Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Ulik praksis for føring av 1- og 2 trinnssøknad
Ferdige veiledere høring fra –
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Ny saksbehandlingsforskrift
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge

Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Produktdokumentasjon og uavhengig kontroll
Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Samspill mellom de nye plantypene
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Lill Hildonen seniorrådgiver i kommunalavdelinga
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Kurs for søkere 2013.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!


- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETMATRIKKELDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Føring av både ramme- og igangsettingtillatelse ved søknad?
Rollen som ”ansvarlig søker”
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
1 Samarbeid ved tilsyn Byggesak – Brann og redning Tilsynskonferanse Tromsø 14. juni 2010 Frank Bjørkum, rådgiver tilsyn.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Plan- og bygningstjenesten Hva kan byene og staten gjøre for redusert energibruk i bygninger? innspill ved nettverksamling: Framtidens byer Fornebu
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Strukturendringer i «byggesaksfeltet» Hva er endringene i SAK og Byggesak? Verktøy fra Arkitektbedriftene- AY, Maks Hva er det fortsatt usikkerhet rundt?
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Søknad og saksbehandling
Gjennomføringsplanen
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Gjennomføringsplan.
Ansvar og ansvarsregler
Husutstikking (Plan- og bygningsloven §29-4 og Byggesaksforskriften SAK 10) Kommunalt ansvar: Byggverkets plassering, herunder høydeplassering, og byggverkets.
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen Samhandlingsprosjektet for bedre byggesak BBs-prosjektet Dialogmøte 1 01.03.2013 Tema: Partenes roller i byggesaksprosessen Klargjøre rollene, ansvaret og forventningene til de ulike aktørene i en byggesak Omfanget og betydningen av ansvarlig søkers rolle i seg selv. Avklaret ansvaret og oppgavene mellom ansvarlig søker og andre ansvarlige i byggeprosjektet Avklare ansvaret og oppgavene mellom kommunen og ansvarlig søker Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen 18.10.2011 18.10.2011

OPPSTARTSNOTAT BBS-PROSJEKTET PROSJEKTETS MÅL «Prosjektets målsetning er å forenkle og forbedre byggesaksbehandlingen gjennom økt samhandling, komplette søknader og bedre kommunikasjon mellom alle aktører i byggesaksprosessen. Hovedmålet for alle parter er å oppnå gode kvaliteter i det ferdig bygde sluttresultatet.» OPPSTARTSNOTAT BBS-PROSJEKTET Godkjent 12.02.2013 Samhandlingsprosjekt: bedre byggesaksbehandling

ANSVARLIG SØKERS ANSVAR KLARGJØRE ROLLENE Ansvaret og forventningene til de ulike aktørene i en byggesak TILTAKSHAVERS ANSVAR ANSVARLIG SØKERS ANSVAR ANSVARLIG PROSJEKTERENDES ANSVAR ANSVARLIG UTFØRENDES ANSVAR ANSVARLIG KONTROLLERENDES ANSVAR KOMMUNENS SAKSBEHANDLING

OMFANGET OG BETYDNINGEN AV ANSVARLIG SØKERS Rolle i seg selv PBL§ 23-4. Ansvarlig søker Ansvarlig søker er tiltakshavers representant overfor kommunen, og har ansvar for at søknaden inneholder nødvendige opplysninger for at kommunen skal kunne ta stilling til om tiltaket er i samsvar med bestemmelser og tillatelser gitt i eller i medhold av denne lov. Ansvarlig søker skal samordne de ansvarlige prosjekterende, utførende og kontrollerende, og påse at alle oppgaver er belagt med ansvar. Ansvarlig søker har ansvar for at tiltaket avsluttes ved innsending av nødvendige opplysninger for kommunens utstedelse av ferdigattest.

