Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
En første definisjon på en gruppe Mange forsøkt å lage definisjoner på grupper, derfor varierer disse i litteraturen Vår definisjon på grupper: ”tre eller flere personer som har et felles mål og samhandler for å nå dette målet” (Sjøvold s.17, 2006) Felles mål: bli lærere Vi samhandler for å nå dette målet
Oppgaver og arbeids-former Perspektiver Roller Grupper Gruppe-funk-sjoner Oppgaver og arbeids-former
Tre perspektiver om gruppeytelser knyttet til grupperoller Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen.
1. Yter vi bedre sammen med andre? Sosial fasilitering Enkle arbeidsoppgaver Straff og belønning Forventninger til egen prestasjon Egen identitet Individet i gruppen!
D C B A Modell Gruppens prestasjon er kun individets prestasjon alene i gruppesammenhengen
2. Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen Hva overskriften poengterer: Fokus på enkeltindividets prestasjon Å prestere noe som enkeltperson sammen med andre Fokus på teamets prestasjoner: Samhandling Kombinere sine evner og ressurser slik at de utfyller hverandre heller enn å øke det enkelte medlems ytelser
Modell Å være medlem i et team og samhandle
3. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen Vår definisjon Begge perspektiver gir tapt effekt i gruppearbeidet Å støtte seg til gruppen = utnytte gruppen Å støttes av gruppen = gruppen skjuler
Hva det dreier seg om Å støtte seg til gruppen: Å støttes av gruppen Unnasluntring – sosial loffing – free riding Å støttes av gruppen Gruppa prøver å kompensere gjennom at andre gjør mer og/eller prøver å hjelpe den som ikke ytre optimalt. Kan skjules i gruppa, fordi gruppa enten tildekker eller er så stor at det ikke synes.
Konsekvenser Nedsatt produktivitet i gruppen Prosessene løper ikke slik de kunne ha gjort To forklaringer til nedsatt produktivitet Motivasjonstap i gruppa: Oppstår ved sosial loffing Koordineringstap Gruppas evne til å kombinere og effektivt utnytte sine samlede ressurser
Modell
Oppgave 1 Drøft gruppeerfaringer fra leirskolen med utgangspunkt i perspektivene Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen. Hvilke utfordringer møtte dere?
Arbeidsoppgavene påvirker gruppens arbeidsform
Gruppens arbeidsform påvirkes av arbeidsoppgavene. Gruppen møter forskjellige typer arbeidsoppgaver som krever forskjellig slags arbeidsmetoder.
Fem ulike arbeidsformer basert på ulike oppgavers krav De krav arbeidsoppgaven stiller avgjør hva slags arbeidsform gruppen bør bruke: Additive oppgaver Disjunktive oppgaver Konjunktive oppgaver Kompensatoriske oppgaver Komplementære oppgaver
Additive oppgaver Summen Krever alles innsats. Resultatet er summen av alles innsats: Eks.: tautrekking
Disjunktive oppgaver Eksperten En ”ekspert” i gruppa finner løsningen De andre gruppemedlemmenes bidrag har mindre betydning – ”hvorfor tenkte vi ikke på det før”? Eks.: problemløsning 500 Hvorfor tenkte vi ikke på det før?
Konjunktive oppgaver Flere hoder bedre enn ett Alles bidrag er nødvendig Medlemmene bygger på hverandres bidrag Sluttproduktet er forskjellig fra det den enkelte kunne kommet fram til alene – flere hoder tenker bedre enn ett! Eks.: forskningsprosjekt
Kompensatoriske oppgaver Gjennomsnittet Resultatet av gruppearbeidet er gjennomsnittet av medlemmenes bidrag. Eks.:jury
Komplementære oppgaver Deloppgaver Resultatet er avhengig av alles bidrag Oppgaven kan deles i deloppgaver som den enkelte kan arbeide selvstendig med. Eks.: fagbok
Oppgave 2 Vurder oppgavene som ble utført på leirskolen og klassifiser dem ut fra Sjøvolds teori. Legg fram og begrunn!
