Perspektiver på annerledeshet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Språk og sosialisering
RME Nasjonal Konferanse
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Nulltoleranse for mobbing
Einstein, 1916: "I stand at the window of a railway carriage which is travelling uniformly, and drop a stone on the embankment, without throwing it. Then,
Symbolsk interaksjonisme
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Å tenke sosiologisk på avvik
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Goffman, Garfinkel og Giddens
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Jeg og samfunnet.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Tidlig psykologisk antropologi:
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Transaksjonsmodellen
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Normalitet. Normalitetens oppfinnelse - Lars Grue Problematisering, utdefinering eller omfavnelse? Per Solvang I:Eriksen,Thomas Hylland og Breivik, Jan-
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Lekens egenverdi.
Barns utvikling: viktige begreper
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver på annerledeshet Utgangspunkt: Hva er avvikende eller asosialatferd?

Giddens’ 2 dimensjoner (utg. pkt. i kriminalitet) 1. Fysiologiske / anatomiske ("biologiske") / psykopatologiske / psykologiske forklaringer 2. Sosiale / kulturelle (sosiologiske) Subjektive, voluntaristiske, aktørorienterte forklaringer Mennesket - et aktivt vesen: Ansvarliggjøring, sanksjoner Strukturalistiske / systemorienterte forklaringer - Barnet - et reaktivt vesen Sykeliggjøring (behandling) / sosiologisering

Eksempler på noen sosiologiske modeller Vekt på læring av ”asosiale” atferdsmønstre via tilknytning, tilhørighet til ulike primærgrupper, spesielt foreldrene Basis: Differential association (Sutherland) Anomi-teorien (Merton) Aksepterte normer kolliderer med ”sosial virkelighet”

Mertons avvikstypologi

Mertons avvikstypologi anvendt på barn som ulike fortolkninger av barnas handlingsmønstre Det "normale" barn Barnet som bruker uaksepterte midler for å nå aksepterte mål Motsatt! Barnet som bruker aksepterte midler uten noen spesiell mening Barnet som hverken gjør det som forventes med tanke på mål eller midler Barnet som hverken ser ut til å akseptere gjeldende mål / gjeldende midler men går nye / rare? veier for å nå nye eller rare? mål.

Cloward og Ohlin: aspirasjon og vellykkethet Kriminell sosialisering av barn / unge? Subkulturer i miljøer med små suksessmuligheter skaper gjengkulturer sentrale medier for sosialiseringsprosessen, filtrerer lovlige verdier Viktig fokus verdier: -knyttet til familie versus skole / barnehage

Rational choice og situasjonelle fortolkninger - for eksempel i barns lek cost benefit - rasjonalitet bevisste kalkyler hos barnet? anledning (situasjon) i leken gir forutsetning for et rasjonellt handlingsvalg foretatt av barnet? Fokusskift: Aksjon, ikke reaksjon på strukturelle forutsetninger som ellers ville forklart barnets ”reaksjon”

Labelling teori (stemplingsteori, stigmateori)

Kort om bakgrunnen Bort fra diagnoseorientert psykiatri - bort fra psykiatrien: antipsykiatrien 1970-tallets oppgjør med sykehus og diagnoser Reformbølgene

Stemplingsfokuset (”stigmateorien”) Avvik / annerledeshet / spesielle behov - ”(ikke) en karakteristikk av individer eller grupper” eller egenskaper (f. eks. personlighetstrekk, arveegenskaper eller negativ påvirkning fra et miljø) Avvik snarere resultat av en bestemt interaksjonsprosess mellom avvikere og konforme mennesker.

Forts. Førskolelærers, spesialpedagogs, barnepsykiater eller barnepsykologs kulturelle verdi-orientering avgjørende (knyttet f. eks. til klasse-kultur) Fokus på makt knyttet til definisjoner av situasjoner Forskyvningen fra individ + person til samfunn / nettverk

Forts Fokus på skader / skadevirkninger påført av behandlingen, men ikke minst påført av diagnosen (psykososiale konsekvenser som ensomhet og passivitet - arbeidsledighet - isolasjon - lediggang. Onde sirkler + selvoppfyllende profetier

Konstruktivisme og diskursanalytisk tilnærming Kritisk blikk på hvordan ting sies, hva som sies: problematiseringer, definisjoner og begreper, klassifikasjoner, fortolkninger, perspektiver. Fokus på at verden er konstruert, dermed også ”barn med spesielle behov”, ”schizofreni” og psykiske sykdommer, samt funksjonshemning konstruert

Forts. At de er konstruerte betyr ikke at de ikke eksisterer, men at de ikke er objektive størrelser, at deres eksistens ikke må tas for gitt, men ses i sammenheng med ståsteder og perspektiver, tid og kultur. Troll i ord, selvoppfyllende profetier Eksempler: sinnssykdom, hysteri, IQ+normalitetsmåling, ”spesielle behov” Definisjoner er kontekstuelle - Eks.: definisjon av spesielle behov overfor PPT kan handle om ressurser til barnehagen

Noen eksempler Små marginer mellom å være funksjonshemmet og det å ikke være det! Bilulykken, fallet på isen … Hva er funksjonshemning? Mangel på materielle og arkitektoniske / tekniske forutsetninger som hemmer oss funksjonsmessig. Mangel på normer / verdier / praktisk anerkjennelse av… ANNERLEDESHET… FORSKJELLIGHET / tolkninger av visse typer ANNERLEDESHET / FORSKJELLIGHET som negative.

Forts. Hva er schizofreni? Hva er spesielle behov? Atferdsproblemer? Emosjonelle problemer Normalitet? Normal utvikling? Borderline, MBD, ADHL, utviklingshemning?

Hvorfor er dette viktig? Diskurser, makt og institusjoner henger sammen

Case: Toftes Gave