Montaigne og essaytradisjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Fra ord til liv Mars 2011.
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
De 10 bud 10 måter å elske på.
Historiefaget i skolen
Religioner og livssyn i dag
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
KRL Av Karina Schjølberg
Oss & Dem ???.
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Montaigne og essaytradisjonen
Montaigne og det informale essay
Montaigne og det informale essay
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Litterære virkemidler
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Kroppen som Gud har villet
Stjernemennesker på Jorden
“Disippel-høring”.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
«Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Mt 25,40). «Fra ord til liv» April 2016.
1 Kan en evig og personlig Gud eksistere?. 2 Kan vi tenke at Gud finnes? Finnes en grunnleggende årsak til alt? Finnes en grunnleggende årsak til alt?
Utskrift av presentasjonen:

Montaigne og essaytradisjonen ABI – 8. mars 2013 – HR

En ny sjanger «Essay» = «forsøk» «undersøke», «erfare», «smake», «føle på» Tankereise

1a) fransk tradisjon: det informale essay Michel de Montaigne

Borgermester i Bordeaux i 1581-85

År 1570 Levde hoved- sakelig av vinproduksjon Ca. 1000 bøker i tårnet

Opplevde at lesing førte til at kroppen ble sliten og slapp, mens hodet holdt seg våkent – en lesepraksis som motvekt: vandre rundt i rommet mens han leste «Min ånd beveger seg ikke hvis ikke bena gjør det» Teksten som vandring, spasertur, tankeutflukt

Anekdoter, ordtak, sitater – men de peker i ulike retninger Det informale essayet avspeiler en tankeprosess som kan være full av tvil, paradokser og humor Anekdoter, ordtak, sitater – men de peker i ulike retninger «Å filosofere er å lære å dø» (Cicero) «Det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert» (Plininus den eldre)

Belyse et tema fra ulike synsvinkler

«Det jeg lager, er sannelig heller ikke annet enn uformelige grotesker og rene uhyrer, sammensatt av umake lemmer, der tilfellet bestemmer orden, rekkefølge og proporsjoner.» Kalte essaysamlingene for «sammenraskinger» («fagotage»)

I essayet «Om bøker»: «Utvilsomt hender det ofte at jeg taler om ting som mestrene i faget har behandlet på en bedre og mer sannferdig måte. Det jeg vil her, er bare å gi en prøve [«prøve» er her oversettelsen av det franske ordet «essai»] på mine naturgitte evner, ikke på den kunnskap jeg har tilegnet meg; og den som griper meg i uvitenhet, får ikke has på meg; for jeg kan knapt overfor andre stå inne for meninger som jeg ikke engang kan stå inne for overfor meg selv, og som jeg heller ikke er tilfreds med. Den som er ute etter lærdom, får fiske der jeg vaker; jeg gir meg minst av alt ut for å være lærd. Det man finner her er mine innfall; og med dem har jeg ikke tenkt å formidle kunnskap om tingene, men om meg selv».

Ville ikke framstå som pedantisk – utelot presise kildereferanser Ville ikke prange med lærdom – utelot ofte navn på latinske forfattere osv. Egne erfaringer, f.eks. fra reiser I «Om forfengelighet»: På reise «har sjelen en kontinuerlig trang til å merke seg ukjente og nye ting; og jeg vet knapt noen bedre skole, som jeg ofte har sagt, til å forme livet enn å utsette seg uten stans for mangfoldet i så mange andre liv, fantasier og skikker, og la sjelen få smake en så utanselig variasjon av naturens former.»

1580-88

Både den observerte og den observerende er upålitelig og forandrer seg

Maler og modell forandrer seg underveis i prosessen

«En dannet leser oppdager ofte i en tekst andre fullkommenheter [«perfections»] en de som forfatteren selv har lagt inn eller har lagt merke til. Og på denne måten gir leseren den gamle teksten stadig rikere betydninger og synspunkter.» (i essayet «Forskjellige hendelser fra den samme rådslagningen»)

- Samtalepreg (dialogisk monolog) - Inneholder sitater og eksempler - Leseren er likeverdig - Ikke svar - Refleksjon

Subjektivt og selvreflekterende Filosofisk – «Hva vet jeg?» Både avslappethet og intens interesse Pratsomhet og lærdhet Mangel på systematikk («Jeg vender nå tilbake til» ...) Kan ende i et paradoks

Prosessualitet: tenkningen underveis er viktigere enn hva en kommer fram til Impulsivitet, fordi hans indre verden er ubestemmelig og foranderlig, slik den egentlig er hos alle mennesker