Sentrale funksjoner i gruppen
Nødvendige gruppefunksjoner 4 grunnleggende funksjoner er nødvendige for at gruppen skal være i balanse
Samspill mellom 4 grunnleggende funksjoner i gruppen for at gruppen skal være i balanse Kontroll Målrettet oppgaveløsning, handlekraft, autoritet Omsorg Ivareta, sosialt åpen, kreativitet Opposisjon Kritikk, konkurranse, provokasjon Avhengighet Lojalitet, konformitet, aksept
Samspill og balanse Omsorg Kontroll Opposisjon Avhengighet
2 indikatorer på gruppens robusthet og fleksibilitet Tilbaketrekking: motløshet, utydelighet, usikkerhet Synergi: engasjement, empati, samarbeid
Utviklingsdimensjonene Tilbaketrekning: Medlemmene ingen felles identitet Ingen delt opplevelse av forpliktelse til samarbeid Personen: Meg selv først Gruppen: vi og de andre Synergi Sterk felles gruppeidentitet Høy grad av læring Dristige meningsytringer fører til ny kunnskap Søker aktivt kunnskap Søker relasjoner utenfor gruppen Medlemmene mesterer alle grunnleggende gruppefunksjoner
Å utvikle sitt potensial i gruppen - individuelt og som gruppe Synergi Engasjement, empati, samarbeid Tilbaketrekking Motløshet, utydelighet, usikkerhet
Det totale bildet Kontroll Omsorg Opposisjon Avhengighet Synergi Tilbaketrekking Synergi Opposisjon Avhengighet
Oppgave 3 Bruk fagteksten på sidene 59 t.o.m. s.65. Hjelp hverandre til å forstå hva funksjonene betyr for gruppearbeidet og hvordan dimensjonene rigiditet – synergi (umodenhet – modenhet) kommer inn. Plenumsdrøfting
Når er gruppa mest effektiv? Avhengig av oppgavene. Den mest modne gruppe trenger ikke å være den mest effektive. Hva er målet vårt? Effektivitet eller modenhet?
Funksjoner blir rolletyper
Funksjonene og rolletyper Funksjonene kan gå over fra å være funksjoner i gruppa til å bli roller som gruppemedlemmene inntar. Skjer ofte hos nye grupper
Kontroll (C – Controll) Personer Lite fleksible Regelryttere Overdreven systematikk Riktig måte å gjøre oppgaver på Humor ingen sterk side Gruppens særpreg Har aksepterte kjøreregler Fokus på produksjon Kontrollkultur Nye ideer (truende) Vi er best Lederen Den sterke Leder i kampen mot konkurrentene
Omsorg (N – nuture) Personer: Gruppens særpreg Lederen Vennlige Uformelle Åpne Demokratiske Gruppens særpreg Omsorgskultur Lederen Tar vare på Beskytter
Opposisjon (O – opposition) Gruppens særpreg Gjensidig mistenksomhet Åpenhet for personers rett til påvirkning og makt Tøff, aggressiv atferd verdsatt Mangler vilje til å arbeid for felles mål Lederen Forutsettes å stå opp for en av partene ved konflikt Blir ignorert hvis hun/han ikke gjør det Forhandler Personer Intoleranse for kontroll Motstand mot autoriteter Nekter å innordne seg Oppfatninger av disse Upålitelige Irritable Utålmodige Motstreberske
Avhengighet (D – dependence) Personer: Logiske Objektive Analytiske Intellektuell tilnærming til oppgaveløsing Selvkontrollert Rasjonelt Men ikke selvstendig initiativ. Gruppens særpreg Avhengighetskultur Verdier som fremmer lojalitet og disiplin Lederen Tar ansvar for å sikre gruppens måloppnåelse og medlemmenes velbefinnende
Gruppeoppgave 4 Drøft de utfordringene nye grupper har. Mht til at funksjonene kan gå over til å bli roller. Hvordan vurderer dere gruppenes funksjon ved gjennomføring av leirskolen (Bøkevangen/Basecamp Tangen)? Var det gruppefunksjoner eller grupperoller som var framtredende?
Fri flyt - balanse Alle medlemmer behersker alt i kommunikasjonen mellom gruppemedlemmene Stort potensial for å mestre omgivelsene
Flytsonemodellen, (Bearbeidet etter Csikszentmihalyi i Andreassen og Wadel 1989 og Sjøvold 2006) U t f o r d i n g e K Om T S A Op Flytsonen Ferdigheter
Oppgave 5 Drøft: I hvilken grad påvirker teorien om grupper din oppfatning av gruppens betydning i skole og utdanning? Summer opp drøftingen i hovedpunkter og ta med til plenum.