Hva er coaching og ”coachende” lederstil?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Skolelederforbundet 9.mars Coaching og coachende væremåte
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Det gode Det rette Det rettferdige
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
copyright kjellaug johannessen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Om å skrive om litterære tekster
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kommunen som arbeidsgiver
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Nye arbeidsformer: Team og teambygging Bergen kommune
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modellkommunene Hva er unikt?
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Webstep, tillit og tillitsledelse - Vår historie, våre erfaringer - Arnt R Aasen.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
1 Kommunikasjon.
Velkommen til Heggedal skole
Utskrift av presentasjonen:

Hva er coaching og ”coachende” lederstil? Bergen kommune Solstrand seminar 11. Og 12. mars 2008 Hva er coaching og ”coachende” lederstil? Professor Kjell A. Eliassen Senter for Europeiske og asiatiske studier Handelshøyskolen BI

Trenger selvstyrte grupper i flate organisasjoner styring? Selvstyrte grupper må ha: Autoritet, informasjon, ansvar og avgjørelsesmyndighet. Samt ressurser og budsjettansvar. Selvstyrte grupper er samtidig ikke anarki. Andre former for styring

Ja – selvstyrte grupper trenger og krever styring Selvstyrte grupper fungerer innen gitte rammer; selvstendigheten fungerer innen disse rammene. Forventninger til prestasjoner er en slik ramme. Styringen ligger først og fremst i: Etablering av klare grenser for den selvstyrte gruppen (styring) Oppfølging av gruppens prestasjoner; resultatdialogen (ledelse) Her er det et stort potensial for ledelse

Ulike ledelsesmetoder Ulike former for målstyring Veiledning Rådgivning Bruk av ulike IKT baserte ledelsesverktøy Og en coahende lederstil som er blitt meget populært Hva er coaching og hvorfor denne metoden

Terapi Vei- ledning Coaching Rådgiver Mentor

Coaching bygger på et tankesett om at mennesket …. Selv sitter med svarene, men kan trenge hjelp til å bli bevisst disse, og ikke minst hjelp til å komme seg fra ord til handling. En coach vil derfor stille mange spørsmål, gjerne etterfulgt med utfordringer, som får den som blir coachet til å sette sine tanker ut i handling.

Coaching er: En type dialog og kontinuerlig kommunikasjonsprosess hvor coachen skaper muligheter for den som blir coachet Fokusere på mål og resultater Bli bevisst og tydelig Løse problemer Øke læring og utvikling Nå resultater oaching er prosessen som innebærer å utstyre mennesker med de verktøy, kunnskaper og muligheter som de trenger for å utvikle seg selv og bli mer effektive. Coaching er ”her – og – nå” ledelse. En coach er en trener med hovedansvar for teamets utvikling og delansvar for medarbeidernes utvikling. Coachens hovedoppgave er å skape det best mulige resultat uten selv å delta direkte i utførelsen av arbeidsoppgavene. Kontinuerlig prosess hvor man fokuserer på måloppnåelse og resultater over tid. Coaching er ikke terapi. Som coach arbeider du ikke med fortiden, men med fremtiden og prestasjonsorienterte mål.

En coach er: en profesjonell samtalepartner trenet til å lytte aktivt, utfordre, støtte og bevisstgjøre mennesker jobber med å utvikle mennesker både i jobbsituasjon og privat fokuserer på nåtid og fremtid mulighets- og løsningsorientert ikke en terapeut eller rådgiver En coach er: Støttende og inspirerende Utfordrende og konfronterende Tillitsvekkende Undrende og spørrende Lyttende Åpen og romslig; det finnes mer enn ett riktig svar! Ikke-dømmende Oppmuntrende Veiledende En COACH utvikler ikke mennesker, men “utstyrer” dem slik at de blir i stand til å utvikle seg selv.

