Fagskole i kommunehelsetjenester 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fra ord til liv Mars 2011.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
Fra ord til liv August 2012.
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Psykiske utfordringer ved MS
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Hva er aktivitet og deltakelse?
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Skattejakt-samling på torsdag
LÆRING Grunnleggende prosesser
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Med hodet over vannet…”
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Lek og Læring i barnehagen
Kroppen som Gud har villet
Kjærlighet – mellom søsken
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Fest og følelser Om seksualitet.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Deltakende læring.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Stoisismen og kristendommen
Holdninger.
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pedagogisk dokumentasjon
Velkommen!.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Fagskole i kommunehelsetjenester 2011 Menneskesyn Fagskole i kommunehelsetjenester 2011

forståelsen av hvordan yrket og praksis utøves og Hvilket syn en har på mennesket får betydning for forståelsen av hvordan yrket og praksis utøves og det kan forme moralske holdninger. Det kan påvirke synet på sykdom og helse, behandling og pleie, og pasienters rett til medvirkning og medbestemmelse over eget liv og helse. Videre kan det påvirke oppfatningen av hva som er et menneskelig liv, og dermed valg i forhold til hvem som skal få leve eller dø, og/eller hvordan mennesker skal få leve eller dø. De profesjonelles menneskesyn kan påvirke handlingene deres, og dette kan ha store konsekvenser for enkeltmenneskers skjebne (Nortvedt og Grimen 2004)

Tre ulike menneskesyn: Den naturalistiske menneskeoppfatning Den greske – rasjonale (humanistiske) menneskeoppfatning Den hebraiske – kristne menneskeoppfatning

Naturalistisk menneskesyn Mennesket er et naturprodukt - blitt til i et univers som er kommet i stand ved seg selv Bare en kvantitativ forskjell på mennesker og dyr Menneskets motivasjon styres vesentlig av drifter og behov Mennesket og menneskelige reaksjoner kan forklares i årsak - virkning

Naturalistisk menneskesyn: Opplevelser, sorg, glede, angst og sinne kan studeres på samme måte som andre naturfenomener Menneskets handlinger kan forklares som mekaniske, nevrofysiologiske prosesser Mennesket behandles som en ting blant andre fysiske ting i verden Menneskets følelsesliv kan registreres, kategoriseres, generaliseres og kvantifiseres Forhold mennesker imellom preges av subjekt - objekt

Humanistisk menneskesyn Mennesket har en særstilling i naturen. På den ene siden lar mennesket seg innordne i naturen på den annen side kan mennesket hevde seg over naturen Mennesket er ikke bare en bio-sosial organisme, men også et åndelig vesen med en iboende verdighet Mennesket utvikler sine egenskaper i samspill med andre mennesker Mennesket er aktivt, reflekterende, vurderende og målrettet Mennesket er selvbevisst – har et forhold til egen bevissthet

Humanistisk menneskesyn Det er subjektet - jeget - som setter begrensningene Menneskerettighetserklæringen – frihet til å: sikre sitt liv, sin helse og sine livsutsikter utvikle og realisere seg selv velge sin egen omgang og sin livsform motta meninger og gi uttrykk for sine meninger la seg påvirke følelsesmessig og til å gi uttrykk for følelser samles med den en vil og slutte seg sammen i felles interesser benytte seg av rettsmidler til å beskytte sine menneskerettigheter Medbestemmelse i politiske beslutninger

Det kristne menneskesyn Skapelsestanken – mennesket ble skapt av og til Gud Mennesket kan ikke forstå seg selv uten i relasjon til Gud – denne sammenhengen gjør mennesket til noe forskjellig fra alle andre skapninger Guds kjærlighet til mennesket og menneskets ansvar overfor Gud

Det kristne menneskesyn Forvaltningsansvar - ansvar for å forvalte egne ressurser og naturens ressurser Relasjoner til medmennesket er sentralt i den kristne oppfatning, eks: lydighetsbudet ”du skal elske din neste som deg selv”

Den etiske fordring: Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dets liv i sin hånd. Det kan være meget lite; en forbigående stemning, en opplagthet som man får til å visne, eller som man vekker. en vei som man utdyper eller hever. Men det kan også være så enormt mye, at det simpelthen står til den enkelte om den andre vil lykkes eller ikke. K.E. Løgstrup

”Helhetlig menneskesyn” Sammenheng mellom ulike dimensjoner: Fysisk Psykisk Sosial Åndelig

Til refleksjon: Gi eksempler på situasjoner der du har opplevd at mennesker blir sett som objekter/ting/oppgaver ( naturalistisk menneskesyn) Velg èn situasjon Hvordan ville situasjonen ha blitt sett på med et humanistisk menneskesyn ( med fokus på iboende verdighet) ?