Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen
Program Temaer i opplæringa: Kort innledning om samhandlingsreformen Gjennomgang av avtaleverket (samarbeidsavtalene) Bakgrunn for ny lov med fokus på hva som er nytt – sammenheng med andre lover Kort gjennomgang/oversikt over nye forskrifter Taushetsplikt og samarbeid – begrensninger og muligheter
Pasientenes behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok – fragmenterte tjenester
Demografisk utvikling og endringer i sykdomsbilde utfordrer velferdssamfunnets bæreevne. Sosial ulikhet inaktivitet levevaner
Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom. Helsefremm ende Folkehelse arbeid
Helsefremming i alt vi gjør og er Helsefremm ende Folkehelse arbeid
Oppdraget er: Mer forebygging og folkehelsearbeid- dempe ”etterspørselen” God koordinering av tjenestetilbudet! (sømløse helsetjenester) Flere oppgaver skal løses i kommunene! ”dempe etterspørselen etter spesialisthelsetjenester” Mer brukermedvirkning!
Kort om virkemidler for å lykkes med samhandlingsreformen 1.Nytt lovverk Lov om helse og omsorgstjenester i kommunene Lov om folkehelsearbeid Nasjonal helse og omsorgsplan
Konsekvenser av nytt lovverk Folkehelseplanlegging ift. utfordringer Krav til kvalitet, forsvarlighet og pasientsikkerhet Krav om pasient og brukerinnflytelse Krav til koordinator Plikt til å medvirke til forskning Krav til lokale samarbeidsavtaler Plikt til døgnopphold for ø-hjelp Betalingsplikt og medfinansiering
2. Økonomiske virkemidler (37 mill til Hamar i 2012) Kommunal medfinansiering – insentiv til samarbeid Finansiering - utskrivingsklare pasienter Finansiering - ø-hjelp når klart
3. Faglige virkemidler Fagstøtte fra nasjonale myndigheter – faglige normer og standarder, veiledere, retningslinjer, prosedyrer, kvalitetsindikatorer ”arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet” (§4-2) –Lean? EQS? m.m –Struktur, prosess, resultat Kompetansebygging – nye komprtansekrav –fag-, endrings-, erfaringskompetanse –forskning
4. Organisatoriske virkemidler Arenaer for systematisk dialog –Dialog med bruker/ interesse-organisasjonene, fastlegene og ansattes organisasjoner, spesialisthelsetjenesten Måter å jobbe på: –Ambulante tverrfaglige team –Frisklivssentraler/mestringssentra –Intermediær/ø-hjelp –Samarbeid med frivillige IKT-verktøy/velferdsteknologi Endringer i organisasjoner og måten å jobbe på
Flere tjenester skal ytes i kommunen – hva betyr det? Veksten framover skal skje i kommunene Kommunen skal bygge ut tilbud ”før, i stedet for og etter sykehusbehandling” Mål: 10 – 30 % reduksjon i sykehusinnleggelser og polikliniske konsultasjoner/dagbehandlinger
Framtidens kommunale helse og omsorgstjeneste Dagtilbud til demente lovfestes Aktiv omsorg og partnerskap med familie og pårørende Økt innsats psykiske lidelser og rusarbeid Øke innsatsen angst/depresjon Større innsats habilitering/rehabilitering Større innsats på forebygging/folkehelse Legetjenester – større del av den kommunale tjenesten Ny kompetanse
Hva gjør vi i Hamar? Vedtak om å etablere Frisklivssentral Tar i mot utskrivningsklare pasienter til ”riktig tid”. Gir et bredere tilbud på sykehjemmene og i hjemmebasert Kompetanseheving og innkjøp av utstyr Egen enhet for omsorg for alvorlig syke Arbeider med samarbeidsavtalene Utreder intermediærtilbud Samarbeid mellom kommunen og fastlegene Arbeid med helse og omsorgsplanen