GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring Introduksjonsforelesning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvorfor GLSM? Større fokus på grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i allmennlærerutdanningen Samsvar med læreplanens fokus på grunnleggende ferdigheter Tverrfaglig fokus – både i matematikk og norsk skal både nye språk og metaspråk læres Skriftspråksopplæringen starter (for noen) før skolestart, og den fortsetter også etter de første årene på skolen Dessuten… 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold … Språk er inngangsporten til å tilegne seg informasjon og kunnskap å delta i kulturen å kommunisere med andre å kunne tenke og å kunne forstå verden å oppleve fantasiverdener/ å kunne forestille seg noe å uttrykke egen identitet å kunne uttrykke meningene sine Vi utvikler språkkompetansen vår hele livet! 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Forventninger… Første skoledag 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
GLSM - sentrale begreper Semiotikk Multimodalitet Grunnleggende ferdigheter Literacy (identifisere, forstå, tolke, skape, kommunisere) Lesing og skriving – hva er det? Strategier Metoder IKT-basert undervisning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Semiotikk Semiotikk: vitenskapen om ulike tegnsystemer skrift bilder/tegninger matematiske symboler/tegn Multimodal/sammensatt tekst lyd/musikk film Tegn- forbindelse mellom uttrykk og innhold Tegnet viser til noe annet enn seg selv Tegnet er arbitrært (tilfeldig) 5 = IIIII = kjærlighet Per = 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Semiotikk – å lære tegnsystemer Ulike typer tegn (C. S. Peirce) Ikoniske tegn: Likhet mellom tegn og representert objekt Indeksikalske tegn: Nærhet mellom tegn og representert objekt. Tegnet peker mot objektet. Symboler: Konvensjonell sammenheng mellom tegn og representert objekt (sosial overenskomst) Denotasjon (hovedbetydning, ordboksdefinisjon) og konnotasjon (bibetydninger) fem 5 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Læring av skriftspråket Det alfabetiske prinsipp - veien fra fonem til grafem og tilbake Metaspråklig bevissthet Bokstavinnlæring Førstehåndserfaring Farge, størrelse, taktilitet ”Min” bokstav Første skoledag Å lage bokstaver med kroppen 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Leseutviklingsfaser og -strategier Lesing av kontekst (pseudo-lesing) Helordslesing – visuelt minnebilde Fonologisk lesing (indirekte vei) Ortografisk lesing (direkte vei) Er det bare barn som benytter seg av kontekst- lesing og fonologisk lesing? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva er lesekompetanse? Lesing som avkoding x forståelse Avkoding (teknisk side ved lesingen, gjenkjenne ord) Forståelse (refleksjon, tolkning, trekke ut mening) Kunnskapsløftet: lesing er både ferdighet og kulturell kompetanse Ferdighet jf. avkoding Kulturell kompetanse (sjangerforståelse, kontekstkunnskap, erfaringer, skjemaaktivering) I tillegg…det å være en god leser innebærer også å være kreativ og kritisk og motivert og nysgjerrig og å være villig til å prøve og feile. 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Hva er skrivekompetanse? Produksjonskompetanser kunne beherske skriveredskaper (tastatur, håndskrift) kunne utvikle ideer, kunne bearbeide tekst, kunne publisere tekst Språk- og tekstkompetanse kunne språkkoder (tegnsetting, grammatikk, betydning) kunne sjangre/skjemaer ha sosial kompetanse kunne strukturere kunne konstruere ”tekstverdener” (jf. kontekst) ha multimodal kompetanse (inkl. kunnskaper om layout) beherske metakommunikasjon Forutsetninger for utvikling være motivert, ha et formål med skrivingen ha gode holdninger til skriving ha gode læringsstrategier (f.eks prøve og feile) ha en bestemt selvoppfatning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Skriveutviklingsfaser Skriverabling Bokstavutforsking Helordsskriving Fonologisk skriving Ortografisk skriving Objektperspektivering d b 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold