GYLDENDAL UNDERVISNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
MAPPEVURDERING En innføring.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Prøvemodus Undervisningsmodus
Opprette Gmail-konto Lærer/ledsager 3i Opprette Gmail-konto
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Webkommunikasjon og evaluering
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Sammensatte tekster: Photo Story
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Integrering av IKT i tyskundervisningen.
STASJONSUNDERVISNING
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Noen utvalgte lysbilder
Gyldendal undervisning Språkaften Onsdag, 21. april 2004.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Velkommen til IKT og læring!
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
ARK ved UV. Hva er ARK – Arbeidsmiljø og klimaundersøkelse ved UiO Utarbeidet for sektoren av en gruppe forskere ved UiO, UiB, UiT, NTNU Har et teoretisk.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Hallo, wer bist du denn?.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon
IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse
Innføringsprosjektet
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Læringsform: Tilegnelse
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

GYLDENDAL UNDERVISNING SPRÅKAFTEN Torsdag, 1. Mars 2001 MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller Internett i tyskfaget s.l.keller@ils.uio.no Bruk og Ubruk MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller Ytre ”påbud”: Læreplan for tysk L-97 Læreplan for B/C-språk Ref 94 IKT i norsk utdanning: plan for 2000-2003 legg inn sitat fra l.pl 97 Legg inn sitat fra ref 94 Vis den frem og legg inn sitat på eget bilde Vis begrunnelser: faglig / ped / lærer og elever MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Tradisjonell undervisning LÆREVERK (tekster og oppgaver) Cd-spiller Lysark pc Stor grad av felles- oppgaver Lærer bestemmer hva, når, hvordan Lineært, strukturert, reseptivt ”Lehren” dominant MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller Læringsprosessen input bearbeiding intake output Langtids- hukommelse MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Hvorfor IKT? Fokus på læringsprosessen Fra ”Lehren” til ”Lernen” Elevens medansvar for egen læring Krever valgmuligheter Krever frirom for egne behov og veiledning Autentisitet i læringssituasjonen Krever ”oppgaver” ikke bare ”øvinger” Krever autentisitet i materialvalg, i interaksjon, i aktiviteter og mål Krever elevvalg og elevmedvirkning Lære for livet med fokus på ”lære å lære” Krever metakognitiv tilnærming til læringsprosessen MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Hvorfor IKT? Læringsteori - (men dog???) + Behaviourisme læring ved stimulus / respons drill & practice undervisnings-teknologi og programmert læring enveisstimulering Konstruktivisme vi konstruerer vår egen subjektive kunnskap på basis av tidligere kunnskap hypotesedanning læring ved interaksjon og samarbeid MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller - Ubruk + Bruk Hvis det samme kan gjøres minst like bra i klasserommet Hvis rendyrket behaviourisme sniker seg inn bakveien Hvis det blir tidtrøyte Hvis arbeidet resulterer i konsumerende ”klipp og lim” Hvis det gir en merverdi til læringsarbeidet Hvis eleven blir en mer aktiv part i eget læringsarbeid Hvis arbeidssituasjonen blir mer autentisk Hvis eleven lærer å planlegge, gjennomføre, evaluere eget arbeid MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Tysk – når Internett blir brukt (Tekstbehandling - offentliggjøring, innlevering (via nett(eller ikke)) Fremlegging via presentasjonsprogram (med / uten nett) E-post / Diskusjon(sgrupper) (kommunikasjonsspråk tysk) Søk på nettet / databaser (undersøkelser i tilknytning til temaarbeid) Chat Språktrening via nett grammatikk / vokabular / uttale / tekstarbeid) Hent opplysninger fra deltakerne!!! Husk å sende rundt spørreskjemaet Husk ved Søk på nettet: den språklæringen som ligger i språkbadene her!!!!!!!!! (og ulike læringsstiler) MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Tre stadier i CALL (Computer assisted language learning) - forklar call Etter Kern & Warschauer, 2000; Warschauer, 1996: Warschauer, in press. Fått av Andreas Lund, ILS MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Eks. på bruksområder på nettet Språktrening Undersøkelser (prosjekter, temaarbeid) Kommunikasjon Verktøy Databaser Spill Simuleringer MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

