Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Presentasjon av LP-modellen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kroppsøvingsdidaktikk
Kommunedelplan oppvekst
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Nulltoleranse for mobbing
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Forventninger til oss som skole:
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Læringsmiljø Bunntekst.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Slåtthaug ungdomsskole
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til foreldremøte!
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
System for godt læringsmiljø
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer i arbeidet med læringsmiljøet i barnehage og skole Læreren som leder i møte med klasser og grupper Psykososiale faktorer  Gruppe/klasseledelse  Bruk av regler  Relasjoner voksen – barn/elev  Relasjoner barn/elev- barn/elev  Sosial kompetanse og læringsmiljøet  Mobbing, handlingsplan  Forventninger til barns/elevers sosiale og faglige læring  Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Bruk av regler i skolen, regler og regel- håndhevelse  Faglig og sosial læring o Hhv 12 og 10 sp.mål  Miljø o Mobbing o ro Relasjoner: Lærer-elev,  Trivsel  Arbeidsmiljø o Mobbing o ro  Trivsel, læring og utvikling  Læringsforholdene på skolen o Mobbing o ro Relasjoner: Elev-elev Sosial kompetanse og læringsmiljø Mobbing, handlingsplan Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Forventninger til elevene: sosial og faglig læring Samarbeid heim-skoleFaglig og sosial læring  Informasjon til/fra skolen  Dialog og medvirkning  Kjennskap og forventning  Støtte fra foreldre/foresatte  Utviklingssamtale/ konferansetime Medvirkning  Samarbeid heim – barnehage/skole  Rolle – og forventnings- avklaringer  Råd og utvalg  Elev- og foreldresamtaler Involvering av elever i arbeidet med læringsmiljøet Faglig og sosial læringElevmedvirkning (arbeidsmåter og elevrådsarbeid) Fysisk miljø Skolebygninger og uteareal Fysiske faktorerFysisk miljø og materiellFysiske faktorer  Skolebygninger og uteareal  Lære å lære og motivasjon  Tilpasset opplæring og vurdering o Oppfølging av kartlegginger  Motivasjon (fag, lærere)  Læring (arb.måter, læringsstrategier)  Vurdering og veiledning  Trivsel, læring og utvikling  Læringsforholdene på skolen Undervisning  Varierte arbeidsmåter og oppgaver  Læringsmål og vurderingskriterier  Vurdering, jf. ny forskrift  Oppfølging av kartlegginger

Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 2 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, Faktorer i arbeidet med læringsmiljøet i barnehage og skole DUÅ, Webster Stratton knyttet til oppvekstplanen Læreren som leder i møte med klasser og grupper Psykososiale faktorer  Gruppe/klasseledelse  Bruk av regler  Relasjoner voksen – barn/elev  Relasjoner barn/elev- barn/elev  Sosial kompetanse og læringsmiljøet  Mobbing, handlingsplan  Forventninger til barns/elevers sosiale og faglige læring  Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn  Lærer/ den voksne som leder.  Lærepyramiden.  Regler.  Konsekvenshierarki. Proaktiv og utøvende. Bruk av regler i skolen, regler og regel- håndhevelse Relasjoner: Lærer-elev,  Bedre læringsmiljø for enkeltelever og klassen/gruppa.  Relasjoner lærer -elev, elev- elev.  Utvikling av emosjonell og sosial kompetanse – læring.  Forebyggende program. Ikke tiltaksdel ifht mobbing. Relasjoner: Elev-elev Sosial kompetanse og læringsmiljø Mobbing, handlingsplan  Lærer/ den voksne som leder.  Lærepyramiden.  Regler.  Konsekvenshierarki. Proaktiv og utøvende. Skolens kultur og ledelse, samarbeid, lærings- og menneskesyn Forventninger til elevene: sosial og faglig læring  Bedre læringsmiljø for enkeltelever og klassen/gruppa.  Relasjoner lærer -elev, elev- elev.  Utvikling av emosjonell og sosial kompetanse – læring.  Forebyggende program. Ikke tiltaksdel ifht mobbing. Samarbeid heim-skoleMedvirkning  Samarbeid heim – barnehage/skole  Rolle – og forventnings- avklaringer  Råd og utvalg  Elev- og foreldresamtaler Foreldresamarbeid: Involvering, dialog og tilbakemeldinger, spesielt ifht arbeid med sosial og emosjonell kompetanse. Medvirkning fra barna/elevene Involvering av elever i arbeidet med læringsmiljøet Fysisk miljø Skolebygninger og uteareal Fysiske faktorer  Skolebygninger og uteareal Undervisning  Varierte arbeidsmåter og oppgaver  Læringsmål og vurderingskriterier  Vurdering, jf. ny forskrift  Oppfølging av kartlegginger Bygger på et vestlig moderne lærings- og menneskesyn, der individet lærer og utvikler seg i samspill med sine omgivelser. Viser/gir eksempler på lærer/ den voksne ifht å se hver enkelt elev, skape og opprettholde ro i klassen, få elevenes oppmerksomhet når man snakker, overganger mm. Lite fokus på fagdidaktikk/metodikk, men eksempler finnes. Vurdering av sosial/emosjonell kompetanse.