Lek og begynneropplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Vurdering for læring.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Lek og læring.
Kroppsøvingsdidaktikk
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Ny rammeplan for barnehagen
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Tanker om barnehagens læringsmiljø
-ikke bare for zippylæreren…
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Barnehagen som språkarena
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Danning og voksenrollen i barnehagen
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Lek og begynneropplæring

lek og begynneropplæring Hverdagspedagogikken styrer Hva sier kjente leketeorier om lek? L97 og det beste fra barnehage- og skoletradisjonen Synlig og usynlig pedagogikk Videoer: Det er bare på liksom, Verkstedspedagogikk, Man ska’ ku’ læse (Storyline-metoden)

Hverdagspedagogikken styrer Jerome Bruners.73 i Utdanningskultur og læring (1997) Se på enhver mor, enhver lærer, ja til og med en barnevakt sammen med et barn, og du vil bli slått av hvor mye av det de gjør som blir styrt av begreper som ”barns bevissthet og hvordan man skal hjelpe dem til å lære”, selv om de kanskje ikke er i stand til å gi uttrykk for sine pedagogiske prinsipper.

Hva sier kjente leketeorier om fenomenet lek?

Hva sier kjente leketeorier om fenomenet lek? Psykoanalytiske teorier (Freud, Erikson, Winnicott) Leken er vindu mot barnets sjel Erikson: Å leke det ut er den mest naturlige selvhelbredelsesmeotde barndommen kan tilby. Leken står i den emosjonelle utviklingens tjeneste

Kognitive teorier om lek Jean Piaget om lek: Lek er i hovedsak assimilasjon. Når barnet imiterer, utvikler det seg og lærer. Leken står i den kognitive utviklingens (intelligensens) tjeneste.

Kommunikasjonsteori om lek Basil Bateson: Lek er en væremåte. Ved hjelp av lekesignaler metakommuniserer de lekende til hverandre at ”dette er lek”. Leken er krydderet i tilværelsen

L97 og det beste fra barnehage- og skoletradisjonen s.73 Opplæringa på småskulesteget skal vere prega av tradisjonane både frå barnehagen og skulen, og gi ein god overgang frå barnehage til skule. Opplæringa skal gi næring til leiken og leiken skal gi næring til opplæringa.

Usynlig og synlig pedagogikk Risaasen og Vigeland i Basil Bernsteins kodeteori og nyere empiri (1994) Usynlig pedagogikk: Pedagogen skal legge til rette for det miljøet barnet skal leve i og utforske Innenfor dette har barnet stor frihet og kan fritt velge og strukturere sine aktiviteter Lærerens kontroll er ikke klart uttalt Læreren legger liten vekt på overføring av kunnskaper og øvelse av ferdigheter Kriteriene for vurdering av virksomheten er uklare og gjør det vanskelig å gjennomføre vurderingsarbeidet

Synlig pedagogikk Læreren tilrettelegger i detalj elevenes opplæringsmiljø Elevene har liten frihet til å velge og strukturere egne aktiviteter og egen læring Lærerkontrollen over virksomheten er uttalt Læreren regulerer elevenes aktivitet og de sosiale relasjonene i klasserommet Læreren legger hovedvekten på overføring av kunnskaper og trening av ferdigheter Kriteriene for vurdering av virksomheten er klare og måling/testing av elevenes kunnskaper og ferdigheter er en integrert del av lærerens arbeid

Videoene Legg merke til Hva barnet utvikler og lærer gjennom leken og aktivitetene De voksnes rolle Miljøets betydning