Pressekonferanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
INFORMASJON TIL FELLES KOMMUNE-BYSTYREMØTE FOR MEDLEMSKOMMUNER I ØSTRE AGDER SAMARBEIDET.
Regnskapsføring.
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Orientering FSF Ringerike/Hole
Regnskapsregler overformynderiene Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Rollen som overformynder sett fra revisjonens ståsted Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Merverdiavgift på import av tjenester Vurdering av Oppdrag / Bidragsprosjekter Kathrine Levin Asle Bjørndal.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Ny vergemålslov.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Kurs i vergemålsloven Daglig leder Inge Storås;
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Finansforvaltningen.
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Fremskaffelse av leieboliger
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
innholdet i enkeltvedtak
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Lokal arbeidstidsavtale
KURS FOR VERGER I TANA FYLKESMANNEN I FINNMARK
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Velkommen til informasjonsmøte
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Hjelpevergens funksjon Knut Engedal. Opprettelse av hjelpeverge - Vergemålsloven av 22 april 1927 paragraf 90 A-F n Opprettelsen kan skje dersom personen.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Informasjon om Vergemålsreformen PsykIT, 24. september 2013 Lars Gustavsen fagsjef - vergemål Fylkesmannen i Vestfold.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Vergemål og alternativ til vergemål
Juristsamling - Ålesund
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
TAUSHETSERKLÆRING   Jeg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Pressekonferanse

Seminar for hjelpeverger i Tromsø kommune Tilstede fra Tromsø overformynderi: Siv Kathrine Stark – fast formann - fagansvar for enheten Anne Markussen – konsulent og saksbehandler Mari Enoksen Hult – på utlån fra kommuneadvokaten i forbindelse med gjennomføring av seminaret

Tidsplan 10.00 – 11.00 Regnskap for verger og hjelpeverger – spørsmål tar vi underveis 11.00 – 11.15 Pause - kaffe og rundstykker 11.15 – 12.00 Hjelpevergens rolle – spørsmål tas underveis

Tidsplan 17.00 – 18.00 Regnskap for verger og hjelpeverger – spørsmål tar vi underveis 18.00 – 18.15 Pause - kaffe og rundstykker utenfor kantinen 18.15 – 19.00 Hjelpevergens rolle – spørsmål tas underveis

Bakgrunn for seminaret Tromsø overformynderi har lenge ønsket å sette fokus på samarbeidet med hjelpeverger – kurset et ledd i dette Flott med godt oppmøte

Tema for seminaret Regnskap Hjelpevergens rolle

Litt generelt om taushetsplikt Viktig med innspill – en av målsettingene med kurset – og noe vi ønsker – likevel; I en forsamling hvor man tenker at alle er i samme situasjon – må være bevisst taushetsplikt i forhold til egen sak.

Tromsø overformynderi - oppgaver Oppnevne verger, hjelpeverger og setteverger. Føre tilsyn og kontroll med verger og hjelpeverger. Totalt 708 vergemål, hvorav 277 hvor hjelpevergen har regnskapsplikt. Forvalte midler for umyndige og hjelpevergetrengende – forvalter til sammen kr 167 millioner som overformynderiet fører regnskap over.

Bakgrunn Kurset et ledd i overformynderiets oppgave med tilsyn og kontroll – her med fokus på regnskap Regnskap – aktuelt tema – behov for å kommunisere hvordan dette skal gjøres – styrking av samarbeid på dette punktet Hjelpevergens rolle – innledning fra oss – deretter anledning til å ta opp generelle problemstillinger.

Aktuelle tema Forslag til ny vergemålslov– som blant annet foreslår statliggjøring av overformynderiets oppgaver. I praksis innebærer dette at overformynderiets oppgaver skal overføres til fylkesmannen. Tidsperspektiv – tidligst i løpet av 2011 – eventuell ny kontaktinformasjon vil da bli gitt til hjelpevergene i god tid

Det rettslige grunnlaget for regnskapsplikten Vergemålslovens § 77 ” Vergen skal etter utløpet av hvert kalenderår gi regnskap til overformynderiet for de midler han har hatt under forvaltning for den umyndige. Av hensyn hertil skal han etter hvert gjøre de fornødne opptegnelser. Overformynderiet kan frita vergen for årlig regnskap etter nærmere fastsatte regler. Omfatter vergemålet drift av fast eiendom eller annet erhvervsvirksomhet, skal årlig regnskap alltid sendes. ”

Regnskapsplikt verger og hjelpeverger Bestemmelser om regnskap er de samme for hjelpeverger som for verger – dette følger av vergemålslovens § 90 c

Hensynet bak hjelpevergeordningen En hjelpeverge vil ofte være en rettslig stedfortreder og økonomisk forvalter for dem som ikke kan ivareta sine anliggender Å unngå umyndiggjøring - et langt mer drastisk alternativ fordi den umyndiggjorte blir fratatt sin rettslige handleevne – vil ikke kunne råde over egne midler eller binde seg ved avtale

Hensynet bak hjelpevergeordningen Ved å ivareta disse funksjonene utfører hjelpeverger en viktig samfunnsfunksjon Hjelpeverger opptrer som en fullmektig for klienten Antall vergemål er økende - befolkningsvekt og økning i formuer.

Begrunnelse for regnskapsplikten Overformynderiet har en plikt til å føre tilsyn overfor alle verger og hjelpeverger. vgml. § 61: ” Vergen står under tilsyn av overformynderiet..” Overformynderiets ansvar er å ivareta klientens interesser på best mulig måte. Kontroll med regnskap fra verger er i denne sammenhengen overformynderiets viktigste virkemiddel

Hva skal det føres regnskap over? Hjelpevergen skal føre regnskap over alle midler som han forvalter på vegne av klienten I tillegg til de midler som hjelpevergen forvalter, kan overformynderiet selv forvalte deler av midlene ved et forvaltningsregnskap

Krav til regnskapet Regnskapsforskriftens § 10 ligger i bunnen for det overformynderiet krever i forbindelse med hjelpevergens regnskapsavleggelse. Bestemmelsen inneholder også regler for fritak fra regnskapsplikten.

