GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Praksislærermøte GLSM-praksis
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Forskjeller på tale og skrift
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
12 Reflekterende lesing.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Framtida nå – les og forstå!
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å lære å lese og skrive.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Lese- og skrivevansker
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring Introduksjonsforelesning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvorfor GLSM? Større fokus på grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i allmennlærerutdanningen Samsvar med læreplanens fokus på grunnleggende ferdigheter Tverrfaglig fokus – både i matematikk og norsk skal både nye språk og metaspråk læres Skriftspråksopplæringen starter (for noen) før skolestart, og den fortsetter også etter de første årene på skolen Dessuten… 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold … Språk er inngangsporten til å tilegne seg informasjon og kunnskap å delta i kulturen å kommunisere med andre å kunne tenke og å kunne forstå verden å oppleve fantasiverdener/ å kunne forestille seg noe å uttrykke egen identitet å kunne uttrykke meningene sine Vi utvikler språkkompetansen vår hele livet! 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Forventninger… Første skoledag 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

GLSM - sentrale begreper Semiotikk Multimodalitet Grunnleggende ferdigheter Literacy (identifisere, forstå, tolke, skape, kommunisere) Lesing og skriving – hva er det? Strategier Metoder IKT-basert undervisning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Semiotikk Semiotikk: vitenskapen om ulike tegnsystemer skrift bilder/tegninger matematiske symboler/tegn Multimodal/sammensatt tekst lyd/musikk film Tegn- forbindelse mellom uttrykk og innhold Tegnet viser til noe annet enn seg selv Tegnet er arbitrært (tilfeldig) 5 = IIIII = kjærlighet Per = 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Semiotikk – å lære tegnsystemer Ulike typer tegn (C. S. Peirce) Ikoniske tegn: Likhet mellom tegn og representert objekt Indeksikalske tegn: Nærhet mellom tegn og representert objekt. Tegnet peker mot objektet. Symboler: Konvensjonell sammenheng mellom tegn og representert objekt (sosial overenskomst) Denotasjon (hovedbetydning, ordboksdefinisjon) og konnotasjon (bibetydninger) fem 5 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Læring av skriftspråket Det alfabetiske prinsipp - veien fra fonem til grafem og tilbake Metaspråklig bevissthet Bokstavinnlæring Førstehåndserfaring Farge, størrelse, taktilitet ”Min” bokstav Første skoledag Å lage bokstaver med kroppen 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Leseutviklingsfaser og -strategier Lesing av kontekst (pseudo-lesing) Helordslesing – visuelt minnebilde Fonologisk lesing (indirekte vei) Ortografisk lesing (direkte vei) Er det bare barn som benytter seg av kontekst- lesing og fonologisk lesing? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva er lesekompetanse? Lesing som avkoding x forståelse Avkoding (teknisk side ved lesingen, gjenkjenne ord) Forståelse (refleksjon, tolkning, trekke ut mening) Kunnskapsløftet: lesing er både ferdighet og kulturell kompetanse Ferdighet jf. avkoding Kulturell kompetanse (sjangerforståelse, kontekstkunnskap, erfaringer, skjemaaktivering) I tillegg…det å være en god leser innebærer også å være kreativ og kritisk og motivert og nysgjerrig og å være villig til å prøve og feile. 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva er skrivekompetanse? Produksjonskompetanser kunne beherske skriveredskaper (tastatur, håndskrift) kunne utvikle ideer, kunne bearbeide tekst, kunne publisere tekst Språk- og tekstkompetanse kunne språkkoder (tegnsetting, grammatikk, betydning) kunne sjangre/skjemaer ha sosial kompetanse kunne strukturere kunne konstruere ”tekstverdener” (jf. kontekst) ha multimodal kompetanse (inkl. kunnskaper om layout) beherske metakommunikasjon Forutsetninger for utvikling være motivert, ha et formål med skrivingen ha gode holdninger til skriving ha gode læringsstrategier (f.eks prøve og feile) ha en bestemt selvoppfatning 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Skriveutviklingsfaser Skriverabling Bokstavutforsking Helordsskriving Fonologisk skriving Ortografisk skriving Objektperspektivering d b 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold