Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Bokanmeldelser..
Ola Grøvdal 2010 Media 1 & Tema 2. Målgruppe 3. Valg av medium 4. Innhold 5. Utforming 6. Distribusjon Ola Grøvdal 2010.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Kompetente barn og unge
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
7 Endringer i samfunnet –muligheter og utfordringer
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Barnets ellevte leveår Trinn 13. Tema for trinnet Skolen før og nå Foreldres skoleerfaringer Roller i familien Søskenforhold.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Vårt hundreårsjubileum Der det er behov er det Lions.
Slutt-evaluering. Del 1 – veiledning og forberedelse Deltakelse på oppstarts-samling Personalmøte for vurdering av behov Kost-/nytte-vurdering Økonomi,
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Hvordan forebygge mobbing?
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Felles jubileumsdag for Lions Norge
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Uke: Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Frukt:
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
MatMedSmak.
MatMedSmak.
Siste året i barnehagen
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
MatMedSmak.
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle / lærerike / morsomme for barn i ditt nærmiljø (helst gangavstand for barna). Lag en systematisk oversikt over disse mulige temaene og aktivitetene på plakat, nettside eller liknende. Inkluder faglig begrunnelse knyttet til fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” i Rammeplanen Del II Gjør evt. deler av kartleggingen sammen med barna. Oppsummer barnas ”anmeldelse” av stedet / aktiviteten. Lag i tillegg en oversikt sammen med barna.

Tema Beliggenhet Hva finnes Aktivitet Mål Faglig begrunnelse

Punkter til hjelp - ulike sider ved nær- og lokalmiljøet Hva er nærmiljøet vårt? Hvor stort er det? Hva finnes der? Hvilken tilknytning har barna og deres familier til nærmiljøet? Hvordan kan nærmiljøet koples mot fagområdene og utvikling av barnas kunnskap og kompetanse? Hvilke opplevelser og erfaringer kan barna få i nærmiljøet? Hva kan de lære? Hvordan kan vi bruke det? Hva kan vi delta på? Hvordan kan vi møte og omgås andre utenfor barnehagen? Hva kan barnehagen bidra med i nærmiljøet?