En litterær blandingsform, men mest sakprosa

Hybridsjanger? selvbiografi, dagbok, tekstkommentar, filosofisk meditasjon …

Oppstår som sjanger i renessansen – hvorfor? - Humanisme («Intet menneskelig er meg fremmed») - Jeg-bevissthet - Beundring for klassikere

Takbjelkene i Montaignes bibliotek var dekorert med sentenser

Filosofen Sextus Empiricus: «Det kan hende, eller ikke hende» «Jeg utsetter min dom» «Til ethvert resonnement finnes det et kontrasterende og like sterkt resonnement» Terents: «Jeg er et menneske og jeg tror ikke at noe menneskelig er meg fremmed»

Hvert menneske bærer alle mennesker i seg selv For å kjenne seg selv, må en kjenne andre – i nåtid og fortid Forsvar for historisk interesse Renessanse-idealet for et menneske: det mangesidige, fullstendige liv

«Det er essaygenrens særkende at hævde jeg’ets suveræne ret til at være sig selv, gerne i demonstrativ modsætning til omgivelsernes meninger og normer, hvilket på paradoksal vis samtidig kan være trændsettende.» Essayisten er «[d]revet af nysgerrighed efter andre virkeligheder, livsformer, bizarre detaljer og svimlende perspektiver» og forsøker å «se tingene i et spændingsfelt, hvor de konstant skifter betydning» (Hansen, Wagner et al. 2003)

For toleranse Mot tortur og annen grusomhet Motstander av tyranni Latterliggjorde begrepet «primitiv» Katolikk vennlig innstilt til protestanter

I essayet «Om samtalens kunst»: «Jeg elsker ordstrid og diskusjon, men i en liten krets og bare for min egen del. […] Grunnen til at jeg innlater meg så fritt og ubesværet i samtaler og diskusjoner, er at overbevisninger ikke finner noe grobunn hos meg hvor de kan trenge gjennom og slå røtter. Ingen påstand ryster meg, ingen tro krenker meg, hvor uforenlig den enn er med min egen. Det finnes ikke et synspunkt så lettsindig og forskrudd at det i mine øyne ikke virker som en rimelig frembringelse av menneskesinnet.»

Noen titler på Montaigne-essay : «Om standhaftighet», «Om tristhet», «Våre følelser strekker seg ut over vår egen tilværelse», «Seremoniell ved kongemøter», «At vår opplevelse av hva som er godt og ondt for en stor del avhenger av våre egne forestillinger», «Det straffer seg å tviholde på en festning uten god grunn», «En eiendommelighet ved enkelte ambassadører», …

… «Pris ingen lykkelig før han er i sin grav», «Om kannibaler», «Om skikken å gå med klær», «Om hvorfor vi gråter og ler av en og samme ting», «Om søvn», «I morgen er det atter en dag», «Vi opplever ingenting rent og ublandet», «Mot handlingsvegring», «Om å vokte seg for å spille syk», «Om tommelfingre», «Alt har sin tid», «Om et vanskapt barn», «Betraktninger over Cæsars krigføring», «Om barns likhet med sine fedre»

Sterk jeg-følelse, men mottoet var «Hva vet jeg?» Handler om et emne og handler om forfatteren

Montaigne er - skeptiker: stiller spørsmål ved allmenne påstander - humanist: søker etter sannheter om seg selv og andre

«Det man finner her er mine innfall; og med dem har jeg ikke tenkt å formidle kunnskap om tingene, men om meg selv» «Ingen påstand ryster meg, ingen tro krenker meg, hvor uforenlig den enn er med min egen. Det finnes ikke et synspunkt så lettsindig og forskrudd at det i mine øyne ikke virker som en rimelig frembringelse av menneskesinnet.»

«Montaigne blir regnet som oppfinneren av introspeksjonen, av en intimitetens filosofi, av en etikk grunnlagt på kunnskap om eget selv, på menneskets mangfoldige omskiftelighet.» (Lacouture 1996 s. 104) Ville lage en «lykkens filosofi» (Gustave Lanson)

Montaigne likte det utforutsigbare Kulturrelativist – kulturelt skapte vaner og skikker Også samvittiget og moralske målestokker er kulturavhengige Det er umulig å kjenne sannheten om mennesket Alltid tvil Hvert menneske bør ut fra sine egne forutsetninger velge sin egen vei i livet

I den tyrkiske forfatteren Orhan Pamuks essaysamling Andre farger (1999, på norsk 2009) forteller Pamuk «om sin egen hverdag: om å søke et nytt pass, om slektninger som dør, om forholdet til datteren Rüya, om å slutte å røyke, om filmer han liker, om ensomhet og lykke, om sin frykt og sin sosiale paranoia. Han klipper fra sine egenillustrerte notatbøker og viser nye sider av talentet sitt» (fra Gyldendals årskatalog 2009)

