”Å skrive seg til lesing”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Digital kompetanse i grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ressursforelesning A09 – våren 2010
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
”Morderne” Fra novelle til film.
IKT i begynneropplæring
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å lære å lese og skrive.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velkommen til foreldremøte i 2a
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velkommen til foreldremøte i
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

”Å skrive seg til lesing” GLSM – ressursforelesning – fredag 25.mai 2007 for A06-kullet Eva Michaelsen (norsk) og Vibeke Bjarnø (IKT)

Eksemplene i denne presentasjonen er hentet fra følgende kilder: Praksisfeltet – det er gitt tillatelse til bruk i undervisningssammenheng ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Fra Arne Tragetons bok ”Å skrive seg til lesing. IKT i småskolen” Fra nettressurser forfatter har gjort tilgjengelig via www.hsh.no Vibeke

Å skrive seg til lesing (2003) Arne Trageton – IKT i småskolen www.hsh.no – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? Et par (gamle) PC’er med tekstbehandlingsprogram Skriver i klasserommet Vibeke

Fysisk læringsmiljø med datakroker Eva Kilde – Figur – Arne Trageton

IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data 1.-4. klasse: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/ Innslag på TV2-nyhetene: http://munin.hsh.no/home/atr/tekstskaping/video.htm Vibeke

Datamaskinen som skriveverktøy Lett å lese sin egen skrift Lett å rette det en ikke er fornøyd med Lett å dele opp ord Bokstavene står alltid riktig vei Fordel for elever med dårlig finmotorikk Elevene skriver lange tekster på kort tid Positiv opplevelse av å mestre skriving Eva

TEKSTSKAPING… innebærer å… Skrivingen må ha en funksjon for barna skrive meningsfulle tekster sammen med andre bruke det skriftlige språket til noe nyttig få regelmessig skrivetrening få mye øving i å uttrykke seg skriftlig Skrivingen må ha en funksjon for barna Skriving er kommunikasjon Eva

Prinsipper som innebærer en styrking av norskfaget Datamaskinen er et arbeidsredskap Elevene er produsenter, ikke "konsumenter” Elevene lærer bokstavene via tastaturet og "skriver seg til lesing” Individualisering i lese- og skriveopplæringen (tilpasset opplæring) Eva

Motivasjon og mestring Skrivearbeidet knyttes til aktuelle tema eller egne tekster etter elevens egne interesser Preg av ”skrivelek ” Samarbeid to og to: skriving / samtale Godt utgangspunkt for foreldresamarbeid Skriftforming fra 3.klasse Finmotorisk trening gjennom tegninger til tekstene Eva

KOMMUNIKASJON Elevene Teksten blir stimulert og oppfordret til å snakke om det de skriver må forklare seg slik at medelevene forstår det lærer å stille spørsmål og lytte til hverandre – (elevene får respons og gir respons) Teksten har et innhold som ligger nært opp til elevens livsverden og interesser bygger på det elevene kan fra før har naturlige mottakere (ikke bare læreren) Eva

Skrivesituasjon og skrivetema lek som utgangspunkt for fortelling verkstedarbeid - skriftlig presentasjon fakta om tverrfaglige tema brev til familie brev til andre barn (f.eks vennskaps-klasse) skuespillmanus eventyr bøker aviser Eva

Kunnskapsløftet - overordna ALLE fag skal arbeide med de fem grunnleggende ferdighetene – integreres på det enkelte fags premisser: å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne lese å kunne regne å kunne bruke digitale “Elevene og lærlingene skal i arbeidet med fagene tilegne seg de grunnleggende ferdighetene, som er forutsetninger for videre utvikling og læring.” http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103 Vibeke

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 2. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping (…) Sammensatte tekster arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser (…) Vibeke og Eva

Kunnskapsløftet – kompetansemål Etter 4. årstrinn (utdrag): Skriftlige tekster (…) skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder vurdere og sammenligne egne og andres tekster foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett Sammensatte tekster lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde (…) Vibeke og Eva

Skrive først - lese etterpå? For de fleste barn er det lettest å skrive seg til lesing (Chomsky 1982). Når barna skal skrive, lyderer de seg fram til stavemåten (”invented spelling”), sammenhengen fonem-grafem blir tydelig bokstavbildet er tydelig og likner på det som fins i trykte bøker Eva

