Pikareskromanen og Cervantes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Profetene i Det gamle testamente
Messa for travle familier
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Litterære virkemidler
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Hvem er Jesus?.
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Velkommen til skolegudstjeneste
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Renessansen, Gutenberg og Cervantes’ Don Quijote
Tro - å komme til tro. Tro - å komme til tro Sakkeus og morbærtreet.
Hva er vitsen med å gifte seg?
LIVET I KLOSTERET:.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Renessansen ABI – 6. mars 2013 – HR.
Pikareskroman Cervantes: Don Quijote Trykkekunsten
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Bokpresentasjon Bergen
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
Undring Tro Viten.
Litteraturhistorie
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Johan Borgen
Om hellige skrifter.
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Trollkrittet av Zinken Hopp
Om hellige skrifter.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Viktige hendelser i humanismens historie
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Renessanse betyr ”gjenfødelse”

DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Utskrift av presentasjonen:

Pikareskromanen og Cervantes ABI – 21.03.14 – HR

Svartedauen midt på 1300-tallet: sannsynligvis en fjerdedel av Europas befolkning død

«renessanse» = «gjenfødelse» Ca. 1350-1600 Renessansen sprer seg som en bølge fra Italia utover Europa Hva er middelaldersk? Tro på sjøormen Tro på hekser Alkymi

Krutt, kanoner og geværer Urverk Kompasset -> navigasjonstabeller og mer nøyaktige kart Trykkekunsten De store geografiske oppdagelsene: betydning for økonomi og mentalitet (global imperialisme)

Bartolomé de las Casas: Indianermassakren (1552)

Kapitalismen som samfunnssystem Handelsfolk som Investerer Foretaksomhet, pågangsmot Bysamfunn med et rikt borgerskap Sekularisering

Machiavelli: Fyrsten (1513) Total profanitet i politikken Hvordan få og holde på makten Mennesker er asosiale egoister

Shakespeare: Richard 3.

Roman-sjangeren Handler om det moderne mennesket som et «problematisk individ», med et komplekst forhold til samfunnet (Strosetzki 1996 s. 256) Romanen kan oppfattes som et anti-epos ved at det skildrer en verden uten mytisk enhet (Smuda 1992 s. 117) Romanen handler om «individets eksistens og dets identitet i en verden i forandring» (Meyer 1999 s. 319) Individets problemer og individet som problem er sentralt

Romanen oppstod samtidig med kapitalismen, og ble en vare som skapte stadig større kommersielle bestselgere på et internasjonalt marked Lucien Goldmann: romanen er den sjangeren som er tettest knyttet til kapitalistisk økonomi med produksjon for et marked (1964 s. 288) Underholdning, mer enn belæring Trykkekunsten øker spredningsmulighetene

Romansjangerens tilblivelse I Spania: pikareskromaner pícaro: en omflakkende tigger, desperat overlever, svindler, bløffmaker og tyv Soldater som deserterte Det «ekskluderte» menneske

Gullet fra Latin-Amerika forårsaket sterk inflasjon og utarmet de lavadelige og borgerskapet Den spanske kongen Filip 2. brukte de fleste ressurser på krig og fikk stor gjeld Store utenlandske banker gjorde Spania til sin koloni – «vi er deres Amerika» sa samtidens spanjoler

«Spania nektet hardnakket å tilpasse seg den nye kapitalismen og isolerte seg fra resten av Europa.» (Molho og Reille 1968 s. xvii) I årene 1540-50 var det flere perioder med hungersnød Perioder med pest Ingen solidaritet

M. Mollat: De fattige i middelalderen (1978): Et foreldrepar stakk ut øynene på ett av sine barn og ødela beina på et annet – for at barna skulle innbringe mer penger som tiggere

Fattigdom og hjemløse barn Pikareskromanen: «Rotteperspektiv»

Omflakking for å overleve Episodisk Minner om en selvbiografi (jeg-fortelling og gjenkjennelig geografi) Hovedpersonen gjør opp status over livet sitt (à la «hva livet lærte meg») etter å ha gjennomstreifet på kryss og tvers en hard og nådeløs verden

Lille Lasarus fra Tormes (1554), ukjent forfatter «Livet til …» En omvendt hagiografi? Innleder en selvbiografisk tradisjon innen roman- sjangeren