SPRÅKTRENING PÅ NETTET MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller Hvorfor på nettet Fritt tilgjengelig og gratis Dynamisk Brukerorientert Øvelser og oppgaver for ”alle” områder Globale, multimediale språkkurs MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller http://www-mitten-in-europa.com MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Beispiele aus Mitten in Europa: Text- und Leseverständnis Was passt zusammen? MiE 2. Kap.9: Textverständnis: Martinslegende (2) Fragen zum Text MiE 2. Kap.3: Textverständnis (2) Rekonstruktion MiE 2. Kap.17:Lesebuchgeschichte (4) MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Beispiele aus Mitten in Europa: Wortschatztraining MiE 2, K. 15: Lückentext – Wortschatz 1 (leicht) MiE 2, K. 15: Lückentext – Wortschatz 1 MiE 2, K. 5: Ausdrücke zum Übersetzen MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Einige Beispiele aus Mitten in Europa: Expl. Arbeit mit der Grammatik MiE 2 Kap. 12: der-die-das MiE 2, Kap. 2: Präpositionen + Bedeutung MiE 2, Kap. 2: Akkusativpräpositionen MiE 2, Kap. 9: Kasus 1 (S-O-IO) MiE 3, Kap. 7: Kasusübung MiE 2, Kap. 11: Verben im Präteritum MiE 3, Kap. 2: Wortstellung MiE 2, Kap. 13: Die Regenschirme 1 (Adj.) MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Flere nettsteder som gir direkte språktrening Se Siris lenkesamling: http://www.uio.no/~sirilu Die ”Mitten in Europa”-Seiten Der dänische Deutschlehrer Kofoed Deutschlehrer aus Schweden - Johannes Jänen Deutschlehrer Vindenes aus Kongsberg Deutschlehrer Eidsvik aus Volda Deutschlehrerinnen Storberget und Kvanes (Kristiansand) MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Spørsmål om nettøvelsene Tilpassing til det man ellers driver med? Hvilken type språk? Hvilke typer øvinger og oppgaver Type fasit Forklaringer / tilbakemeldinger Valgmuligheter MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Språktrening: Samspill: elev – lærer/veileder - IKT Egentrening på PC, lærer/med- elever som veiledere, Mange valgmuligheter, Øyeblikkelig tilbake- melding Kanskje felles introduksjon Noe felles trening (i grupper) Hvordan Beskrivelse og evaluering av egen læringsprosess Oppfølgings -plan MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Bevisstgjøring av læringsprosessen Elevens Planlegging Gjennomføring Evaluering Oppfølging Og lærerens ekspertise og veiledning Eks. på logg-ark  MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Undersøkelser på Internett MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Undersøkelser uten Internett Læreverk (for lite!) Snail mail (flott ved brosjyreinnsamling, men ellers …?) Tyskspråklige aviser / tidsskrift (usikkert hva man får tak i, koster) Leksika, oppslagsverk på skolen (garantert utdatert!) MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Åpne, temaorienterte oppgaver I stedet for statiske nettadresser i arbeidsboken, dynamiske nettadresser på nettsidene Uten oppgaver eller med oppgaveforslag: MiE 2, kap.2: Hameln / Max und Moritz MiE 2, kap.8: Köln und der Dom MiE 2, kap.7: Hundertwasser MiE 2, kap.5: Internet-Projekt MiE 3, kap.10: Essen und trinken MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Minimumsforutsetninger for vellykkede Internett-rechercher Nettet fungerer med 15-30 maskiner samtidig Søkene er klart (!) og snevert (!) definert eller De beste nettadressene er sjekket på forhånd (lærer) Undersøkelsene / prosjektet inngår i et helhetlig undervisningsopplegg Elevene kjenner formålet med arbeidet og planlegger, gjennomfører og presenterer i forhold til målet for arbeidet MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Eks på nettkommunikasjon MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Eks på muligheter: (Interkulturell) kommunikasjon Das Bild der anderen http://www.bild-online.dk Odyssee http://www.goethe.de/oe/mos/odyssee/index.htm Deutscher Schulweb http://www.schulweb.de/kontakt.html ”Alle” Comeniusprosjektene Die