…ANSVARLIG SØKERS ROLLE I SEG SELV SAK10 § 12-2. Ansvarlig søkers ansvar I tillegg til ansvar etter plan- og bygningsloven § 23-4 har ansvarlig søker ansvar for c. at søknad om tillatelse, eventuelt rammetillatelse og igangsettingstillatelse, inneholder alle opplysninger som er nødvendig for å vise at tiltaket oppfyller krav gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven, jf. § 5-4, herunder tiltakets plassering, avklaring av behov for dispensasjon, utarbeiding og oppdatering av gjennomføringsplan og tilrettelegging for kontroll, og forslag til tiltaksklasser for fagområdene, jf. § 9-4 om tiltaksklasser og § 5-3 om gjennomføringsplan d. å identifisere og avklare ansvarsområdene for de ansvarlige foretak, både ved rammetillatelse og igangsettingstillatelse, og sende inn nødvendige søknader om lokal godkjenning for ansvarsrett. Ansvarlig søker har ansvar for at nødvendige underskrifter foreligger fra tiltakshaver og de ansvarlige foretak. Ansvarlig søker skal melde fra til kommunen ved mangler, endringer og opphør av ansvarsretter f. å påse at eventuelle sikringstiltak blir prosjektert og utført, jf. plan- og bygningsloven § 28-2 g. å påse at de ansvarlige foretak blir samordnet der det er flere foretak og ansvaret for slik samordning ikke er særskilt angitt i gjennomføringsplanen eller ansvarsrettssøknadene k. å identifisere gjenstående arbeid, bekrefte at byggverket har tilfredsstillende sikkerhetsnivå, og å angi tidspunkt for ferdigstillelse dersom det søkes om midlertidig brukstillatelse å legge til rette for kommunalt t tilsyn

AVKLARE ANSVARET OG OPPGAVENE Mellom ansvarlig søker og andre ansvarlige i byggeprosjektet PBL § 23-5. Ansvarlig prosjekterende Ansvarlig prosjekterende har ansvar for at tiltaket prosjekteres i samsvar med bestemmelser og tillatelser gitt i eller i medhold av denne lov. Forutsetningene og løsningene som ligger til grunn for prosjekteringen skal dokumenteres. Ansvarlig prosjekterende er ansvarlig for prosjektering av nødvendige sikringstiltak etter § 28-2

AVKLARE ANSVARET OG OPPGAVENE SAK10 § 12-3. Ansvarlig prosjekterendes ansvar I tillegg til ansvar etter plan- og bygningsloven § 23-5 har ansvarlig prosjekterende ansvar for a. at prosjekteringen er kvalitetssikret og dokumentert i henhold til byggteknisk forskrift kapittel 2 og er tilstrekkelig grunnlag for utførelsen, samt at det foreligger produktdokumentasjon i henhold til byggteknisk forskrift kapittel 3 dersom prosjekterende står for valg av produkt b. å utarbeide situasjonsplan, og sjekke at situasjonskartet gir tilstrekkelig grunnlag for at tiltaket gis korrekt plassering på situasjonsplanen d. at tiltakshaver og ansvarlig søker blir varslet dersom prosjektering utløser behov for nødvendige sikringstiltak, jf. plan- og bygningsloven § 28-2, samt foreta slik prosjektering e. koordinering av grensesnitt mot andre ansvarlig prosjekterende h. å melde fra til ansvarlig søker om endringer som kan medføre søknadsplikt, og endringer i ansvarsforhold

AVKLARE ANSVARET OG OPPGAVENE Mellom ansvarlig søker og andre ansvarlige i byggeprosjektet PBL § 23-6. Ansvarlig utførende Ansvarlig utførende har ansvar for at tiltaket utføres på grunnlag av og i samsvar med prosjekteringen, og i samsvar med krav eller tillatelser til utførelsen gitt i eller i medhold av denne lov. Ansvarlig utførende er ansvarlig for gjennomføring av nødvendige sikringstiltak under utførelsen etter § 28-2.