En coachende leder er en som: Ved ulike metoder klarer å frigjøre og utvikle medarbeidernes potensiale Evner å få medarbeiderne til å ta ansvar, utvikle gode arbeidsmåter og gjøre de riktige tingene Har fokus på fremtiden Klarer å tre ut og inn av roller i sitt lederskap, og vet når en coachende lederstil er riktig å bruke

Grunnlag for god coaching Skape gjensidig tillit og trygghet Lytte engasjert og fordomsfritt, ”bry seg” Ærlighet fra begge parter Full oppmerksomhet på den andre Aktiv lytting, empati og ærlighet Respekt for personlige grenser Aktiv bruk av følelser Åpne opp for intuisjonen og hva den kan fortelle Fokus på forbedring

Fire områder for coaching Individuell coaching Individuell gruppecoaching Gruppe-coaching Team-coaching Team-coaching Når alle medlemmene i teamet har felles mål/ agenda / verdier /visjoner Fokus: På alt som er felles, men slik at alle medlemmene blir hørt og sett Mål: Bevege teamet mot et felles mål Gruppe-coaching Når medlemmene har individuelle mål / agenda / verdier / visjoner Å samle gruppen slik at alle blir hørt og sett og få ressursene til den enkelte til å komme frem Mål Å dra gruppen opp og frem med god kommunikasjon

Ledelseshjulet 10 1 Visjoner og mål Trivsel Møteledelse Faglig kvalitet 1 Tilbakemeldinger Resultatoppfølging Informasjon Teamarbeid

Coaching på ulike områder Personlig Coachee setter agenda Ledelse Coach(leder) har også en egen agenda Teamcoaching Coachende lederstil For å skape felles mål og retning

Coachens rolle Coachens rolle er å minne medarbeideren på hans eller hennes mål og å få dem til å fokusere på handlinger som fører til måloppnåelse

Coachens oppgaver Være mer spørrende enn informerende Kraftfulle spørsmål stimulerer til engasjement i egen utvikling Stimulere til ansvar og eierskap til egen utvikling Speile ”klienten” Klargjøre Peke på og minske mentale bremser Lytte til budskapet bak ordene Utfordre og stille kraftfulle spørsmål Fra tanke til handling Klargjøre verdier Konkretisere fremtidsbildet Ansvarliggjøre i forhold til utvikling og resultater

Coaching-områder - eksempel Livsområder Jobb Karriere Familie Venner Personlig utvikling Helse Materielle forhold Jobb Faglig kvalitet Tilgjengelighet Samspill Tilbakemeldinger Visjoner og mål Teamarbeid Holde frister Informasjon Møteledelse

Noen ”verktøy” Effektfulle spørsmål Aktiv lytting Indre dommer Direkte kommunikasjon Bevisstgjøring Planlegging, målsetting og forpliktelse Skape handling Sørge for fremdrift Effektfulle spørsmål Nysgjerrighet Åpne spørsmål Tykke spørsmål; følelser, relasjoner Hva, hvordan, hvem hva mer Aktiv lytting Ikke verbal tilbakemelding Kroppsspråk Enkel ekte, oppmuntring Konsentrasjon om samtalepartner Tåle stillhet Lytte, vente med å tolke Lytting på tre nivåer

Noen effektfulle spørsmål: Metode Noen effektfulle spørsmål: Hvem er du? Hva vil du? Hva er det viktigste for deg å oppnå? Hva kan du? Hva står i veien for det du ønsker? Når vil du ta det første skrittet? Når ønsker du å realisere målet/ønsket ditt? Hvordan kan jeg vite at du er i gang?

Bedre arbeidsprosesser Bedre kommunikasjon Styrke lederskapet Coaching skaper merverdi: Bedre arbeidsprosesser Bedre kommunikasjon Styrke lederskapet Positive og lojale medarbeidere Ansvarliggjøring Bedre resultater Høyere produktivitet Folk som er levende engasjert i sitt liv og arbeid, blir også mer kretive og engasjerte på jobb Sterke kommunikasjonsferdigheter Coaching trener mennesker i å lytte og artikulere. Coaching trener også folk i å uttrykke klart og tydelig hva de ønsker Sterk ledelse Coachingferdigheter blir brukt som et ledelsesverktøy over hele verden. Gode ledere vet hvordan de skal få mest mulig ut av sitt team. Det å få øye på og koble seg på andre folks betydning og styrker er en del av coaching Lojale medarbeidere Folk som er glade og tilfredse i jobben sin, ønsker å bli der og bidra positivt Ansvarlighet Coaching får folk til å føle seg tilpass og ansvarlig overfor seg selv og andre. De tar ansvar for det de gjør og sine forpliktelser Theodor Kittelsen, Soria Moria slott NMK