GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Noen utfordringer for skolene
Norges beste barnehage
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Kompetansekartlegging
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Norges beste barnehage
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Avsatte midler i statsbudsjettet. Drammen kommune har søkt. Foreløpig tilsagn på kr. 2.4 mill. Gjelder alle.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Gratis kjernetid i barnehage til 3 åringer. Gjelder alle treåringer (også norsktalende) i områder med høy andel innbyggere med minoritetsspråklige barn.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Drammensskolen – Norges beste skole
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Norges Beste Barnehage
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Den gode skoleeier I Nes.
Betre læringsresultat vår 2014
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen Forankring: ”Strategiplan for likeverdig opplæring i praksis” Tiltak 2: ”Språkløftet ” – oppfølging av barn på grunnlag av språkkartlegging i helsestasjonen Tiltak 8: ”Flere ressurser til skoler med mer enn 25 % minoritetsspråklige elever”

Prosjektrammer og -organisering Prosjektperiode: skoleårene 2007/2008, 2008/2009, 2009/2010 og 2010/ 2011 Prosjektfinansiering: ekstern prosjektstøtte fra Kunnskapsdepartementet – bevilges fra år til år – vi har fått 700.000 for hver av de tre årene det er gitt støtte . Deltakende virksomheter: Drammen barnehager KF ved: Fjell, Fjellhagen og Åssiden barnehager. Skoler: Åssiden, Fjell, Brandengen, Danvik, Gulskogen og Rødskog. Prosjektstyring: Eier: Utdanningsdirektør. Styringsgruppe: Ledere fra de deltakende virksomhetene Prosjektkoordinering – plan- og økonomi

Overordende prosjektmål Bedre overgangen barnehage- skole for flerspråklige barn ved å prøve ut en modell hvor foreldre, førskolelærer og lærer har felles erfaringsdeling om barnets språklige utvikling. Kompetansestyrking av barnehagens og skolens personale. Utvikle en felles modell for kvalitetssikring av språkopplæring i barnehage og grunnskolens laveste trinn. Styrking av barnehage- og skoleforeldrene som ressurs for egne barns språkutvikling. Styrke tospråklige skolebarns faglige språkkompetanse ved utprøving av tre metoder/ modeller for undervisning på mellomtrinnet

Felles tiltak Etablering av lokal MIR gruppe www.mirnett.org årlig tilskudd på kr 50.000 fra kommunen (ref handlingsplan for NBS) brobygger for flerspråklige familier i samarbeid mellom hjem og skole/barnehage Kurs for foreldre : data, om det norske skolesystemet, bidragsytere i foreldreskoler referansegruppe for GLIS Digitalisering av kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk utviklet i samarbeid mellom prosjektskolene og Conexus tatt i bruk av alle skoler fra skolestart 2009 Kompetanseutvikling, erfaringsdeling og ivaretakelse av den flerkulturelle skole inn i arbeidet med Norges beste skole

Modell for språklæring Handlingsplan for Norges beste skole 07-11 hjem/ skole samarbeid grunnleggende ferdigheter Læringsmiljø og klasseledelse ledelse ”Med norsk i fagene på mellomtrinnet” Tospråklig lese- og skriveopplæring – 04 - 07 ”Språktrappa” utvikling av et temabasert, elektronisk verktøy som skal sikre gjennomgående fokus på 2 språk perspektivet i småskoletrinnet – konkretisering – før forståelse skolebiblioteket styrkes for å styrke flerkulturell opplæring 6 år ”Språkskatt”- 03-06 Språk 4 i helsestasjoner Veileder om målrettet språkopplæring i barnehager Overgang – barnehage/ skole kontinuitet og sammenheng i språklæringen Medvirkning fra foreldre dokumentasjon og kartlegging 0 år 2003 2007 2011

Satsingsområder siste del av prosjektet 2010 – fortsatt utprøving: Etablering av system for strukturerte overgangssamtaler fra barnehage til skole for alle flerspråklige elever. Samtalene skal gjennomføres som dialog mellom forelder, førskolelærer og lærer og ha som mål å synliggjøre barnets språkutvikling og språklige ståsted for å legge til rette for best mulig tilrettelagt undervisning i skolen Synliggjøring av et gjennomgående fokus på 2 språks perspektiv i undervisningen på småskoletrinnet ved at innholdet i opplæringen er endret Synliggjøring forslag til endret metodikk på mellomtrinnet

Satsingsområder siste del av prosjektet, forts…. 2011 - Evaluering – implementering og spredning: Evaluering: Internevaluering – resultater for fokuselever og foreldretilfredshet Eksternevaluering – Rambøl Implementering: Av metode endringer som viser gode resultater Synliggjøring i Norges beste skole Spredning: Intern spredning til hele personalet i deltakende barnehager og skoler ved å informere i felles tid Prosjektsamling den 15 februar 2010 – hel dag for alle prosjektmedarbeidere Avslutningskonferanse for skoler og barnehager i Drammen kommune Prosjektdokumentasjon; film, på internett og som brosjyre