Et menneske som lider av en alvorlig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Tanker om brukermedvirkning
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
- roller og forventinger
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Empowerment i teori og praksis
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
copyright kjellaug johannessen
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
”Med hodet over vannet…”
Etikk og brukermedvirkning
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Disposisjon Litt om meg Norsk utvandring Begreper Verdens flyktninger
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Fritid med Bistand.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
hvordan kan det gjennomføres?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Et menneske som lider av en alvorlig skavank, blir aldri klar over sine hemmelige ressurser før hun eller han blir behandlet som et normalt menneske og oppmuntres til å forme sitt eget liv!” Helen Keller, født 1880 i Alabama USA Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Hvorfor Brukermedvirkning? " En syk mann vet mangt som den sunne ikke aner".       Arne Garborg Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Brukerperspektivet Hva regulerer brukermedvirkning på system- og individnivå Den ”nye” pasientrollen Konsekvenser for praksis Hva trengs i Lunner kommune for å få reel brukermedvirkning på alle nivå? Vil dette bety noe for Samhandlingsreformen? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Definisjon av begrepet ”Bruker” Bruker i denne sammenheng: ”De som helsetjenesten tradisjonelt har kalt pasienter og sosialtjenesten har kalt klienter – dvs. de mennesker som trenger, søker eller mottar hjelp fra helsetjenesten og hjelpeapparatet, og mennesker som er deres pårørende (nærstående) Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Brukerperspektivet Brukerperspektivet – et ”paraplybegrep” – deriblant brukermedvirkning. En verdi, en strategi som sier noe om viktigheten av å la brukernes perspektiv prege utformingen av helsetjenestene Pasientene har kompetanse til å gjøre egne valg En rettighet til å øve innflytelse på beslutningssystemene Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Systemnivå Organisert samarbeid gjennom brukerorganisasjonene (representerende medvirkning) i utforming av helsetjenestene Gjennom deltakelse i beslutningsprosesser som foregår i styrer, råd og utvalg Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Individnivå Den enkeltes rettigheter og muligheter til å påvirke sitt individuelle hjelpe – eller behandlingsbehov Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Hva betyr dette? Brukermedvirkning som verdi – både på systemnivå og individnivå Brukerperspektivet tar utgangspunkt i at den enkelte er den fremste ekspert på eget liv. Utvikle likeverdige samarbeidsformer mellom brukere og tjenesteutøvere med utgangspunkt i brukers og pårørendes ressurser, erfaring og kompetanse Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Kunnskapsbasert praksis Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Endring i pasientrollen Tradisjonell tenkning: Den som behandler kan og vet – ”ekspertrolle holdning” Pasienten framstår som en passiv mottaker av behandlingen Behandlingene forsterker avhengigheten Forventning om mer behandling – ”gjør meg frisk”, ”gi meg medisiner” osv Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Pasienten fra objekt til subjekt Pasienten gis en mer aktiv rolle gjennom lovgivningen En erkjennelse om at erfaringskunnskap skal sidestilles fagkunnskap Økt tilgang på kunnskap via bl.a internett Empowermentbegrepet – maktoverføring –gi en person myndighet til å bestemmer over viktige faktorer i sitt liv. Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Brukermedvirkning - Konsekvenser for praksis? Rokker ved etablerte roller En plikt til å informere de som ikke har tilegnet seg sine rettigheter og kunnskaper Synet på – ”den andre” Innta en mer tilbakelent rolle – mer lyttende, la pasienten komme med sin historie Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Utfordringer/dilemmaer i vår praktiske hverdag Profesjonell ekspertise – pasient/klient er i utgangspunket en asymmetrisk relasjon. Dvs. den ene parten er avhengig av en profesjonell ekspertise for å få behandling, hjelp og omsorg Kan dette oppfattes som noe annet enn et forhold mellom en svak og en sterk part? Fare for å ”overkjøre” den ”svake” parten – og det kan skje en større umyndiggjøring av den hjelpetrengende enn det saklig sett trenger å være grunnlag for. Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Empowermentbegrepet ligger til grunn ”Empowerment handler om å mobilisere og styrke folks egne krefter, samt å nøytralisere krefter som påvirker avmakt. Dette er nødvendig for at pasientene skal bli friske og beholde helsen, og ofte for å motvirke effekten av samfunnsmessig undertrykking som fra tid til annet videreføres i medisinsk praksis” Tidsskrift for Den Norkse lægeforening nr. 13, 2001. Janecke Thesen og Kirsti Malterud. Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Empowerment forts. Empowerment omhandler overføring av makt (Askheim 2003) Legger til grunn et syn på mennesket som et subjekt, altså et humanistisk menneskesyn, som evner å delta i beslutninger og handlinger som gjelder eget liv, og som selv vet hva som er bra, nyttig og viktig for det. Empowerment er mer enn en teknikk, det handler om vårt syn på de vi behandler og veileder og hvordan vi oppfatter oss selv i denne prosessen En grunnholdning som må være tilstede for at helsefremmende arbeid skal kunne gjennomføres Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Mestring og myndiggjøring (empowerment) I tillegg til å bistå den enkelte pasient i sin prosess er det viktig å forstå betydningen både av: de pårørende, det sosiale nettverket og av de systemene helsevesenet er en del av, for å legge bedre til rette for mestring og myndiggjøring EGENKRAFTMOBILISERING Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Gå ikke foran meg, for kanskje jeg ikke følger etter Gå ikke foran meg, for kanskje jeg ikke følger etter. Gå ikke bak meg, for kanskje jeg ikke viser riktig vei. Gå ved min side og vær min venn. (Albert Camus) Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Hvem sin prosess? Lunner, 30.08 og 06.09 2011 Er det det enkelte personalet som bestemmer når de skal inn i bildet og hva de skal gjøre og hvor de skal gjøre det eller foregår det en dialog mellom bruker/pårørende/fagpersonene? Får denne dialogen konsekvenser for praksis? Individuell plan er et ypperlig redskap. Hvem tar tak i den? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Samarbeid? Slik kan det gå hvis dialogen ikke er god Hvis de ulike aktørene ikke er samkjørt, hvis ”behandlerne” har startet å bygge et hus som ikke brukeren vil bo i, hvis en ikke har tatt hensyn til at det er flere enn bruker som teller – hva med de pårørende osv.??? Prøv å bli en Drillo i SI. Alle på Drillos lag har ett eneste mål, de vil være best. Alle spillerne er ulike og valgt fordi de har hver sin spesialitet og evnen til å samarbeide. Drillo som leder er god på å gjøre andre gode. Lunner, 30.08 og 06.09 2011

