Norsk Senter for Prosjektledelse Kunnskapsdeling og erfaringsoverføring - hvordan få det til? Egil Sandvik, HR Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Strategiarbeid i praksis
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Personlighetsbegrepet i veiledning
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Hva er Fronter.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Å snakke med seg selv, fali det?
Praksiseksempel fra Lørenskog
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Modellkommunene Hva er unikt?
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Strategi- og aktivitetsplan
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Verktøy for å kartlegge holdninger
Helsesøsterkongressen 2017
Systematisk Observasjon av Lesing.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Senter for Prosjektledelse Kunnskapsdeling og erfaringsoverføring - hvordan få det til? Egil Sandvik, HR Norge

Hvordan få det til? Du må ha faglig innsikt i/en teori om kunnskap og læring Kunnskapsprinsipper, kunnskapsstrategier, læringsstiler Redefinere effektivitet Fra industri- til kunnskapseffektivitet Velge hensiktsmessige verktøy Samtalen? Intranettet? Tiden? Kulturforankre kunnskapsdeling og erfaringsoverføring Tilrettelegge rommet for kunnskapsdeling og kunnskaping I forretningssammenheng er det resultatet som er avgjørende Den lange veien fra smil til resultater

Kunnskap kan ikke ledes - bare rommet som kunnskap skapes i Kunnskapsprinsipper Kunnskap kan ikke ledes - bare rommet som kunnskap skapes i Informasjon er eksplisitt kunnskap… Kunnskap er evnen til handling Delt kunnskap er dobbel kunnskap. …med det meste går tapt i samtalen. Evnen til handling øker med trening Folk har uendlig evne til kunn-skaping Tillit er bredbåndet for kunnskaps-deling. Verdien av informasjon er kompetansen til å bruke den ã Karl Erik Sveiby 1997-1999 All rights reserved

Nøkkeldimensjoner kunnskap Taus Eksplisitt Menneskeorientert Teknologiorientert Kunnskapsflyt Kunnskapslagring Relasjonsorientert Individorientert Handlingsorientert Refleksjonsorientert

Kunnskapens strategiske rolle Erstatte/kopiere Vanskelig Lett Verdi Høy Lav Offentlig kunnskap Eksplisitt Taus kunnskap

Kunnskapens strategiske rolle Erstatte/kopiere Vanskelig Lett Verdi Høy Lav Offentlig kunnskap Eksplisitt Kunnskapsvisjon sosial kunnskap Unik taus Taus kunnskap

Individuell kompetanse kunnskapsstrategier for prosjektledere 3. Utvid prosjektets læringsarena. Trekk kunder inn i prosjektet. Bygg læringsallianser. 2. Tillat at folk er mer enn stillingen og prosjektet. Tilrettelegg for et utvidet engasjement og læring. Sørge for at folk lærer av hverandre i hverdagen 4. Få folk til å publisere og dele. Skap arenaer og rom for ulike uttrykksformer. 6. Gjør prosjektet utenfor bedriften. Opprett brukergrupper , utviklingssirkler, konsortium. Utnytt NSP. Ekstern struktur Individuell kompetanse KR 5. Inviter alle til det store bildet. Lær som innovatører - simulering og prototyping. 7. Sørg for at folk får realisert sine drømmer. Merkevarebygging. Merkevarebygging. Merkevarebygging. Intern struktur 9. Walk the talk. Live the brand. 8. Gjør prosjekter fleksible nok slik at partnere og kunder kan endre seg. Involver kundene. 10. Strategisk intensjon: Hvordan kan kunnskapsdeling og-utviklingen i prosjket bedres?

Prosjekt og kunnskapsutvikling Prosessfokus Høy Innovatører skape Effektivitetssøkere formidle og dele Risikoreduserere samle og plassere Lav Kunnskaps- fokus Eksisterende Ny

Verktøy Risikoreduserere Effektivitetssøkere Innovatører Databaser Samle inn og lokalisere Effektivitetssøkere Formidle og dele Innovatører skape Databaser Internett Kunnskapsvisjon Balanced scorecard Benchmarking Lede samtaler IC-indekser Analyse av kunnskapsgap Mobilisere kunnskapsaktivister Kompetanse-kartlegging Kultur for kunnskapsdeling Riktig kontekst Regelbaserte systemer Workshop for kunnskap Gjøre lokal kunnskap global

”Slik skapes kunnskap” Steg i kunnskapsutviklingen Kunnskaps-hjelpere Dele taus kunnskap Utvikle et konsept Rettferdigjøre et konsept Utforme en prototype Forsterke kunnskapen Formulere en visjon v vv Få i gang samtaler Mobilisere aktivister Utvikle den riktige konteksten Globalisere den lokale kunnskapen Von Krogh, Ichijo, Nonaka