Formkrav til regnskapet Som utgangspunkt ingen formkrav – men en konkret vurdering fra overformynderiets side Momenter i vurderingen - hvilken type midler og hvor mye midler som forvaltes Det oppsett som benyttes ved Tromsø overformynderi følger Justisdepartementets oppsett for regnskap Regnskapsskjemaet - enkelt for noen og komplisert for andre Formål – at overformynderiet skal kunne føre tilsyn og kontroll med de midlene som hjelpeverger er betrodd på vegne av klienten

Tromsø overformynderi – oppsett for regnskapet Hoveddokumentet er standardskjema for utfylling av regnskap som sendes ut hvert år I tillegg følgende bilag: Kontoutskrift fra de konti hjelpevergen forvalter for sin klient Årsoppgaver fra de samme konti Mottakskvittering over kontanter som leveres til klient eller institusjon

Praktiske eksempler Den konto som klientens inntekter kommer inn på og løpende utgifter betales fra –kontoutskrift. Det vil si konti som er i bruk av hjelpevergen – f eks lønns –og brukskonto. Årsoppgave fra bank eller andre finansieringsinstituasjoner – over samtlige av klientens konti – også gjeldskonti

Anbefalt oppsett 1. Lønns- og brukskonto 2. Klientens private brukskonto 3. Sparekonto

Skjema for levering av regnskap

Praktiske tips til innretting Opprett avtalegiro på faste utgifter. Når klienten selv er aktiv ved bruk av penger – opprett egen konto kun til privat bruk – gjerne med kort. Opprett faste overføringer til denne konto Klienter som mottar kontanter fra hjelpeverger – nødvendig med mottakskvittering enten fra klienten eller institusjon. Leveres som bilag til regnskapet.

Regnskapets videre saksgang Saksgangen følger av vgml § 83: Overformynderiet i Tromsø kommune godkjenner regnskapet KomRev Nord reviderer regnskapet Fylkesmannen for godkjenning Frist for oversendelse til Fylkesmannen er 31. mars – overformynderiets frist 1. februar er tilpasset dette

Kort om overformynderiets regnskapsplikt Overformynderiet plikter å avlegge regnskap over de midler de forvalter – såkalt forvaltningsregnskap Hvorvidt overformynderiet forvalter midler på vegne av en person med hjelpeverge, beror på en konkret vurdering og et enkeltvedtak fra overformynderiet Føres internt i Tromsø kommune, men har samme saksgang som de andre regnskapene med endelig godkjenning fra Fylkesmannen

Rollen som hjelpeverge I praksis utstyrer en offentlig myndighet en tredjemann med vide fullmakter ovenfor en klients økonomiske forhold Medfører et stort ansvar – både for overformynderiet og hjelpevergen Regulering av dette – rettslig og gjennom tillit

Rollen som hjelpeverge Rettslig grunnlag - vgml. § 90 c – regler om hjelpevergens virksomhet Vergemålslovens bestemmelser er det eneste rettslige grunnlaget for oppfølgning av hjelpeverger Oppdrag som hjelpeverge opphører ved klientens død

Rollen som hjelpeverge Forholdet mellom overformynderiet og hjelpeverger er i stor grad basert på tillit partene imellom – noe som kan gi utfordringer. Tett samarbeid og gode rutiner mellom overformynderi og hjelpeverger er ei målsetting og forutsetning for å sikre at klientens interesser ivaretas på en god måte.

Samtykke Hvilke disposisjoner krever samtykke fra overformynderiet? Kjøp og salg av fast eiendom jfr vgml. §§ 49 og 59 Låneopptak og pantsettelse, jfr § 55 Gaver utover ”god skikk og bruk” jfr § 56 Frafall av odelsrett jfr § 58

Mer om samtykke Begrunnelse for samtykke –store økonomiske forpliktelser Søknad om samtykke fremsettes overfor overformynderiet - som behandler søknaden og fatter et vedtak i samlet overformynderi ( som består av 2 folkevalgte og fast formann)

Mer om samtykke Generelt om rådføringsplikt i vgml § 61, 2. pkt – når vergen er i tvil om avgjørelse av ”særlig stor betydning” for klientens økonomi Ellers – dersom hjelpevergen er i tvil

Hjelpevergens plikter Kapittel 5 i vgml. regulerer hjelpevergens rådighet og plikter Forsikring - og vedlikeholdsplikt – vgml. § 52 Påse at klientens eiendeler ikke forfaller – innenfor de rammer som klientens midler tilsier

Problemstillinger fra salen? Vederlag for oppdrag som hjelpeverger? Ulike mandat Oppbevaring av dokumenter som hjelpeverge hvor lenge / makulering Fremgangsmåte ved dødsfall – håndtering av post Taushetsplikt ved dødsfall – regnskap Slektninger som opptrer sammen med klient når det er oppnevnt hjelpeverge.

Rekruttering av nye hjelpeverger Økende behov for verger og hjelpeverger Oppfordring til vurdering av om man selv har kapasitet til å ta flere oppdrag – eller om man har noen bekjente man kan anbefale

Praktisk Presentasjonen legges på Tromsø kommunes hjemmesider www.tromso.kommune.no De som ikke har tilgang til internett - kan føre seg opp på en liste – og vil få presentasjonen tilsendt i etterkant

Takk for oss!