Early Years ”New Zealand-modellen”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Velkommen til skoleåret
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Framtida nå - les og forstå!
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Nylund skole Stavanger tlf , fax
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Møte med klassekontaktene
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Lesing og lesestrategier
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kunnskapsløftet – Fra ord til handling Prosjekt for skolene i Meldal kommune Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til 2. trinns foreldremøte! Forsyn dere med kaffe / te.
KRAFTSENTERET ASKIM Foreldremøte 8.trinn. KRAFTSENTERET ASKIM Toppen Vigdis Mørk Løken. J klassen ved avdelingsleder Ivar Lundervold.
Uke 3 18.jan.- 22.jan. Verdiord: Sannhet. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Norsk/ matte Uteskole Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Her er et minne fra 1.klasse Nedenfor et minne fra 2.klasse Verdiord: Fred Verdiord: Fred Uke juni- 23.juni. Uke juni- 23.juni.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Foreldremøte rød.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Den matematiske samtalen
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Velkommen til 2. klasse Siri.
Utskrift av presentasjonen:

Early Years ”New Zealand-modellen” I Norge er Nylund skole i Stavanger oppnevnt til Nasjonal demonstrasjonsskole innenfor områdene tilpasset opplæring i lese- og skriveopplæring og skoleledelse.

Forskning har vist at programmet gir gode resultater. Elevenes læringsutbytte står i sentrum. En god måte å nå prinsippet om tilpasset opplæring. Alle får lik oppmerksomhet og mulighet for læring. Alle får utfordringer. Alle får bruke den tid de trenger. De som trenger det får en NY START (individuelt kursprogram). Mange elever er avhengig av forutsigbarhet, arbeidet i stasjoner har ingen uventede momenter. Elevene lærer seg å arbeide selvstendig. Stasjonsarbeidet appellerer til å arbeide stille, og vi får et godt læringsmiljø. Forskning viser at elever i alderen 6 – 9 lærer optimalt ved aktiviteter på 12 min.

Fire delområder, alle like viktige for å få gode resultater Hva er TIEY? Fire delområder, alle like viktige for å få gode resultater Et strukturert klasseromsprogram, forpliktelse hos foresatte, Ny- start for elever som faller igjennom og oppdatering og kursing av lærere og ledere.

De fire delområdene Stasjonsundervisning med veiledet lesing i klasserom som er spesielt innredet for dette programmet. 4 dager i uka, fra skolestart og frem til lunsj. Tilrettelegging og tett oppfølging av  elever som ikke har oppnådd forventet leseutvikling (”Ny start”) Foreldredeltakelse Kontinuerlig faglig oppdatering av lærere

Organisering av elever Elevene er delt i 5 eller 6 grupper, avhengig av elevtallet. Gruppesammensetningen har primært bakgrunn i elevenes evne til selvstendig arbeid og mestringsnivå Hver gruppe har sitt motiv

Organisering av oppgaver Hver gruppe har sine oppgaver tilpasset sitt mestringsnivå. Her blir tilpassede oppgaver til ABC-stasjon og evt. matematikk- stasjon lagt. Gruppelederen henter oppgavene til sin gruppe når de kommer til stasjonen.

Klasserom tilpasset TIEY En standard i forhold til hva som henger oppe på vegger osv.

Hovedstruktur for en TIEY-økt i norsk(120 min) Teppeøkt: felles fokus på et bestemt tema. Her snakker vi om læringsmålet for økta. Stasjonsundervisning: Forskning viser at elever i alderen 6 – 9 lærer optimalt ved aktiviteter på 12 min. Samling til slutt: Har vi nådd målene våre?

TIEY-økt Samling: Starter alltid økten/timen med samling på lærerstasjonen. Elevene har sin faste plass. Her gjennomgås ALT nytt stoff, og hva som skal skje denne timen. Mål for timen og dagen. Læreren har full oppmerksomhet fra alle elevene.

Veiledet lesing- lærerstyrt stasjon Dette er den eneste lærerbetjente stasjonen. Her jobber vi med ALT! Vi hører elevene i leseleksen LUS-er Gjennomgår ny leselekse med småbøker Jobber med begreper Jobber med setningsoppbygging Jobber med sammensatte ord Dette er en god anledning til å høre hver enkelt elev i det vi jobber med. Man vet til enhver tid hva eleven mestrer og ikke mestrer (NB: Skriftlig vurdering/IUP). Underveisvurdering skjer hver dag.

ABC-stasjon

Lesestasjon Elevene velger selv bok fra ”klassebiblioteket”. Dette er bøker fra skolebiblioteket som bibliotekaren eller læreren velger ut, utfra elevenes lesenivå.

Konstruksjonsstasjon (fokus på samarbeid) Her er målet samarbeid og språkutvikling gjennom samtale

Datastasjon Her bruker elevene programvare tilknyttet læreverkene vi har i norsk, matematikk og engelsk, eller annet pedagogisk programvare.

Formingsstasjon (finmotorisk trening) Her kan elevene ta i bruk f. eks plastelina, tegning og maling. - Alt som kan brukes og knyttes til temaet for timen (ofte ukens bokstav).

Oppsummering Etter at elevene har vært igjennom alle stasjonene er det tid for gjenkalling. Hva har de gjort? Hva har de lært? Har de nådd målene? Er det noen som vil vise fram hva de har laget, tegnet eller skrevet? De elevene som viser fram blir det klappet for. Well done!

2: Ny start 20 minutter individuell lesetrening med leselærer 4 dager i uka i en periode, maks 10 uker. Målet er å øke lesehastighet og leseforståelse En ”Ny start” lærer på 1-2, og 3-4. trinn

Ny start lærer Er kurset spesielt for å være leselærer. Ny start lærer samarbeider tett med kontaktlærer Hjelper til med å kartlegge bokstavkunnskap, lesehastighet og leseforståelse. Observerer Ny start lærer samarbeider tett med hjemmet i den perioden barnet har lesetrening. Elevene har hjemmearbeid i tillegg til de vanlige leksene som følges opp hver dag.

3: Foreldresamarbeid Foreldremøte før oppstart, og hver høst for førsteklasseforeldrene. Foreldre som ikke følger opp ringes til, først av lærer så av rektor. Lesemappe, lesekort og leseveileder Barnet vokser på foreldrenes interesse! 15 minutter hver dag! Kvitter for at leseleksen er hørt.

4: kontinuerlig faglig oppdatering av lærere og ledere TIEY må forankres hos ledelse og lærere. Rammefaktorer må være på plass, og lærere må ha nødvendige hjelpemidler. Lærere må kurses, og det må avsettes tid til planlegging, refleksjon og evaluering. Lederne må «inn i» klasserommet, veilede og oppmuntre. Hold koken og gnisten i live! Ros, oppmuntring og pågangsmot når det butter

http://lesesenteret. uis. no/leseopplaering/1. _-_4 http://lesesenteret.uis.no/leseopplaering/1._-_4._trinn/lesing/article10699-2995.html