Kunnskapshjelpere Steg i kunnskapsutviklingen v vv Kunnskaps-hjelpere Dele taus kunnskap Utvikle et konsept Rettferdigjøre et konsept Utforme en prototype Forsterke kunnskapen Formulere en visjon v vv Få i gang samtaler Mobilisere aktivister Utvikle den riktige konteksten Globalisere den lokale kunnskapen Von Krogh, Ichijo, Nonaka

”Slik skapes kunnskap” Steg i kunnskapsutviklingen Kunnskaps-hjelpere Dele taus kunnskap Utvikle et konsept Rettferdigjøre et konsept Utforme en prototype Forsterke kunnskapen Formulere en visjon v vv Få i gang samtaler Mobilisere aktivister Utvikle den riktige konteksten Globalisere den lokale kunnskapen Von Krogh, Ichijo, Nonaka

KM - kulturgridden I hvilken celle er kulturutfordringen størst/minst? Skape Dele Bruke Data 1 Data II Data III Informasjon I Informasjon II Informasjon III Kunnskap I Kunnskap II Kunnskap III Forståelse I Forståelse II Forståelse III Visdom I Visdom II Visdom III

Eksempel på kulturer Bedriftskultur x : Bedriftskultur y : Ingen insentiver for læring. Tvertimot. Lite tid brukes på å lære av prosjekter, feil og suksesser Det settes få spørsmålstegn ved etablerte måter å arbeide på Folk forfremmes på bakgrunn av standard faglig kompetanse Ledelsen snakker motvillig om det som gikk galt Avdelinger har ulike kulturer som stenger for overføring og deling av kunnskap Bedriftskultur y : Insentiver for læring og deling Felles forståelse gjennom historier, fortellinger, de-briefinger osv Kontinuerlig utveksling og skaping av ny kunnskap Felles interesser, mangfoldig ekspertise Felles saker og problemer Personlige relasjoner på tvers

Veien mot resultater  Læring Atferd Resultater

E-post: e.sandvik@hrnorge.no Kontakt Egil Sandvik Tlf./svarer/fax: 911 000 20 E-post: e.sandvik@hrnorge.no www.hrnorge.no

Kunnskapshjelper I -kunnskapsvisjon- Mentalt bilde av den verden medlemmene i organisasjonen lever i Mentalt kart over den verden medlemmene i organisasjonen burde leve i Hvilken kunnskap medlemmene i organisasjonen bør se etter og skape

Kunnskapshjelper II -samtalen- Hensikt Bekreftelse (det vi vanlig gjør) Utvikling (det vi vanligvis ikke gjør) Gode samtaler Alle deltar (eks idepro) Etikette Redigering Nyskapende språk

Kunnskapshjelper III -mobilisere kunnskapsaktivister- Katalysator Koordinator Kremmer

Kunnskapshjelper IV -skape den riktige konteksten- Sosialisere (dele taus kunnskap) Dialog (for å utforme konsepter) Kodifisere (omdanne kunnskap til eksplisitte former) Internalisere (gjøre eksplisitt kunnskap taus igjen) Omsorg som avgjørende forutsetning

Kunnskapshjelper V -gjøre lokal kunnskap global- Initiere Oppslagstavler Kunnskapsaktivister Konferanser Innpakking og forsendelse Gjenskapning

Test deg selv En fullstendig test kan taes online Jeg er praktisk og jordnær Jeg liker realistiske planer Jeg liker tips om verktøy og ”hvordan” Jeg er fleksibel og åpen for nye inntrykk Jeg prøver gjerne noe nytt Jeg liker å bli involvert /å delta Jeg er rasjonell og logisk Jeg liker å vite de riktige svarene Jeg liker å stille undersøkende spørsmål Jeg er grundig og systematisk Jeg er hensynfull og forsiktig Jeg liker å lese/observere En fullstendig test kan taes online

Aktørens læringsstil Styrker Svakheter Fleksibel og åpen Hopper i det Liker nye situasjoner Optimistisk Liker alt nytt og motsetter seg sjelden endring Svakheter Tendens til å handle uten nok forberedelse Tar ofte unødige risikoer Tendens til å gjøre for mye av jobben selv Liker ikke gjennomføring og konsolidering

Observatørens læringsstil Styrker Forsiktig Grundig og metodisk Reflektert God til å lytte Trekker sjelden forhastede slutninger Svakheter For lite involvering Trege beslutningstakere Tendens til å være for forsiktige For lite pågående og argumenterende

Teoretikerens læringsstil Styrker Tenker logisk, forstår helheten Rasjonell og objektiv God til å stille riktige spørsmål Systematisk tilnærming Svakheter Har problemer med “lateral” tenkning Lav toleranse for usikkerhet, uorden og paradokser Lite tolerant for det subjektive og intuitive

Pragmatikerens læringsstil Styrker Ivrig til å få ting til å fungere i praksis Begge beina på jorda Går rett på sak Teknikkorientert Realistisk Svakheter Tendens til å ta avstand fra det som ikke er åpenbart matnyttig Ikke svært interessert i teori og grunnleggende prinsipper Mer saksorientert enn menneskeorientert