Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – 13.03.13 Vibeke 13.03.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Forventninger og videre arbeid…...
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Personalmøte GFU 26. september 2012
Tildelte skoler ungdomstrinnssatsinga pulje 1 Institutt GFU, HiOA VB – personalmøte GFU.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
Realfagskommunen Asker
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke

Oppdraget blir mer og mer klart… — Bidra aktivt i kompetanseheving i ungdomsskolen gjennom et nasjonalt løft — Alle nivåer, også ledelsesutvikling — Pedagogiske utviklingsarbeid ledet av rektor — Veilede - prosess — Fokusområder: klasseledelse i fag i kombinasjon med lesing, skriving og regning — Gjennomgående: — Vurdering for læring — Organisasjonsutvikling — Skal bidra til mer variert og praktisk undervisning i skolen — Udir-film – inspirasjon til å jobbe mer variert og praktisk eller for å bevisstgjøre den norske befolkning?? Udir-film — Heve UH-sektorens kompetanse på områdene innenfor strategien — Fått tilsendt kartlegging – viktig! Håper på mange positive svar – viser vår holdning og vår kompetanse til å påta oss oppdrag av denne typen Vibeke

Mange ulike aktører involvert – samkjøring – utfordring? — Samordning involverte — Skolene: elever, lærere, foreldre, skoleledelse — Skoleeiere — GNIST AU — Ressurslærere (ekspertlærere) — Utviklingsledere (utviklingskoordinatorer) — UH-sektoren — Utdanningsdirektorat — Osv.… — Samordning annen kompetanseheving: — Ny Giv — Kompetanse for kvalitet — Ordinær videreutdanning — Annet? Vibeke Finne vår rolle Minne rektor på egen kompetanse ved skolen

Betyr… — … at vi skal veilede, gi tips, råd, veiledning i pedagogisk utviklingsarbeid — … at vi skal bidra med vår kompetanse i skoleutvikling på gitte områder — … at skolene skal jobbe masse mellom de gangene vi er ute — To viktige konferanser vi bør stille med mange — : «Nasjonal konferanse for skoleeiere: Skoleutvikling i praksis – fra kommunestyre og fylkesting til klasserom» (Oslo) — 26.4: Dialogkonferanse: «Analyse av tilstand – beskrivelse av behov» (HiOA) 26.4 Vibeke Alle i pedagogikk, matematikk og norsk blir involvert og må kjenne til oppdraget! Det må trekkes inn kompetanse fra øvrige fagseksjoner!

Nærmer seg beslutning – tildeling av oppdrag «pulje 1» — 26 skoler ønsker oppstart i pulje 1 (høst 13 og 3. sem) — HiOA/GFU: 17 skoler? — UiO: 5-6 skoler? — UMB: 3 skoler? — Pulje 2 blir svært omfattende, noen skoler må nok forskyves (høst 14 og 3. sem) — Pulje 3 — Pulje 4 Vibeke «Våre skoler» – alle kombinasjoner!