Ole Robert Sundes Jeg er et vilt begrep: Essays (2007) inneholder tekster som kan kalles «lesefrukter, men samtidig det Sunde et sted kaller «tanketurer» – ofte forflytter han seg også fysisk. Sunde er, sitt utpreget aristokratiske ståsted til tross, ingen bombastisk forfatter. Essayene hans er i sannhet «forsøk» – ofte fruktbare: Forsøk på å tenke, se, lytte, lukte og smake og formulere tankene og sanseinntrykkene i skrift. Sunde skriver noe, for så å motsi seg selv og påstå noe annet, og er med sine utprøvinger kritisk til alskens skråsikre, reduserende fortolkninger. Øystein Rottem har kalt det ”undringens modus».» (Dagbladet 21. januar 2008 s. 38)

I en anmeldelse av Nina Witoszeks essaysamling Verdens beste land (2009) ble forfatteren og boka karakterisert slik: «Witoszek er en akrobat av en essayist. Teksten hopper og spretter av gårde, fylt opp med alle slags freidige innfall og generaliserende påstander. [...] Teksten [er] på sitt beste en kontrollert flom av assosiasjoner og ganske viltre innfall i alle mulige retninger, og mot hvem som helst.» (Morgenbladet, ukeutgaven 22. – 28. mai 2009 s. 35)

Agnes Ravatn skriver i essaysamlingen Stillstand: Sivilisasjonskritikk på lågt nivå (2009) om steder i det norske samfunnet som vanlegvis ikke blir kommentert, f.eks. tingretten, babykino, talerstolen på 17. mai (å være taler uten å ha noe spesielt på hjertet), Rorbua i Tromsø etter at NRK er ferdig med å filme osv. Ifølge baksideteksten på boka er essayene «frå stader og situasjonar der ingenting skjer», men stedene beskrives med humor, selvironi og med tallrike referanser til litteratur og teori. «Ravatn er frekk, lur, observant og morosam og avslører uvesentlege detaljar om folk du ikkje visste at du var interessert i å vite meir om» skrev en anmelder i Dagsavisen (nettversjonen 29. mai 2009).

Fagerlund, E. H. (2010). Å skrive er å leve, eller omvendt Fagerlund, E. H. (2010). Å skrive er å leve, eller omvendt. Bok og Bibliotek, 5, 63-67.   «For å reflektere må du ha rom, et skråblikk.» (Fagerlund 2010 s. 66) Den norske filosofen Gunnar Skirbekk: oppvurdering av «skråblikket» på verden «Skirbekk snakker om betydningen av essayisten lever i en til dels dissonerende tilværelse, ikke hundre prosent integrert i omgivelsene.» (Fagerlund 2010 s. 64). «Innvandrere i Norge utgjør atskillige skråblikk, og har fått våre velferdsordninger og vår tilsynelatende gudsforlatthet til å bli sentrale tema. Deres skråblikk har tvunget oss nordmenn til å se oss selv i speilet og spørre: Hvem er vi? Vi har et land, men hvem er vi? […] Uansett hvor velintegrerte noen [innvandrere] kan være, formidler de ofte en dyp skepsis til vår levemåte. […] Det utspiller seg med andre ord en tidsforskjell på opptil flere hundre år, og med all den historie av forskjeller når det gjelder religiøs tilknytning, verdier og skikker.» (Fagerlund 2010 s. 66-67)

1b) avisessayet Arne Skouen, Sissel Benneche Osvold, Peter Nordmann Waage og mange andre Har svært mange lesere (i motsetning til de fleste essay i bøker)

2a) engelsk tradisjon: det formale essayet Francis Bacon Politiker, jurist, filosof og forfatter (essayist) Var en nær medarbeider av dronning Elizabeth 1. Studerte i Cambridge og bodde mange år i Paris

Bacon leste Montaigne og hadde han som forbilde En av de mange forfattere som har blitt tilskrevet Shakespeares tekster

Ga ut en samling Essays i 1597 Forholdsvis systematisk, objektivt og saklig Faktaorientert Skal gjøre vitenskap tilgjengelig for allmennheten Brukte metaforer i tekstene sine fordi han innså det vitenskapelige språkets begrensning

Overveie og argumentere fordomsfritt (ikke primært slå fast og konkludere) Resonnerende språkstil Resonnere: følge en logisk tankerekke

Skrev ca. 60 essays i Montaigne-tradisjonen: om dagligdagse emner, med egne meninger, innflettet leveregler («Om rikfolk», «Om utgifter», «Om ærgjerrighet», «Om studier», «Om sannheten», «Om døden», «Om kjærligheten» osv.)

