1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges beste barnehage
Advertisements

Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Norges beste barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny barnehagelov og rammeplan
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Møte for nye barnehagestyrere
Presentere meg selv Ny rolle
Styrermøte 8.september 2011.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 05.Juni 2014.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
Presentere meg selv Ny rolle
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Barnehagekontoret Styrermøte 3.Desember Barnehagekontoret AGENDA : Velkommen! Kommunalsjefen informerer Informasjon fra MIB-gruppen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Kompetanse for mangfold
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL Alle barnehagene i Bærum har implementert rammeplanen innen desember 2009. DELMÅL 1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. 2. Alle barnehager har en årsplan som viser at loven og rammeplanen er implementert. 3. Det er utviklet sentrale og lokale prosjekter som bidrar til implementering av rammeplanen. 4. Barn, foreldre og personale skal delta.

Hva må til for at din barnehage har implementert rammeplanen innen utgangen av 2009?

Tilsyn på kvalitetsutvikling 2008-09 Implementering av rammeplanen Barnehagens aktivitetsplan for implementering Mal sendes ut. Legges også ut på nettet. 2. Årsplan som viser en tydelig progresjon i forhold til arbeidet med fagområdene. Bruke årsplanmal som hjelpemiddel.

Barnehagens aktivitetsplan for implementering av rammeplan Barnehageåret Pedagogisk ledelse Barns medvirkning Språkmiljø/ -stimulering Samarbeid barnehage-skole IKT Fagområdet Antall, rom og form Barnehagens egne fokusområder 06/07 07/08 08/09 09/10

Årsplanen skal inneholde Omsorg, oppdragelse, lek og læring. Dokumentasjon og vurdering Lokale kulturbegivenheter Overgang fra barnehage til skole Barns medvirkning Progresjon i fagområdene

Kommunens rolle som tilsynsmyndighet

Lovgrunnlaget § 16 Tilsyn Kommunen fører tilsyn med virksomheter etter denne lov. Kommunen kan gi pålegg om retting av uforsvarlige eller ulovlige forhold ved godkjente eller godkjenningspliktige virksomheter. § 8 femte ledd Kommunen har rett til innsyn i dokumenter og adgang til barnehagelokaler i den utstrekning dette anses som nødvendig for å ivareta kommunens oppgaver

Tilsyn – innhold og kvalitet Rammeplanen Barns rett til medvirkning Har barnehagen en plan for hvordan dette skal integreres i arbeidet? Foreldresamarbeid Bemanning Pedagognormen Tilstrekkelig bemanning I forhold til barnegruppen Barn med særskilte behov Samarbeidsutvalg Lokalene og uteområdene Tilrettelagt for ulike funksjonsnivå Arealnorm

Rammeplanen og årsplanen Har samarbeidsutvalget fastsatt årsplanen? Tar årsplanen utgangspunkt i rammeplanen? Omsorg, lek og læring, kap.2 Fagområdene

Tilsynstema 2009 - 2010 Barns medvirkning

AVSLUTNING NÅVÆRENDE SATSNINGSOMRÅDE ? NYE SATSNINGER ?

KVALITETSUTVIKLING I BARNEHAGENE I BÆRUM

Historisk oversikt kvalitetsutvikling barnehagesektoren i Bærum kommune 1975: Lov om barnehager 1990: Lokal mal for årsplaner i Bærum kommune 1992: Kvalitet og kvalitetssikring i Bærumsbarnehagene 1995: Ny lov om barnehager 1995: Arbeid med lokal rammeplan for Bærum 01.01.96: Rammeplan for barnehager Desember 1998 - 2001: Prosjektarbeid ”Utvikling av pedagogisk plan 7.september 2000: Alle styrere invitert med i prosess med tittel: Pedagogisk plan for Bærum kommune Juni 2001: Perm for kvalitetsutvikling delt ut.

