Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Forventninger og videre arbeid…...
Samspill og Samhandling
Lederutvikling og skreddersøm
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LEDELSE.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Presentert av Jan Fikke
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Frontlinjeserivce
Gruppepsykologi.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
10. Organisasjoners effektivitet
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Grupper og gruppepsykologi
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tema: grupper og gruppeprosesser
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Lederstil og Motivasjon.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Velkommen til et nytt skoleår!
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Tema: grupper og gruppeprosesser
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Gruppepsykologi.
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kapittel 11 Grupper og team
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Ledelse.
12. Organisasjonsutvikling
7. Motivasjon i organisasjoner
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Utskrift av presentasjonen:

Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)

En første definisjon på en gruppe Mange forsøkt å lage definisjoner på grupper, derfor varierer disse i litteraturen Vår definisjon på grupper: ”tre eller flere personer som har et felles mål og samhandler for å nå dette målet” (Sjøvold s.17, 2006) Felles mål: bli lærere Vi samhandler for å nå dette målet

Oppgaver og arbeids-former Perspektiver Roller Grupper Gruppe-funk-sjoner Oppgaver og arbeids-former

Tre perspektiver om gruppeytelser knyttet til grupperoller Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen.

1. Yter vi bedre sammen med andre? Sosial fasilitering Enkle arbeidsoppgaver Straff og belønning Forventninger til egen prestasjon Egen identitet Individet i gruppen!

D C B A Modell Gruppens prestasjon er kun individets prestasjon alene i gruppesammenhengen

2. Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen Hva overskriften poengterer: Fokus på enkeltindividets prestasjon Å prestere noe som enkeltperson sammen med andre Fokus på teamets prestasjoner: Samhandling Kombinere sine evner og ressurser slik at de utfyller hverandre heller enn å øke det enkelte medlems ytelser

Modell Å være medlem i et team og samhandle

3. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen Vår definisjon Begge perspektiver gir tapt effekt i gruppearbeidet Å støtte seg til gruppen = utnytte gruppen Å støttes av gruppen = gruppen skjuler

Hva det dreier seg om Å støtte seg til gruppen: Å støttes av gruppen Unnasluntring – sosial loffing – free riding Å støttes av gruppen Gruppa prøver å kompensere gjennom at andre gjør mer og/eller prøver å hjelpe den som ikke ytre optimalt. Kan skjules i gruppa, fordi gruppa enten tildekker eller er så stor at det ikke synes.

Konsekvenser Nedsatt produktivitet i gruppen Prosessene løper ikke slik de kunne ha gjort To forklaringer til nedsatt produktivitet Motivasjonstap i gruppa: Oppstår ved sosial loffing Koordineringstap Gruppas evne til å kombinere og effektivt utnytte sine samlede ressurser

Modell

Oppgave 1 Drøft gruppeerfaringer fra leirskolen med utgangspunkt i perspektivene Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen. Hvilke utfordringer møtte dere?

Arbeidsoppgavene påvirker gruppens arbeidsform

Gruppens arbeidsform påvirkes av arbeidsoppgavene. Gruppen møter forskjellige typer arbeidsoppgaver som krever forskjellig slags arbeidsmetoder.

Fem ulike arbeidsformer basert på ulike oppgavers krav De krav arbeidsoppgaven stiller avgjør hva slags arbeidsform gruppen bør bruke: Additive oppgaver Disjunktive oppgaver Konjunktive oppgaver Kompensatoriske oppgaver Komplementære oppgaver

Additive oppgaver Summen Krever alles innsats. Resultatet er summen av alles innsats: Eks.: tautrekking

Disjunktive oppgaver Eksperten En ”ekspert” i gruppa finner løsningen De andre gruppemedlemmenes bidrag har mindre betydning – ”hvorfor tenkte vi ikke på det før”? Eks.: problemløsning 500 Hvorfor tenkte vi ikke på det før?

Konjunktive oppgaver Flere hoder bedre enn ett Alles bidrag er nødvendig Medlemmene bygger på hverandres bidrag Sluttproduktet er forskjellig fra det den enkelte kunne kommet fram til alene – flere hoder tenker bedre enn ett! Eks.: forskningsprosjekt

Kompensatoriske oppgaver Gjennomsnittet Resultatet av gruppearbeidet er gjennomsnittet av medlemmenes bidrag. Eks.:jury

Komplementære oppgaver Deloppgaver Resultatet er avhengig av alles bidrag Oppgaven kan deles i deloppgaver som den enkelte kan arbeide selvstendig med. Eks.: fagbok

Oppgave 2 Vurder oppgavene som ble utført på leirskolen og klassifiser dem ut fra Sjøvolds teori. Legg fram og begrunn!