Det spanske samfunnet framstilles som korrupt og skaper korrupte sjeler Hovedpersonen som ikke har «råd» til å oppføre seg moralsk godt Lasarus kommer til en munk som driver handel med avlatsbrev og som arrangerer et falsk mirakel for å få de troende til å punge ut Flere ganger ønsker han å dø

«Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som hette Lasarus, full av verkende sår. Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Og hundene kom og slikket sårene hans.» (Lukasevangeliet kap. 16, vers 20-21)

Utnytting, smerte og lidelse framstilles som det normale Håpløshet, nådeløshet Samfunnskritikk – sosialt og kirkelig Avlatshandleren diskrediterte den katolske kirken (og underbygde klasseskiller) Ingen gjør seg selv til pikaro – det er en offerposisjon som samfunnet skaper

Nøden gjør pikaroen oppfinnsom og utspekulert Falskhet blir en livsstil Også en spøkefugl – innslag av humor God til å spille/simulere – utnytter naivitet Lazarillo sverger ved alterbrødet at han ikke blir bedratt av presten og sin kone «Lasarus har ikkje sjølv åndeleg utstyr til å dra allmenne slutningar av denne livssoga si» (Sigmund Skard) En tendens til å gruble over sin skjebne – introspeksjon

Ingen fantastiske eller magiske innslag – realisme Primært underholdning Forordet: Lære de mektige å være ydmyke – lykke og ulykke i livet Håper at hans far er i paradiset (anstendighet i nedskrivingssituasjonen) Skinnhellighet i Lazarillo? En rolle? En upålitelig forteller

Sterk antikirkelig tendens Unngå sensur? Hovedpersonen er på bunnen av samfunnet Boka plassert på katolsk index i 1559 Ulovlig import fra utlandet Fortsettelser av andre (anonyme) forfattere Én er en fantastisk fortelling som foregår på havbunnen

I Francisco de Quevedo: Buscón Ilamado Don Pablos’ liv og eventyr (1626; oversatt til engelsk med tittelen The Swindler) De store kjeltringene (samfunnsstøttene) straffer de små kjeltringene – for å bli kvitt sine konkurrenter Leveregelen er: Den enes død, den andres brød (Quevedo 1969 s. 121) Latterliggjøring av religiøse relikvier

Buscón Ilamado Don Pablos’ liv og eventyr gir leseren inntrykk av at hovedpersonen beveger seg gjennom et galehus Fortelleren sammenligner sine personer med skikkelsene i bildene til den nederlandske maleren Hieronymus Bosch («Bosco» på spansk)

Romanene viser hva fattigdommen gjør med mennesker når den griper dem helt inn i margen Pikaroen mangler en personlig kjerne og justerer seg alltid etter situasjonen Justerbar identitet og justerbar moral Subjektet skifter med tid og omstendighet, jeget er løst og episodisk, fragmentert og amoralsk

«Et utvidet pikareskbegrep» Wikipedia: Pikareskromaner = de opprinnelige spanske) Pikareske romaner = etterfølgere som følger noenlunde de samme fortellerstrategiene

Mateo Alemán: Guzmán de Alfarache (1599 og 1604) López de Úbeda: Justina, den kvinnelige pikaro (1605) Daniel Defoe: Moll Flanders (1722) Henry Fielding: Tom Jones (1749) Saul Bellow: The Adventures of Augie March (1953) John Barrington Wain: Hurry on Down (1953)

Cervantes: Eksemplariske noveller (1613; på norsk 1995) «Hundenes samtale»: Hunder forteller som sine erfaringer med forskjellige korrupte og skurkaktige eiere

Kjartan Fløgstad: Dalen Portland (1977) Stig Holmås: Kondoren (1994)

Miguel de Cervantes: Don Quijote (første bind 1605, andre bind 1615)

«Knoppskytning» - episodisk, additiv struktur Romansjangerens fleksible og integrerende egenskaper

D.Q. forholder seg mer til litteratur enn til virkeligheten «Beruset» av litteratur – begeistring og imitasjonstrang

Metafiksjon: Lek med fiksjonen: teksten peker på seg selv som tekst Illusjonsbrudd Spill med sannferdighet

