Framtida nå - les og forstå!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Historiefaget i skolen
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Den autentiske læringsdialogen
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Cafédialog – elevmedvirkning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldre som gode leseveiledere
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
Cafédialog – elevmedvirkning
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Velkommen til et nytt skoleår!
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Lesing og lesestrategier
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Utskrift av presentasjonen:

Framtida nå - les og forstå! Jobbing med fagtekst 2. trinn Tema: Tid, dag, natt Lærere: Jon Harald Kvaase og Gry Hølen Hæhre Stalsberg skole, 2008/2009 Presentert av: Mona G. Lund og Ann Elisabeth Gunnulfsen

Framtida nå - les og forstå! Hvordan? Temaet innført på lærerstyrt stasjon. Jobbet med i klassen parallelt. Begrepsforståelse og fagtekstene i fokus – både noen de kan og nye. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Førlesing Overskrift - bilder - ord i teksten - Hva skal dere lære om? - Hva kan dere om emnet? - Hva kan dere si om bildet? Temaet ble jobbet med på voksenstyrt stasjon (12 min). 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Underveislesing Repetisjon av stikkord/begreper - Hva lærte dere sist? Fortelle hverandre – konkretisere. Nye stikkord/begreper - Henge opp begrepene på tavla. - Hva kan dere om begrepene fra før? Hvordan lære det dere ikke kan? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Lesestasjon – ikke lærerstyrt.. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Etterlesing Lage bok om temaet - Ta for seg hvert begrep, skrive det de har lært. - Tegne tegning - illustrere. - To og to elever samarbeidet om å lage en planet. Lese for hverandre - Dele kunnskap. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Tidslinje Innføre tidslinje (over et døgn) - Felles tidslinje på veggen. Tegneserie i egen bok om et døgn - Hva gjør du i løpet av et døgn? Formingsaktivitet i løpet av perioden: Fingerhekle snorer – lime opp og lage til en sol. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Når elevene finner egne strategier… 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Stasjonslæring og fagtekstarbeid. Lærerstyrt stasjon har en liten gruppe elever (6-8). Gruppa er på samme nivå faglig. Elevene opplever læring gjennom flere sanseinntrykk. Temaet er jobbet med i helklasse og på stasjonslæring. Det blir fokusert på hele prosessen fra forkunnskaper – bearbeiding av fagtekst til innlært ny kunnskap. Motivasjonen hos elevene var stor. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!