Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

VELKOMMEN TIL HASLE SKOLE Tirsdag 28.januar 2014
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
NSF/VFO Fagkonferansen – 16. mars 2009
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skolebasert vurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Didaktiske analysekategorier
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Elevvurdering i Kunnskapsløftet Prosjekt skriftlig vurdering på barnetrinnet - føringer og utfordringer Yngvild Nilsen, avdeling for pedagogisk utvikling.
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
APO-tilbudet Oslo.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Betre læringsresultat vår 2014
Systematisk Observasjon av Lesing.
Vurdering og undervisning
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Ledelse av læringsprosessen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef Vurdering for læring Samling 2. april 2009 Yngvild Nilsen, seksjonssjef

Program for dagen Tid Beskrivelse / tittel Foredragsholder 09.00 – 09.30 Åpning av samlingen Pedagogisk bruk av prøveresultater Yngvild Nilsen, UDA 09.30 – 10.00 Mål og mal - om utforming av mål Tonje Hellstrøm, UDA 10.00 – 10.15 Pause/m kaffe og frukt 10.15 – 10.45 Mål og mal forts. Mal for skriftlig vurdering 10.45 – 11.30 VFL – i praksis Hasle skole v/ lærerne Torbjørn Røssland Soufia Noureen Aslam Elever fra 7.trinn: Karen Cecilie Heggelund, Vemund Eidskrem Elever fra 5.trinn: Yvonne Ceder, Ida Høien Nielsen, Mira Sofie Stokke. 11.30 – 12.30 Lunsj 12.30 – 13.30 VFL - planlegging Bjørndal skole v/ Kari Mathiesen Hilde Eldholm 13.30 – 13.45 Pause m/ kake 13.45 – 15.15 VFL - klasseromspraksis Bjørndal skole v/ Kari Mathiesen 15.15 – 15.30 Oppsummering og avslutning

Mål for dagen Skape forståelse for at summative prøver kan benyttes i et formativt vurderingsarbeid Skape forståelse for hvordan mal for skriftlig vurdering kan inngå i skolens plan- og vurderingsarbeid samt vise eksempel på utfylt mal Gi kunnskap om gode målformuleringer som kan vurderes Vise eksempel på lokalt vurderingsarbeid

• Studie av læringseffektar – 0.20 -> 9 månaders forbetring Basert på Hattie & Timperley 2007. Hentet fra Knut Steinar Engelsens foredrag på møte ”Bedre vurderingspraksis” – 23.01.2009 Hattie & Timperley 07: • Meta-meta studie – 500+ metastudier – 50000+ studier – 200+ millionar elevar • Studie av læringseffektar – 0.20 -> 9 månaders forbetring – 1.0 -> 3 års forbetring – Gjennomsnitt: 0.4 © HSH - RLM-prosjektet

Basert på Hattie & Timperley 2007 Basert på Hattie & Timperley 2007. Hentet fra Knut Steinar Engelsens foredrag på møte ”Bedre vurderingspraksis” – 23.01.2009

© HSH - RLM-prosjektet http://skolenettet.no/templates/Page.aspx?id=46404&epslanguage=NO

Nytt system for reistrering og oppfølging av resultater

Om summative data brukt for et formativt formål Still spørsmål til resultatene – elevnivå, klassenivå, skolenivå Hvilke faglige områder lykkes Per i? Hvilke faglige områder lykkes klassen i? Hvilke viktige faglige svakheter/misforståelser har prøvene avdekket? Er det forskjell mellom gutter og jenter? Er det forskjell mellom majoritetsspråklige og minoritetsspråklige elever? Hvilke mål kan settes opp på bakgrunn av resultatene? Hvordan rapporteres resultatene til elevene og foreldrene? Hva bør vi forbedre av lokal praksis? Hva gjør vi bra?

Summative data kan brukes til Å se resultater opp mot nasjonale standarder ved viktige målestasjoner i elevenes læringsreise Ser resultatene opp mot et forventet mål, satt eksternt Å måle resultatene av klasseromspraksis Å sette opp mål for forbedring av praksis, for den enkelte lærer, skole, kommune Allokere ressurser på skolen Feire gode resultater Formålet er forbedring og et felles ansvar

Vurdering for læring og skriftlig vurdering Vurdering for læring – VFL – er en samordning av Osloskolens arbeid med elevvurdering. Formålet med VFL - satsingen er tilrettelegge for tilpasset opplæring og gjøre elevene til aktive deltagere i sin egen læringsprosess. Videre å gjøre skolene bedre rustet til å imøtekomme forskrift til opplæringslovens krav i forhold til underveis og sluttvurdering.

Skriftlig vurdering på barnetrinnet = dokumentasjonsformen Formålet med skriftlig vurdering: - Dokumentere oppnådd kompetanse to ganger i året - Informere foreldrene og eleven foreldrene inn i læringsprosessen § 3-2 Skolens kontakt med heimen I samtalen skal kontaktlæraren mellom anna gjere greie for korleis eleven står i høve til dei måla som er sette i læreplanverket og korleis eleven arbeider til dagleg. Samtalen skal munne ut i ei oppsummering, mellom anna med sikte på å bli einige om kva det særskilt skal leggjast vekt på i det vidare arbeidet.

Observasjoner Dialog Elevprodukter For eksempel: Presentasjoner Gruppearbeid Leseferdigheter Språkferdigheter Observasjoner For eksempel: Prøver og kartlegginger Mapper Antall leste bøker Logg For eksempel: Elevsamtalen Utviklingssamtalen Foreldremøte Egenvurdering Dialog med medelever Dialog Elevprodukter

Tiltak for videre støtte til lokalt vurderingsarbeid Besøksskoler for VFL: Abildsø Bjørndal Bygdøy Hasle Kringsjå http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/ Opplæring i vurdering – ut mot enkeltskoler, 10 skoler i inneværende skoleår Samlinger med fokus på utvalgte temaer

Momenter som bidrar til ”vurdering for læring” Tydelige mål - Elevene må vite hva som skal læres, altså målet for det de arbeider med Vurderingskriterier - Elevene må vite hva det blir lagt vekt på når det de arbeider med skal vurderes Egenvurdering – Bidrar til at elevene får kjennskap til hva de allerede kan og hva de kan jobbe mer med Kameratvurdering – Elevene lærer å gi konstruktive tilbakemeldinger og samarbeide med hverandre Tilbakemeldinger/Framovermeldinger – Tilbakemeldinger fra lærer som viser veien videre i læringsprosessen