eller Halvfullt Halvtomt Lunner, 30.08 og 06.09 2011 Hvem ser jeg når jeg ser meg i speilet Hvem ser du når du ser meg Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Holdninger styrer Tror du at jeg vet mitt eget beste? Er du klar over min situasjon og hvilke konsekvenser det har for meg og mine? Har du respekt for meg eller har du svaret på hvordan jeg burde leve mitt liv og hva som bør være mitt mål ut fra din fagkunnskap? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Viktige spørsmål du bør stille meg. Hvem er du? Hva er viktig for deg? Hvem er dine nærmeste? Hvordan så livet ditt ut før……? Hva opplever du at du har mistet? Hva er dine ønsker, hva håper du og hva er ditt mål? Hvordan ser nettverket ditt ut? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Viktige spørsmål du bør stille deg selv. Har jeg tillit til pasienten og at han/hun kan ta egne valg? Er jeg enig i målet til brukeren/pasienten? Hvis ikke – klarer jeg å holde tett? Hva blir min rolle i forhold til akkurat denne pasienten? Kjenner jeg grensen for når jeg moraliserer og når jeg gir gode råd? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Viktige spørsmål bruker/pasient bør stille seg selv Hva er mitt mål? Hvem er mine medgåere? Hvem er i nettverket mitt? Hva er mitt bidrag inn i prosessen? Hvordan kan jeg være en bidragsyter i min familie og/eller blant mine venner/mine kollegaer nå? Lunner, 30.08 og 06.09 2011

MINE FORVENTNINGER TI L MEDGÅERNE Jeg forventer av deg: At du spør hvem jeg er – istedenfor å bestemme det ut fra diagnosen min. At jeg får fortalt deg hva jeg vil med livet mitt – istedenfor at du antar hva jeg kan og vil. At du vektlegger det jeg er god til og hjelper meg å utvikle det – istedenfor å fylle ut skjemaer med alt jeg ikke kan. Jeg har drømmer og ønsker, la meg snuble og feile – og hjelp meg å korrigere kursen. Du skal fortsatt være stolt over yrket ditt, men du skal vite at det er mitt mål som bestemmer veien vi skal gå sammen og hva du som medgåer skal gjøre. toril heggen munk Det kan hende vi skal ut på en lang vei sammen, og noen ganger kan den fortone seg evinnelig. Med de riktige holdninger, det beste samarbeidet, de riktige personer og faginstanser så kan den veien virke kortere og selv om den tidvis kan være strevsom og smertefull så kan den også være underholdende for alle. Lunner, 30.08 og 06.09 2011

Spørsmål til refleksjon: Hvordan jobbes det på hvert enkelt arbeidssted i Lunner kommune med brukermedvirkning og tilrettelegging av myndiggjøring? Hva kan være mitt bidrag inn i dette arbeidet? Lunner, 30.08 og 06.09 2011