Online-Zeitung für junge Leser: http://www.sowieso.de/ Rainhard Donaths sider om E-Mail-Partnerschaften http://www.englisch.schule.de/dafemail.htm Schulchat http://chat.schulweb.de/ Robots http://german.alicebot.com/ MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller Chats Tilb 39 MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Læringsteori og språksyn Understøtter bruken av IKT nyere språklæringsteorier? (smlgn. utviklingen av mellomspråket, språkbevissthet, hypotesedanning, autonomi) Gir IKT mer anledning til å bruke språket kreativt eller forsterker IKT tendensen til språklig kontroll og korrekthet? Styrker IKT det interkulturelle aspektet? MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Endret lærer - elevrolle Mellom- stadium? I veldig-gamle-dager: Den ”allvitende” lærer i et ”lukket” klasserom med hovedvekt på at elevene skulle bruke språket korrekt. Elever og lærer i et åpent tyskklasserom med vektlegging på språket i bruk, innhold og interkulturelle aspekter. Sterkere grad av elevmedvirkning. Produksjon for andre mottakere enn læreren. MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Det fremvoksende paradigmet: Fra SITES, s. 8, avsnitt 1.3 Hvor står vi? Sites s. 116: ”Lærerne er ikke tilstrekkelig forberedt til å bruke IKT i sin undervisning. Dette gjelder ikke bare det å kunne håndtere datamaskinen og programvaren (…). Men, selve metodikken på dette feltet er ennå i stor grad på utprøvingsstadiet: Det er i liten utstrekning etablert en didaktisk teori for hvordan IKT skal brukes i den daglige undervisningen av de enkelte fag, på en slik måte at den støtter læringen! … Hva er nytt? åpningen av skolen læringsarenaen er ikke fysisk lokalisert som nå problemstillinger viktig men vi må ikke falle i grøften og neglisjere viten og ferdigheter, men måten man tilegner seg vitenen og ferdighetene på vil måtte endres (minn om læringsprosessen!) tilgangen på informasjon Hvilken type undervisnings- og læringsarbeid? Hvilken organisering av u-og-l-arbeidet? MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Tysk (og ”resten”)– fremtiden – IKT (1) Fellesundervisning i klasserommet (kjernestoff) Klasserom med internettoppkopling på multimedia-pc / storskjerm Elevene med egne bærbare pc Treningsstudio (lærer som veileder) Prosjekt”rom” CSCL= computer-supported collaborative learning MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Tysk (og ”resten”) – fremtiden – IKT (2) Skriving som arbeidsprosess med respons (medelever/lærer) Multimediale presentasjoner (elever/lærere) av innholdet Direkte kommunikasjon over landegrensene på tysk Målrettet trening på selvvalgte delområder Lærer: veiledende ekspert Elev: planlegger, gjennomfører, evaluerer og dokumenterer læringen (European portfolio = Språkmappe) Livslang læring WAGEN und WOLLEN MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Lernen in der Wissensgesellschaft Vor uns liegt eine offene Welt, mit großer Komplexität und neuer Freihet, damit aber auch mit größerer Verantwortung für den Einzelnen. Es geht für unsere Kinder und Enkel darum, dass sie lernen, sich in dieser komplexeren Welt zurechtfinden zu können und nicht in einer Woge ungeordneter Fakten und Ereignisse untergehen. Ehem. Bundespräsident Roman Herzog, Nov. 1997. MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

des Abends mit Essen und Viel Spaß für den Rest des Abends mit Essen und Liedern und – und – und – und – und - und MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller

Nyttige nettsteder helt generelt for oss språklærere Læringssenteret http://www.ls.no Skolenettet http://skolenettet.ls.no/ Disk-gruppe Tysk!!! På skolenettet http://skolenettet.ls.no/cgi-bin/skolenettet/imaker?id=19193&malgruppe=4&trinn=0# Språkåret http://skolenettet.ls.no Språkåret europeisk http://europa.eu.int/comm/education/languages/actions/year2001.html Language portfolio (Språkmappe) http://culture.coe.fr/langues/eng/eedu2.5.html European Label of Excellence http://europa.eu.int/comm/education/languages/actions/languagelabel.html http://skolenettet3.ls.no/elabel/#krit ICT4L http://www.ict4lt.org/ Goethe http://www.goethe.de Danmarks pedagogiske bibliotek http://www.dlh.dk/dpb/infodok/links.html MITTEN IN EUROPA 1-2-3 Siri Lundin Keller