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) Eva

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn Eva

Det begynner med bokstavrekker, så navn, så noe mer… Vibeke

Nivåer i skriveutviklingen hemmelig skrift (bokstavrekker) eget navn barnet forteller hva bokstavrekkene betyr ”invented spelling” bevissthet om orddeling mange barn skriver seg til lesing i løpet av 1.klasse Eva

Eva

Utkast til selvproduserte bøker Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Vibeke – Eva kommenterer det norskfaglige etter Vibekes innledning

Amins bok: ”Dikt om dyr” Vibeke

Klasseromsbibliotek - inspirasjon for tekstskaping i ulike sjangrer bildebøker med få ord/mange ord illustrerte barnebøker lange fortellingsbøker for de mest avanserte leserne faktabøker for barn aviser barneblad og tegneserier (?) Eva

”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4 ”Tekstskaping på datamaskin i 1 – 4. Klasse” 1999-2002 - Prosjektevaluering Sammenlikning av til sammen 290 elever i 3.klasse i ”PC-klasser” og håndskriftklasser viser at barna som skriver på PC utvikler et høyere skrivenivå med bedre innholdskvalitet bedre fortellinger færre feil penere håndskrift (men litt lavere tempo. Håndskrifttreningen er utsatt til 3.klasse) Eva Vibeke kort kommentar ift ny forskning på Tragetonmetoden: NKUL:

Barnas vei til talt/skrevet tekst går over mange bruer Barnet tilegner seg skriftspråket gjennom utforsking, oppdagelse og mange erfaringer med skriftspråk Barnas vei til talt/skrevet tekst går over mange bruer

Hva slags tekster skriver elevene på PC? Sjangrer på småskoletrinnet Skilt Oppslag Lister Beskjeder Plakater Brev Faktatekster Rapport Referat Reportasje Veggavis Fortelling Eventyr Tegneserie Dikt Dukketeater (drama) Personskildring

Tekstlingvistikk og grammatikk Sammenheng i teksten: logisk rekkefølge, mottakerperspektiv Setningsforståelse: lese, skrive, muntlige øvinger, pusle sammen ord til setninger Ordkunnskap: ordboksproduksjon, individuell veiledning, oppmerksomhet omkring ikke-lydrette ord ”Grundig trening i elevtekstanalyse er ein naudsynt føresetnad for at læraren skal kunne gi høveleg respons for den einskilde eleven på dei ulike tekstnivåa, frå makronivå og heilt ned til ortografiske detaljar.” Trageton (2003)

Lese skjønnlitteratur og fagtekster – skrive selv Oppmerksomhet omkring sjanger, setninger, ord Inspirasjon til å lage egne tekster Lettere å oppdage manglende samsvar mellom egen stavemåte og tekster i bøker når bokstavformene er like

Å skrive seg til lesing: fordeler barnet tenker i naturlig språk og meningsfulle setninger samtidig med at det lyderer fra bokstav til bokstav barnet bruker det ordforrådet det har og utvikler ordforrådet etter behov barnet lærer gjennom samspillet med teksten det er motiverende for barnet å bruke tastatur før finmotorikken er utviklet teksten er lett å lese for eleven selv, for medelever og for læreren og andre mottakere det er lett å tilpasse undervisningen til den enkelte

KUNNSKAP OM SPRÅK OG KULTUR TALE LYTTE SKRIVE LESE PRODUSERE KONSUMERE Å skrive seg til lesing på PC = Budskapsformidling x innkoding x meningsfull leseavkoding (A. T. 2003)

Diskusjonsoppgave - I Dere skal arbeide med metoden “Å skrive seg til lesing” i en 2.klasse. Målet er at hver enkelt elev skal ende opp med en egenprodusert bok som skal publiseres i klassen via skolens læringsmiljøsystem. Hver elev skal også få trykket opp et eksemplar i farger. Diskuter i hvilken grad og hvorfor, og eventuelt på hvilken måte, elevenes tekster skal rettes før publisering.

Diskusjonsoppgave - II Lag et undervisningsopplegg der metoden ”Å skrive seg til lesing” er integrert. Bestem selv ulike rammefaktorer. Begrunn valgene med utgangspunkt i teori om skriftspråkutvikling, lesing og leseopplæring. Skisser opplegget stikkordsmessig.