Anbefalte at vitenskapene brukte eksperimenter og induksjon Slagordet «Kunnskap er makt» stammer fra Bacon

Angloamerikanske bokutgivelser med «the reader» eller «a reader» i tittelen (The Communication Theory Reader; Joseph Beuys: The Reader og lignende) inneholder vanligvis formale essay, artikler og utdrag fra bøker. Bokutdragene fungerer i antologien ofte som formale essay En «The Reader»-bok kan sjangermessig vanligvis kalles en essaysamling med formale essay

2b) bokessay-tradisjonen i moderne tid «et essay»: Tittel: An essay concerning human understanding : in four books. - 13th ed. Forfatter: Locke, John Trykt: London, 1748. [1.utg.: 1690] Sidetall: 2 bind. Tittel: The ends of philosophy : an essay in the sociology of philosophy and rationality / Harry Redner. Forfatter: Redner, Harry Trykt: London : Croom Helm, c1986. Sidetall: xiv, 423 s.

Finn Fuglestad: Vekstøkonomi: Et globalhistorisk essay (2010) Tittel: Time : an essay / Norbert Elias ; translated in part from the German by Edmund Jephcott. Forfatter: Elias, Norbert Trykt: Oxford : Blackwell, c1992. Sidetall: 216 s. Finn Fuglestad: Vekstøkonomi: Et globalhistorisk essay (2010)

Birgitte H. Midttun: «Essayet er den klarest mannsdominerte sjanger som finnes. Kvinner skriver alt mulig annet, men av en eller annen grunn ikke essays.» En gammelmannssjanger som krever lang livserfaring og stor belesthet?

Beskriv først noen av essaysjangerens undersjangrer (ca. 1 side) Beskriv først noen av essaysjangerens undersjangrer (ca. 1 side). Vurder deretter om det informale essayet som sjanger tilhører visdomslitteraturen.

Om det guddommelige og om moral/dyd Visdomslitteratur: Litteratur i og utenfor Bibelen som uttrykker noe grunnleggende om livet på en livsfilosoferende og klarsynt måte Om det guddommelige og om moral/dyd «Gå til mauren, du late, se på dens strev og bli vis!» (fra «Salomos ordspråk») Sannheter om livet og verden Kristofer Uppdal: Kulten (1947)

Egner seg ikke i vår tid? Cristina Nehring: «The problem, of course, is not merely our essayists; it’s our culture. We have grown terribly – if somewhat hypocritically – weary of larger truths. The smarter and more intellectual we count ourselves, the more adamantly we insist that there is no such thing as truth, no such thing as general human experience, that everything is plural and relative and therefore undiscussable.»

«Den vanlige innvendingen mot essayet – at det er fragmentarisk og tilfeldig – forutsetter selv at totalitet er noe gitt og antyder at mennesket behersker denne totaliteten. Men essayet strever ikke etter å destillere fram det evige fra det forgjengelige; det søker snarere å gjøre det forgjengelige evig.» (litteraturprofessor David Shields)

Ikke opptatt av religiøse spørsmål Plasserer menneskene så langt nede under Gud at denne avstanden og den menneskelige skrøpelighet blir en unnskyldning for å leve uten å la Gud angå vår hverdag Likevel mener Montaigne at mennesket er født til å søke etter sannheten Fåfengte spørsmål

Undersjangrer: Reiseessay Thorvald Steens Historier fra Istanbul (2003) Fotoessay John Tordai og Harvey Morris’ Into the Promised Land: Photo-essay Portraying Palestinian Life in the West Bank and Gaza Strip (1991) Parafilmer (bakomfilmer) til filmer på dvd og blu-ray

Fredrik Wenzel og Henrik Hellström: Man tenker sitt (2009) Denne filmen «er noe så usjenert som et løst sammensatt filmessay med sitater fra den amerikanske dikteren, naturelskeren og transcendentalisten Thoreau (1817-1862), lest av et elleve år gammelt barn (Sebastian Eklund). [... ] - Det er urealistisk at et barn formulerer seg på en slik måte, men det er ikke urealistisk at et barn har et slikt klarsyn: En evne til å gjennomskue virkeligheten og lese situasjoner på et intuitivt sett. Det er svært vanskelig å lyve til et barn. [...] For oss [regissørene] handler det om å vende blikket innover og se det som er stygt, ubehagelig, rart og uforklarlig i jeget.» (Morgenbladet 6. – 12. november 2009 s. 28)

Karl Ove Knausgård: En tid for alt (2004) – en roman som begynner med 50 sider essayistisk tekst Geir Pollen: Raskolnikovs hus (2010) Milan Kundera: Langsomheten (på norsk 1996) – en essayistisk roman Romanessay el. essayroman?