.brainconnection.com/library/?main=talkhome/columnists Stresshormoner: hindrer læring Kortisoninnholdet øker: kan føre til fall i neuroner i hippocampus = den viktigste del av hjernen for læring/hukommelse. http://en.wikipedia.org/wiki/Hippocampus Læringens tredelte kjede: Emosjoner: bevisst/ubevisst, styrer Oppmerksomhet: som igjen styrer vår motivasjon for (se Imsen: Oppmerksomhet og konsentrasjon: s.218 – 220, 4. utg. 2006) Læring Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Emosjonelle elementer Motivasjon Ansvarlighet (tilpasning/ikke tilpasning) Utholdenhet Struktur Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Sosiologisk Alene Par Venner Team Voksne Variasjon Oppgave: Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Fysiologisk Persepsjon (sansene): Høre (auditiv) Se (visuell) Berøre, føle (taktil) Erfare (kinestetisk) Inntak av mat Bevegelse Tid Kommer nærmere tilbake til disse fire sansene Oppgave: Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Psykologisk Global Analytisk Impulsiv Reflektert Oppgave: Hvilken rolle spiller slike elementer for deg i din læring? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Betydningen av preferansene 20 faktorer 95% sikkerhet for at elever presterer bedre hvis de faktorer som har spesiell betydning blir vektlagt. Ikke uvanlig med mellom 6 – 14 preferanser for hver person. Jo sterkere preferanse, desto viktigere at eleven får behovet dekket. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Test av læringsstil LSI (Learning Styles Inventory, 5 – 14 år) PEPS (Productivity Environmental Preferenc Survey, 15 år – voksen) Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Test av læringsstil Testen vurderer 20 faktorer Den 21. faktoren er informasjons-bearbeiding. Den blir ikke vurdert i testen Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tolking av test. Profil Rapport Hjelp til å tolke Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon Hvordan vil de 20 miljøfaktorene påvirke læringsmiljøet på egen skole? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Hva dreier det seg om? 1. Elevenes læringsstil Informasjonsbearbeiding Læringspreferanser 2. Lærerens undervisningsstil 3. Ytre miljø = sammenheng Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Elevenes læringsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Informasjonsbearbeiding Generell informasjon Læringsmateriell Presenteres på to forskjellige måter ANALYTISK HOLISTISK Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Analytisk Holistisk (globalt) Fra del til helhet Korte detaljrike avsnitt Logiske enheter og beskrivelser Tydelige og konkrete oppgaver Stillhet, rutine og ro Sterk ytre struktur Helheten først – deretter detaljene Personlig historie med hverdagsnær virkelighetstilknytning Multisensorisk med bilder og farger Annerledes og ulik form og innhold Valgfrihet Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon I hvilken grad er informasjon og undervisningsmateriell valgt med tanke på en analytisk eller holistisk prosessering på vår skole? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Eget læringsarbeid skjer etter Læringspreferanser Eget læringsarbeid skjer etter sterkeste preferanse. Dette må læres! Visuell Auditiv Taktil Kinestetisk Blandingsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Blandingsstil Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Lærerens undervisningsstil Ta hensyn til Informasjonsbearbeiding: Analytisk Holistisk Læringspreferanser: De 16 faktorene (20 – 4) VAKT Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Visuell Jeg husker det jeg ser Jeg husker det jeg leser Jeg foretrekker orden og system Jeg liker å tegne og male Jeg arbeider raskt Jeg vil heller lese selv enn å høre på andre Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Lage tankekart Bruke fargeblyanter og understreke Be læreren å skrive ned det viktigste Lage collage Bruke fantasien Ta notater Arbeide med farger og bilder Tegne av Bruke PC Skrive historier Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Auditiv Jeg husker det jeg hører Jeg elsker å høre læreren fortelle Jeg liker å fortelle andre hva jeg vet Jeg liker å prate og diskutere Noen ganger er jeg ”zummete” Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Spill inn det du vil huske Stille spørsmål Diskutere Se og høre på TV/video Be læreren fortelle det som er viktig Intervjue Lære bort til kameratene Repetere det som er viktig Lese høyt Spille teater Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Kinestetisk og taktil Jeg synes det er slitsomt å sitte stille Jeg er flink til å bygge og konstruere Jeg liker å gjøre noe og spille teater Jeg konsentrerer meg best når jeg plukker på noe Jeg er hendig! Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Tips Oppleve Lage film Lage egne spill Bruke PC Bygge modeller utforske Bevege meg ofte Be noen vise meg hvordan jeg gjør det. Mime Kooshball Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Kooshball During the 1988 Christmas season, the Koosh ball was the hottest toy on the shelves. The Koosh ball was a rubber ball filled with a jelly-like plasma and its outside consisted of hundreds of rubber spikes making it look like a soft and flexible porcupine that did not hurt to hold or squeeze. When someone squeezed the object, the plasma caused it to squirm around in his hand while the spikes provided something to grip in one's hand. The koosh ball was developed by Scott Stillinger and Matt Button, the owners of Oddz On Products. The toys had great appeal with a surprising number of adult fans. It was estimated that 40% of the toys were purchased for adults to play with. Several million units were shipped from the next four years and were supported by an official user's guide "The Official Koosh Ball." While the number of units sold has dropped off, they are still a holiday favorite.   Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Refleksjon Hvilke muligheter har deres skole til å tilpasse opplæringen ut fra VAKT-modellen? Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Praksis Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Lena Bostrøm Ordne individuelle læringsmiljøer (20) Omforme materiell Studere på din beste tid. Belysning etter behov Sosiale behov osv Omforme materiell Analytisk og holistisk V-A-K-T Trene gjøre lekser, løse oppgaver på ulike vis. Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler

Rita Dunn Introduseres ved hjelp av elevens individuelle perseptuelle kapasitet (H/A, VAKT) Forsterkes gjennom andre eller tredje sans Praktiseres ved å la eleven bruke informasjonen Ray Svanberg, Høgskolen i Østfold Læringsstiler