Fiksjon skulle skrives på vers Tvinger omgivelsene til å leve med i fiksjonen I kamp med speilridderen:

Parodi på en ridderroman Det skal ha vært Don Quijote som ga de heroiske romanene og ridderromanene nådestøtet (Souiller 1988 s. 225)

Realisme? Mange tilfeldigheter og slumpetreff Alt tilsynelatende overnaturlig gis naturlige forklaringer – mye dramatisk ironi Sancho Panza: sunt bondevett

Perspektivisme og pluralisme Sammenstøt mellom det gamle Spania (inkvisisjonens og fanatismens Spania) og det nye (renessansens og humanismens Spania)   D.Q. er både sinnssyk og klok Kirken: det er bare én sannhet Humanismens virkelighet = mange-fasettert og med gradvise overganger

Det er ikke enkelt å vite hvem som er dum og klok, komisk eller tragisk, ekte og uekte Et underfundig og lekende forsvar for pluralisme og perspektivisme, mot kirkens skarpe skillelinjer Fiksjonen angriper fanatismen

Litteraturforskeren Francisco Rodriguez Marin fant i 1911 ut at ca Litteraturforskeren Francisco Rodriguez Marin fant i 1911 ut at ca. 1500 eksemplarer av første bind av Don Quijote ble sendt over Atlanteren til de den gang nyerobrede spanske områdene Grunnen var at ridderromaner var mer populære i de «tilbakestående» koloniene enn i Spania Fernando Basurto: Don Florindo (1526)   Bernardo de Vargas: Cirongilio fra Tracia (1545) Jéronimo de Huerta: Florando fra Castilla (1588)

D. Q.s venner prøver å kurere hans riddergalskaper ved å brenne mange av bøkene hans Autodafé Da Martin Luther var på reise til Worms i 1521, så han i alle tyske byer han kom igjennom plakater som oppfordret til å brenne bøkene hans Religiøs fanatisme

Baruch de Spinoza (1632-77), nederlandsk filosof

«Forbannet skal han være om dagen og forbannet om natten, forbannet når han legger seg ned og forbannet når han reiser seg opp, forbannet når han går ut og forbannet når han kommer inn; Gud vil ikke tilgi han; Guds vrede og raseri vil tennes mot denne mannen og nedbringe over han alle forbannelser som er skrevet i Lovens bok; og Gud vil ødelegge hans navn under himmelen; og til hans forderv vil Gud kutte han av fra Israels stammer, med alle firmamentets forbannelser som er nedskrevet i Lovens bok; men dere som holder fast ved Gud Herren skal leve videre! Vi fastsetter at ingen skal kommunisere med han muntlig eller skriftlig, eller gjøre han noen tjeneste, eller befinne seg under samme tak som han eller være nærmere enn fire alen fra han, eller lese noe som er forfattet eller skrevet av han.»

Tyskeren Oskar Loerke, som arbeidet for Fischer Verlag, noterte i sin dagbok 27. april 1933: «Den 10. mai skal bøker brennes offentlig, symbolsk forfatterne.»

10. mai 1933 Ca. 25.000 bøker ble brent Verk av både tyske og utenlandske forfattere, og både av jøder og ikke-jøder Mange av bøkene representerte enten humanisme, pasifisme eller marxisme

Goebbels ropte ut navnene på 24 tyske forfattere som fikk sine bøker brent En av disse 24, Erich Kästner, var til stede blant tilskuerne En byste av Magnus Hirschfeld, leder av Institutt for seksualvitenskap i Berlin og dessuten av jødisk avstamning, ble båret til flammene

På dagen ett år etter det store bokbålet i Berlin ble det grunnlagt et Tysk frihetsbibliotek i Paris, der eksemplarer av verk som hadde blitt brent året før, var tilgjengelig for publikum

Forlag grunnlagt 10. mai 1939

Nøyaktig sju år etter at bokbrenningene begynte, innledet den 10 Nøyaktig sju år etter at bokbrenningene begynte, innledet den 10. mai 1940 Wehrmacht blitz-offensiver mot Nederland, Belgia og Frankrike

Bebelplatz, Berlin, i dag

Terry Gilliam og Jeff Bridges: Lost in La Mancha (2002) https://www.youtube.com/watch?v=LprUN20sNEk