Framtida nå - les og forstå! Jobbing med fagtekst 2. trinn Tema: Tid, dag, natt Lærere: Jon Harald Kvaase og Gry Hølen Hæhre Stalsberg skole, 2008/2009 Presentert av: Mona G. Lund og Ann Elisabeth Gunnulfsen
Framtida nå - les og forstå! Hvordan? Temaet innført på lærerstyrt stasjon. Jobbet med i klassen parallelt. Begrepsforståelse og fagtekstene i fokus – både noen de kan og nye. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Førlesing Overskrift - bilder - ord i teksten - Hva skal dere lære om? - Hva kan dere om emnet? - Hva kan dere si om bildet? Temaet ble jobbet med på voksenstyrt stasjon (12 min). 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Underveislesing Repetisjon av stikkord/begreper - Hva lærte dere sist? Fortelle hverandre – konkretisere. Nye stikkord/begreper - Henge opp begrepene på tavla. - Hva kan dere om begrepene fra før? Hvordan lære det dere ikke kan? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Lesestasjon – ikke lærerstyrt.. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Etterlesing Lage bok om temaet - Ta for seg hvert begrep, skrive det de har lært. - Tegne tegning - illustrere. - To og to elever samarbeidet om å lage en planet. Lese for hverandre - Dele kunnskap. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Framtida nå - les og forstå! Tidslinje Innføre tidslinje (over et døgn) - Felles tidslinje på veggen. Tegneserie i egen bok om et døgn - Hva gjør du i løpet av et døgn? Formingsaktivitet i løpet av perioden: Fingerhekle snorer – lime opp og lage til en sol. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Når elevene finner egne strategier… 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!
Stasjonslæring og fagtekstarbeid. Lærerstyrt stasjon har en liten gruppe elever (6-8). Gruppa er på samme nivå faglig. Elevene opplever læring gjennom flere sanseinntrykk. Temaet er jobbet med i helklasse og på stasjonslæring. Det blir fokusert på hele prosessen fra forkunnskaper – bearbeiding av fagtekst til innlært ny kunnskap. Motivasjonen hos elevene var stor. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!