Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
NESOs Formannskole klasse / 2014
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
AVDELINGENES ÅRSMØTER I Temaer •Region Øst sin tiltaksplan for 2014 •Region Øst planlagte møter i 2014 •Årshjulet.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Veiledet lesing Mørkved skole
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kompetanseplan bydel Frogner
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Ledersamling barnehage juni 2013.
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Gå inn på denne internettadressen:
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
System for administrasjon av aktivitet og kompetanse.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Organisering og arbeidet i kommunene
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Cafédialog – elevmedvirkning
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Overgang for elever med spesielle behov
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene Kompetanseheving i Oslo kommune i samarbeid med Høgskolen i Hedmark Praktisk gjennomføring og deltakernes roller Prosjektleder fra Høgskolen i Hedmark Anne Marit Vesteraas Danbolt

Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene Språkarbeid i barnehagen – kompetanseløft for ansatte i Oslo-barnehagen http://www.barnehager.oslo.kommune.no/oslobarnehagen/barnehagens_innhold/sprak/ Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene I regi av Høgskolen i Hedmark Språkkartlegging med TRAS I regi av Statped

Hva gjør vi etterpå? Tre målgrupper: Pedagogiske ledere Barnehagenes ledere Ressurspersoner i bydelene

Felles for alle: Det viktigste arbeidet skjer i barnehagen! De pedagogiske lederne sammen med styrer og assistenter arbeider med å planlegge og organisere godt språkarbeid i barnehagen – med inspirasjon fra samlingene og tekstene Barnehagens leder/styrer må sørge for at prosessene skjer i barnehagen Ressurspersonene i bydelene må ha kontakt med styrerne og støtte og følge dem opp i utviklingsarbeidet

Digital plattform: Fronter All informasjon vil legges på en digital lukket plattform: forelesninger, oppgaver, beskjeder Hver barnehage vil ha tilgang til Fronter-rommet for den puljen de deltar i. Brukernavn og passord deles ut på første kursdag (disse kan ikke endres) NB: Innleveringer foregår via ordinær e-post direkte til veileder – ikke gjennom Fronter! Forsidemal for innleveringer blir lagt ut

Kursopplegg for pedagogiske ledere Tre hele kursdager i løpet av om lag ett år Seks temaer (to hver kursdag): Utviklingsarbeid i barnehagen Språkutvikling og språklæring Bildebøker og språkstimulering Språklæringssituasjoner i barnehagen Samarbeid med foresatte om språklæring Oppfølging av barn som trenger ekstra språkstøtte

Utvikling av praksis i egen barnehage Etter hver kursdag: fagtekster med konkrete og praktiske oppgaver som skal gjennomføres i din egen barnehage, sammen med dine kolleger Jevnlige møter i barnehagen for å reflektere over hva dere har gjort, hva dere har erfart, og hvordan dette kan utvikles videre - for å skape felles forståelse for eget språkarbeid. Eksempler på oppgaver : språkstimulering gjennom høytlesing av bildebøker beskrive språklæringssituasjoner som oppstår i barnas rollelek

Erfaringsdeling og refleksjon i grupper av pedagogiske ledere fra flere barnehager Møter med andre pedagogiske ledere som deltar i kompetansehevingen Ett møte etter hver kursdag – altså 3 møter utenfor barnehagen i løpet av ca. ett år Med utgangspunkt i oppgavene sender dere inn et veiledningsgrunnlag til veileder ved Høgskolen i Hedmark, og får respons

Kursopplegg for barnehagens ledere Deltar på til sammen to kursdager. Første kursdag: Tema 1: Utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på språklæring Tema 1b: Fordypning om utviklingsarbeid og veiledning Siste kursdag: Tema 5: Samarbeid med foresatte om språklæring Avsluttende tema: Om oppfølgingsarbeid i barnehagen

Erfaringsdeling og veiledning Egen fagtekst for gruppa med barnehagens ledere vil legges på digital lukket plattform (Fronter) Barnehagens ledere kobles sammen i grupper for å diskutere faglige problemstillinger som sendes via e-post til veileder fra Høgskolen i Hedmark

Kursopplegg for ressurspersoner i bydelene Eget tilpasset opplegg for styrket veilednings- og utviklingskompetanse. Første kursdag: Tema 1: Utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på språklæring Tema 1b: Fordypning om utviklingsarbeid og veiledning I løpet av kursperioden: Ett valgfritt tema fra kursopplegget for pedagogiske ledere. Avsluttende tema: Om oppfølgingsarbeid i barnehagene

Individuell veiledning Det er forutsatt at ressurspersonene i bydelene skal følge opp barnehagene som deltar i prosjektet Hver av ressurspersonene som deltar i kompetansehevingen, kan få veiledning per e-post med veileder fra Høgskolen i Hedmark

Gjennomføring Opplegget går over ca. ett år. Oppstart i fire puljer: A: 14. januar 2014 –februar 2015 B: 19. mars 2014 –april 2015 C: 21. oktober 2014 –november 2015 D: 13. januar 2015 –mars 2016

Praktisk informasjon: Administrative spørsmål sendes til: rita.langree@hihm.no Husk å kvittere på deltakerlister og svare raskt på e-post! På Fronter finner du gruppeinndeling, der kontaktperson er uthevet. Alle får tilsendt et evalueringsskjema på e-post På Fronter kommer det mal for innleveringer

Twitter Del dine erfaringer og utvikle din kompetanse på godt språkarbeid! Du kan dele dine erfaringer på Twitter ved å merke dine tweets med #OslobhgSpråk Følg Oslobarnehagen på Twitter: oppdaterte nyheter, forskning og kurs: @oslobarnehagen www.twitter.com

Vi gleder oss til samarbeidet!