Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon
2
KOMMUNIKASJON Hvorfor bør fr-spr-uvisn i skoleN ikke aksepteres uten integrert IKT?
Det åpne fr.spr.klasserommet > det åpne læringsrommet BLANT LÆREPLANMÅLENE KOMMUNIKASJON SOSKULT./INTERKULT. KOMPETANSE AUTENTISITET ELEVAUTONOMI Autentisk kommunikasjon autentisk ’input’ fakta / holdninger / konvensjoner mot lærebokens ’navne-og-banale-fakta-realisme’ valgmuligheter, tilrettelegging og veiledning OPPEGÅENDE FREMMEDSPRÅKLÆRERE HAR PRØVET I ALL TID: - hente inn natives Bringe inn ferskt autentisk bakgrunnsmateriale (kjøpt hos Narvesen eller siste utenlandsbesøk) Skaffet snail-mail-partnere Dradd på studiereiser eller elevutveklsing (bør selvfølgelig fortsette!) KOMMUNIKASJON: Reell: Nettet og -funksjoner gir uante muligheter for autentisk kommunikasjon! Og i den forbindelse også større muligheter for å skaffe seg interkulturell innsikt. Og elevene har mulighet for selv å være med å velge lærestoff for seg selv, for gruppe, for hele klassen AUTENTISITET: Uansett def på autentisitet: Kommunikasjon som av natur må bli autentisk. (elever som chatter /tysk/fransk/spansk med sidemannen i det norske klasserommet er oftest helt verdiløs!, regnes ikke som kom.) 2 Sosiokulturell viten og muligheter for innsikt er oppdatert og kan komme rett inn i klasserommet. Guided! AUTONOMI For å kunne bli autonom og for å kunne utøve autonomi må man ha innsikt i egne læringspreferanser OG man må ha mulighet for å kunne velge mellom ulikt stoff og ulike tilnærmingsmuligheter. Stofftilfang og øvingstilfang 2 2
3
Kommunikasjon. Praktiske ideer E-post
Finn en språk-partnerlærer fra en annen skole (!) med elever på samme trinn. Bli enige om temaer for -kontakt mellom klassene/elevene. Strukturer brevinnholdet dere imellom først. 3 Jessh-IKT2
4
E-post og kultur. Praktiske ideer
I tilknytning til et ”bakgrunnstema” dere driver med i undervisningen: Elevene skriver til Turistbyråer / Institusjoner / Foreninger etc og ber om brosjyrer/opplysninger. Utstilling m. kommentarer i klassen etterpå. Idé 3: Gå inn på skolesider i målspråklandet og se på f eks skoleaviser. Kommenter noe av det du leser om i skoleavisene. 4 Jessh-IKT2
5
Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer
Skriv inn i et forum (elevene dine i grupper eller enkeltvis) 5 Jessh-IKT2
6
Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer
Idé 5: Rosinen i pølsen!!! Das Bild der Anderen – prosjekt L’image d’autre La imagen Prinsippene Prinsippenes overførbarhet! 6 Jessh-IKT2
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.