Historisk oversikt kvalitetsutvikling barnehagesektoren i Bærum kommune Stortingsmelding nr.27: 2001 – 2003: ”Den gode barnehagen” 2001 – 2002: Prosess i gang i barnehagene, nettverksmøter Informasjons og drøftingsmøter for pedagogene 2003: Oppfølging stortingsmelding nr.27; Spørreundersøkelse: Systematisk dokumentasjonsarbeid Nettverksarbeid i barnehagene Faglige verksted: Dokumentasjon og vurdering, påfyll perm Høst 2004- 2006:

Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2004 – 2006: Systematisk dokumentasjon og vurderingsarbeid i barnehagen. HOVEDMÅL Kvaliteten på barnehagetilbudet i Bærum videreutvikles ved at alle barnehager innen juni 2006 har etablert redskap og praksis for systematisk dokumentasjon og vurdering av det pedagogisk arbeidet. DELMÅL 1.Personalet har kompetanse på dokumentasjons og vurderingsarbeid. 2. Alle barnehager har en plan for systematisk dokumentasjon og vurdering av det pedagogiske arbeidet. 3.Barna, foreldrene og personalet deltar i vurderingsarbeidet.

VI SKAL STREKKE OSS MOT STJERNENE VED Å GJØRE HVER DAG VERDIFULL! INSPIRASJONSDAG FOR ALLE BARNEHAGEANSATTE I BÆRUM 29.OKTOBER 2004 Rainbow hotell, Sandvika og Kino 1, Sandvika Stands / utstillinger er åpen fra 08.30 – 15.30 begge steder. Rainbow: Kl.08.30 – 09.00: Kaffe Kl.09.00: Åpning ved kommunalsjef Erik Førland Kl.09.00 – 09.30: Hilsen fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus ved rådgiver Tove M. Slinde. Kl.09.30 – 09.45: Kulturelt innslag Kl. 09.45 – 10.45: Psykolog Magne Raundalen Er vårt syn på barn gått ut på dato? Nytt fra barnepsykologi og hjerneforskning Kl. 10.45 – 11.00: Pause med frukt Kl.11.00 – 12.00: Psykolog Magne Raundalen Bedre hjelp til barn etter krise og krig Enkle metoder for barnehagen Kl.12.00 – 12.45: Enkel servering inkl. kaffe/te. Mineralvann fås kjøpt kr. 35.00 pr. flaske Kl.13.00 – 15.30: Parallelle framlegg på Rainbow og Kino 1: Barnehageansatte inspirerer hverandre! ALLE HAR KOMMET MED PÅ DE PARALELLFOREDRAGENE DE ØNSKET SEG!

s Barnehagene i Bærum Satsningsområde 2004 – 2006: Systematisk dokumentasjon og vurderingsarbeid i barnehagen

Oslo Konserthus 20.oktober Kl.09.00: Åpning v.leder for sektorutvalg Barn og unge: Bjørn Røtnes KL.09.15: Festhilsen ved Anne Holm Kl. 09.30: Eva Balkes ensemble Kl. 09.45: Morten Halvorsen: Rammeplanen – ” retningsgivende og raus Kl.10.45: Pause med frukt Kl.11.00 Nùria Oliu Moe: Barns medvirkning: Tankedryss og smaksprøver! Kl. 12 00 Lunsj m. baguetter Kl.12.45 Klaus Joachim Sonstad: Hvem er alle barn? Kl.13.15: Lou Rossling: Arbeidet – en kilde til glede! Kl. 14.00: Pause Kl.14.20: LOU Rossling fortsetter Kl.1545: Avslutning

1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. Barnehagene i Bærum: Satsningsområde 2006 – 2009: Implementere rammeplanen i alle barnehagene HOVEDMÅL Alle barnehagene i Bærum har implementert rammeplanen innen desember 2009. DELMÅL 1. Personalet har kompetanse på rammeplanen. 2. Alle barnehager har en årsplan som viser at loven og rammeplanen er implementert. 3. Det er utviklet sentrale og lokale prosjekter som bidrar til implementering av rammeplanen. 4. Barn, foreldre og personale skal delta.

Styrernettverk Erfaringslæring 2007-2009: Implementering av rammeplan i alle barnehager og kompetanseutvikling for personalet

ÅPENHET, RESPEKT og MOT

Bærumsbarnehagenes visjon: Vi skal strekke oss mot stjernene ved å gjøre hver dag verdifull!

AVSLUTNING NÅVÆRENDE SATSNINGSOMRÅDE ? NYE SATSNINGER ?

