Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
2
ByggSøk - hjelpemiddel eller løsning
BEdagene 2002 Øivind Rooth Senioringeniør STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT
3
Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge
Visjon Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge
4
Målgruppe og virkemiddel
Målgruppe er kommunens kunder Internett skal benyttes som kommunikasjonskanal Alle skal få tilgang uavhengig av hvem de er, dersom de har tilgang til internett
5
Målgruppens behov Forutsigbarhet i resultat, tid og kostnader av kommunens behandling av en søknad Informasjon om sakens behandling i kommunen Mer effektiv søknadsprosess hos seg selv og hos kommunen Tilgang på informasjon og veiledning uavhengig av tid og sted
6
Prosjektets oppgaver all informasjon som er nødvendig for å utarbeide en komplett søknad skal være tilgjengelig på internett søknader skal kunne sendes og tillatelser mottas via internett tilby elektronisk godkjenning i enkle saker status og fremdrift på saksbehandlingen skal kunne følges via internett felles elektroniske løsninger på tvers av kommunegrensene
7
Hvordan kommer vi dit?
8
Delprosjekter eBasisinformasjon eByggesak ePlansak
9
Basisinformasjon Lover, forskrifter - Statens ansvar, mye tilgjengelig
Kommunale retningslinjer og prosedyrer m.m. - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig Reguleringsplaner og annen stedfestet informasjon - Kommune/Stat, noe tilgjengelig, høy pris Status på innsendte byggesaker - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig
10
BE GAB Plandata MD ByggSøk’s informasjonstjener Informasjon tilpasset
Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase BE GAB Plandata MD Felles informasjon ansvar kommune ansvar stat Kommunespesifikk informasjon ansvar den enkelte kommune Informasjon tilpasset bruker Analyser behov Bruker henvendelse ByggSøk’s informasjonstjener
11
Erfarings- database Larvik Bergen Kvalitetshåndboken (Nøytral)
Erfaringer/ tilbakemeldinger Erfarings- database Rutine Bergen kommune Larvik kommune Larvik Bergen Her lages det et filter der de enkelte kommunene kan legge inn eventuelle elementer som er spesielt for kommunen. Spesielle bestemmelser og egne saksrutiner etc. ”Ditt distrikt” Kvalitetshåndboken (Nøytral) ”Telefon- katalogen” Kvalitetsikringsleder Redaksjonsgruppe
12
Fordel med samordning Brukere finner lettere frem
Kommuner kan samarbeide og dele erfaringer Mulighet for felles serverløsning Kommunens kostnader kan reduseres Integrasjon med søknadssystem
13
eByggesak Utvikle standarder Utvikle prototyp
Avdekke og foreslå nødvendige regelendringer Etablere drift
14
Søknads- hotell Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav
Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav Plandata Søknad på internett Kommune Søknads- hotell Bedrift system Prosjekt hotell
15
Standardisering Elektronisk datautveksling - XML
Nødvendige opplysninger Tiltakshaver Eiendom Foretak Utforming (tegninger m.m) Plassering (situasjonsplan)
16
Utviklingstrinn Brukerorientering / service
Kompleksitet / Gevinstpotensiale Brukerorientering / service Trinn 4: Data oversendes elektronisk og benyttes direkte i kommunale systemer Automatisk tillatelse i enkle saker Automatisk oppdatering av nasjonale registre Trinn 3: Søknad med vedlegg sendes elektronisk Statiske vedlegg Noe oppdatering av nasjonale registre Trinn 2: Søknad sendes elektronisk Vedlegg pr post Trinn 1: Kommunal informasjon på nett Program for utfylling av blanketter på Søknad pr post
17
ePlansak Forprosjekt skal være avsluttet 1.april 2002
Fokus på hvem som er bruker Standardisering av form og i noen grad innhold på bestemmelsene Prosess må forenkles og standardiseres
18
Utfordringer - isfjellet
Internett Informasjon Kommunikasjon Internt i kommunen Interne systemer Intern organisering
19
Prosjektinformasjon http:// byggsok.be.no http://bs.be.no
byggesak.com
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.