AVKLARE ANSVARET OG OPPGAVENE SAK10 § 12-4. Ansvarlig utførendes ansvar I tillegg til ansvar etter plan- og bygningsloven § 23-6 har ansvarlig utførende ansvar for a. at utførelsen er kvalitetssikret og i samsvar med produksjonsunderlaget, og at eventuelle vilkår som følger av tillatelse eller særskilte krav til utførelsen gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven er oppfylt e. å gjennomføre prosjekterte sikringstiltak, jf. plan- og bygningsloven § 28-2, og melde fra til ansvarlig søker om nødvendig behov for sikringstiltak som ikke er prosjektert f. å koordinere grensesnitt mot andre ansvarlig utførende g. å melde fra til ansvarlig søker der utførende oppdager at prosjekteringen er mangelfull, motstridende eller feilaktig etter krav gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven j. å melde fra til ansvarlig søker om endringer som kan medføre søknadsplikt, og endringer i ansvarsforhold

…MELLOM KOMMUNEN OG ANSVARLIG SØKER PBL § 21-1. Forhåndskonferanse For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Andre berørte kan også innkalles. Forhåndskonferanse kan kreves av tiltakshaver eller plan- og bygningsmyndighetene. Departementet kan gi forskrifter om forberedelse, gjennomføring og referat fra forhåndskonferansen.

…MELLOM KOMMUNEN OG ANSVARLIG SØKER SAK10 § 6-1. Forhåndskonferanse (1) Forhåndskonferanse etter plan- og bygningsloven § 21-1 skal avklare tiltakets forutsetninger og rammene for videre saksbehandling (4) Tiltakshaver skal så langt det er avklart redegjøre for tiltakets innhold, omfang, plassering, fremdrift, aktuelle ansvarlige utøvere og forutsetninger for tiltaket. Tiltakshaver skal på forhånd gi kommunen de opplysninger som er nødvendig for forberedelsen av konferansen. Kommunen kan kreve at slike opplysninger gis i nærmere fastsatt form. (5) Kommunen skal gi nødvendig informasjon om rammeforutsetninger og krav knyttet til arealplaner, infrastruktur, aktuelle lover, forskrifter og retningslinjer, dokumentasjonskrav, krav til plassering av tiltaket, behov for koordinering med aktuelle myndigheter, jf. § 6-2, kommunens praksis, saksbehandlingsrutiner, mulighet for delt søknadsbehandling, uavhengig kontroll, tilsyn, ansvarsregler, krav til ansvarlige foretak og annet av betydning. Kommunen skal opplyse om den videre saksbehandling og antatt saksbehandlingstid.

…MELLOM KOMMUNEN OG ANSVARLIG SØKER PBL § 21-5. Den kommunale bygningsmyndighetens samordningsplikt Når tiltaket er betinget av tillatelse eller samtykke fra annen myndighet, eller når planer for tiltaket skal legges fram for slik myndighet, kan kommunen vente med å avgjøre saken inntil det foreligger avgjørelse eller samtykke som nevnt. Kommunen kan også gi rammetillatelse innenfor sitt myndighetsområde, med forbehold om at igangsettingstillatelse ikke vil bli gitt før forholdet til andre myndigheter er brakt i orden, jf. § 21-4 fjerde ledd. Kommunen skal i tilfeller som nevnt forelegge saken for de myndigheter som følger av forskrift, hvis ikke avgjørelse eller uttalelse er innhentet på forhånd

…MELLOM KOMMUNEN OG ANSVARLIG SØKER SAK10 § 6-2. Den kommunale bygningsmyndighetens samordningsplikt (1) Kommunens samordningsplikt etter plan- og bygningsloven § 21-5 omfatter følgende myndigheter: a. helsemyndighet b. brannvernmyndighet c. arbeidsmiljømyndighet d. vegmyndighet e. havnemyndighet f. forurensningsmyndighet g. Sivilforsvaret h. jordlovmyndighet i. friluftsmyndighet j. kulturminnemyndighet k. reindriftsmyndighet l. kirkelig myndighet m. luftfartsmyndighet n. bergverksmyndighet. (2) Søker kan selv forelegge saken for berørte myndigheter.

ANSVARLIG SØKER Et prosessansvar?...