Sentrale funksjoner i gruppen

Nødvendige gruppefunksjoner 4 grunnleggende funksjoner er nødvendige for at gruppen skal være i balanse

Samspill mellom 4 grunnleggende funksjoner i gruppen for at gruppen skal være i balanse Kontroll Målrettet oppgaveløsning, handlekraft, autoritet Omsorg Ivareta, sosialt åpen, kreativitet Opposisjon Kritikk, konkurranse, provokasjon Avhengighet Lojalitet, konformitet, aksept

Samspill og balanse Omsorg Kontroll Opposisjon Avhengighet

2 indikatorer på gruppens robusthet og fleksibilitet Tilbaketrekking: motløshet, utydelighet, usikkerhet Synergi: engasjement, empati, samarbeid

Utviklingsdimensjonene Tilbaketrekning: Medlemmene ingen felles identitet Ingen delt opplevelse av forpliktelse til samarbeid Personen: Meg selv først Gruppen: vi og de andre Synergi Sterk felles gruppeidentitet Høy grad av læring Dristige meningsytringer fører til ny kunnskap Søker aktivt kunnskap Søker relasjoner utenfor gruppen Medlemmene mesterer alle grunnleggende gruppefunksjoner

Å utvikle sitt potensial i gruppen - individuelt og som gruppe Synergi Engasjement, empati, samarbeid Tilbaketrekking Motløshet, utydelighet, usikkerhet

Det totale bildet Kontroll Omsorg Opposisjon Avhengighet Synergi Tilbaketrekking Synergi Opposisjon Avhengighet

Oppgave 3 Bruk fagteksten på sidene 59 t.o.m. s.65. Hjelp hverandre til å forstå hva funksjonene betyr for gruppearbeidet og hvordan dimensjonene rigiditet – synergi (umodenhet – modenhet) kommer inn. Plenumsdrøfting

Når er gruppa mest effektiv? Avhengig av oppgavene. Den mest modne gruppe trenger ikke å være den mest effektive. Hva er målet vårt? Effektivitet eller modenhet?

Funksjoner blir rolletyper

Funksjonene og rolletyper Funksjonene kan gå over fra å være funksjoner i gruppa til å bli roller som gruppemedlemmene inntar. Skjer ofte hos nye grupper

Kontroll (C – Controll) Personer Lite fleksible Regelryttere Overdreven systematikk Riktig måte å gjøre oppgaver på Humor ingen sterk side Gruppens særpreg Har aksepterte kjøreregler Fokus på produksjon Kontrollkultur Nye ideer (truende) Vi er best Lederen Den sterke Leder i kampen mot konkurrentene

Omsorg (N – nuture) Personer: Gruppens særpreg Lederen Vennlige Uformelle Åpne Demokratiske Gruppens særpreg Omsorgskultur Lederen Tar vare på Beskytter

Opposisjon (O – opposition) Gruppens særpreg Gjensidig mistenksomhet Åpenhet for personers rett til påvirkning og makt Tøff, aggressiv atferd verdsatt Mangler vilje til å arbeid for felles mål Lederen Forutsettes å stå opp for en av partene ved konflikt Blir ignorert hvis hun/han ikke gjør det Forhandler Personer Intoleranse for kontroll Motstand mot autoriteter Nekter å innordne seg Oppfatninger av disse Upålitelige Irritable Utålmodige Motstreberske

Avhengighet (D – dependence) Personer: Logiske Objektive Analytiske Intellektuell tilnærming til oppgaveløsing Selvkontrollert Rasjonelt Men ikke selvstendig initiativ. Gruppens særpreg Avhengighetskultur Verdier som fremmer lojalitet og disiplin Lederen Tar ansvar for å sikre gruppens måloppnåelse og medlemmenes velbefinnende

Gruppeoppgave 4 Drøft de utfordringene nye grupper har. Mht til at funksjonene kan gå over til å bli roller. Hvordan vurderer dere gruppenes funksjon ved gjennomføring av leirskolen (Bøkevangen/Basecamp Tangen)? Var det gruppefunksjoner eller grupperoller som var framtredende?

Fri flyt - balanse Alle medlemmer behersker alt i kommunikasjonen mellom gruppemedlemmene Stort potensial for å mestre omgivelsene

Flytsonemodellen, (Bearbeidet etter Csikszentmihalyi i Andreassen og Wadel 1989 og Sjøvold 2006) U t f o r d i n g e K Om T S A Op Flytsonen Ferdigheter

Oppgave 5 Drøft: I hvilken grad påvirker teorien om grupper din oppfatning av gruppens betydning i skole og utdanning? Summer opp drøftingen i hovedpunkter og ta med til plenum.