Satsingsområder 2008-09 Fortsatt: Implementering av rammeplan Barns medvirkning Pedagogisk ledelse – barnehagen en lærende organisasjon Progresjon i arbeidet med fagområdene Språkmiljø og språkstimulering IKT og bruk av digitale verktøy i arbeidet med barna Helhetlig opplæring (HOL)

Fokusområder for barns læring og personalets kompetanse 2007-2010 Barns medvirkning Antall, rom og form Språk Pedagogisk ledelse IKT i arbeidet med barna Progresjon i arbeidet med fagområdene Helhetlig opplæring – samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Nye fokusområder 2010 - 2012? Mangfold og likeverd Læringssyn, etikk og verdier Barns medvirkning Sosial kompetanse, samspillskompetanse Demokrati, danning Språk Faglig forum - erfaringsdeling

§ 1 Formål Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

UTFORDRINGER Førskolelærere til barnehagene våre Grunnsteinen i vårt arbeid 120 dispensasjoner i inneværende barnehageår Hvordan kan vi arbeide sammen for å løse denne utfordringen?

BARN MED SPESIELLE BEHOV I FØRSKOLEALDER To lovverk: Barnehageloven § 13 første ledd: gir tilbud om barnehageplass: Prioritet ved opptak og øremerkede midler til generelle styrkingstiltak til barnehagene. Opplæringsloven § 5.7: gir rett til hjelp: ”Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp”.

Praksis i Bærum: Spesialpedagogisk hjelp er organisert fra ressurssenteret på Haug. Tilskudd til barn med rett til spesialpedagogisk hjelp kommer fra staten i form av rammetilskudd (som til skolebudsjettet). 17.årsverk (spesialpedagoger) Sakkyndig vurdering fra PPT er bakgrunn for tildelingene Individuell opplæringsplan Omfang ca. 100 barn i 45 barnehager. NB! Disse barna får tildelt midler både ut fra opplæringsloven § 5,7 Enkeltvedtak – klageadgang., og barnehageloven. Det søkes derfor to steder; både til Haug og Barnehagekontoret.

Praksis i Bærum, forts. Barnehagekontoret tildeler midlene som søkes for tiltak etter barnehageloven Tilskuddet kommer som øremerket tilskudd ut fra hvor mange barn kommunen har i aldersgruppen 1-5 år. Dette tilskuddet skal primært ikke bli brukt til tiltak etter opplæringsloven, men kan brukes der det er snakk om ”ekstra assistent”. Både de statlige og kommunale midlene er brukt hovedsakelig til ekstrahjelp. Barnehagene søker om midler etter anbefaling/sakkyndig vurdering av PPT / fysioterapeut / andre. Barnehagene søker på tiltak i forhold til enkeltbarn Omfang: ca 308 barn i 95 barnehager. Tildelingen er generelle styrkingstiltak til barnehagene. Fra høsten 2009: Tildelingsrutinene vil bli endret

NYTT RUNDSKRIV FRA UTDANNINGSDIREKTORATET 1-2007: Rundskrivet sier at vedtaket om spesialpedagogisk hjelp etter opplæringsloven , både spesialpedagog og assistentressurs, må synliggjøres i enkeltvedtaket og skilles fra tildelingen til ekstraressurser som tildeles etter barnehageloven. Det skal ikke være enkeltvedtak og sakkyndig vurdering på tildelingene etter barnehageloven, da dette skal være generelle styrkingstiltak barnehagene kan søke på dersom de ikke har egne ressurser for å lage et godt barnehagetilbud til alle barna de har. Dette vil innebære omlegging av søknads/tildelingsrutinene og av PP-tjenestens rolle i forhold til anbefaling av assistentressursen (etter barnehageloven.)

Avklaring hva lovverkene betyr: FRAMDRIFTSPLAN Avklaring hva lovverkene betyr: Sjekke andre kommuner hvordan de tolker bestemmelsene Nye rutiner for tildeling i følge barnehageloven: Mål: Holde budsjettrammen Ny praksis for tildeling til barnehagene: Nye søknadsrutiner Samarbeid med PPT / Haug / styrerne Styrernettverkene gir innspill