Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse
Siri Lundin Keller - ILS

2 Siri Lundin Keller - ILS - 2008
Områdene: IKT for … I DAG 1 Kommunikasjon -kommunikasjonsmedium - samarbeidsverktøy 3 Informasjon / Kulturkomp. Informasjonsressurs Kunnskapskonst(ruksjon 2 Språkferdigheter Instruktør Uttrykk / vokabular / gram. 4 LMS (=læringsplattform) - samarbeidsverktøy osv osv - ryddige skap Siri Lundin Keller - ILS

3 Kommunikasjon. Praktiske ideer E-post
Finn en språk-partnerlærer fra en annen skole (!) med elever på samme trinn. Bli enige om temaer for -kontakt mellom klassene/elevene. Strukturer brevinnholdet dere imellom først. (Se også Idé 3) Siri Lundin Keller - ILS

4 E-post og kultur. Praktiske ideer
I tilknytning til et ”bakgrunnstema” dere driver med i undervisningen: Elevene skriver til Turistbyråer / Institusjoner / Foreninger etc og ber om brosjyrer/opplysninger. Utstilling m. kommentarer i klassen etterpå. Siri Lundin Keller - ILS

5 Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer
Das Bild der Anderen – prosjekt European Schools Project L’image d’autre La imagen Prinsippene Prinsippenes overførbarhet! Siri Lundin Keller - ILS

6 Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer
Skriv inn i et forum (elevene dine i grupper eller enkeltvis) Siri Lundin Keller - ILS

7 Lære mer om land og folk og om seg selv
Informasjonshenting og bearbeiding Og selvfølgelig økt språk og kulturkompetanse Forutsetning: ikke ”klipp og lim” i uforståelig språk! Avhengig av en oppgavestilling som ”personliggjør” bearbeidingen og gir ny kunnskap! Eksempler? Digital literacy (tenker ikke ”knappebruk”, men ”kunnskapsproduksjon”) Siri Lundin Keller - ILS

8 Noen forslag til bruk av hjemmesider
Aviser på Internett Se på overskrifter/ førstesideoppslag i utvalgte aviser på målspråket. Sammenligne med oppslag i norske aviser Diskutere likheter/ forskjeller Finne ut mer om en sak Lese artikler der innholdet er kjent ( internasjonale nyheter, sport, …) Siri Lundin Keller - ILS

9 Siri Lundin Keller - ILS - 2008
Andre hjemmesider Sport, musikk ( hva vil elevene finne ut, hva lærer de av disse tekstene, hvordan kan de dele sin innsikt med medelever?) Skoler (hva kan elevene finne ut om skolen, likheter/ forskjeller fra norsk skole, hvorfor? Ta kontakt med skolen?) Butikkjeder/ varehus ( vareutvalg, priser, sammenlikne med norske kataloger, finne ut om levesett, matvaner) Museer ( vandre rundt, velge favorittbilder, fortelle/ snakke om disse, lære om kunstnere/ kunsthistorie) Spes. gode muligheter: webquest Siri Lundin Keller - ILS

10 Simuleringer m. informasjonshenting
Arbeid i grupper (trinn, fag, innen skolen, på tvers av skolen) Produktorientert gruppeprosjekt: Grupper a ca 4 elever har vunnet en konkurranse og fått seg tildelt xxx euro og flybilletter til xxx. De skal oppholde seg 4 dager og netter i xxx. Der skal de Finne hotell, se x antall severdigheter, finne ut hva som skjer, ulike aspekter av livet der, …. , … . Eneste betingelsen: Gruppen skal i bilder/skrift/fortelling gi et resyme av hva de har opplevd, sett, lært til resten av klassen. Siri Lundin Keller - ILS

11 Noen eks. fra våre studenter:
Prosjekt med sosiokulturelt tilsnitt Utvidet eventyrprosjekt Simuleringer i tilknytning til reiser / ferier (vanligst) Finn ut om kjente personer Utveksle tanker på internasjonale ungdomssider (jfr Kaleidos / momes, …) Anmeldelse av nettsider (for ungdom/barn) Laging av egne intranett-websider (temarelatert) Språkbruk og trening: Indirekte (og ofte problematisk! Tenk oppgavestilling tilpasset nivå + personl.gjøring) Kompetanseområder berørt: Leseforståelse Digital kompetanse Sosiokulturell viten (turisme, geografi, hva skjer, ”historiske” personer, skikker, …) Lingvistisk kompetanse Sosial kompetanse Læringsstrategier Bruk av muntlig språk (fremføring for klassen) (monol.?) Bruk av skriftlig språk (produktene) Ordbokbruk Relativt sjelden kommunikasjon utover ’Dienstleistungsbriefe’ IKKE GLEM MUNTLIG!!! Lingvistisk: kommenter problemene i forhold til elevenes nivå! Siri Lundin Keller - ILS

12 Siri Lundin Keller - ILS - 2008
Hvorfor bør fr-spr-uvisn i skole ikke lenger aksepteres uten integrert IKT? Det åpne fr.spr.klasserommet > det åpne læringsrommet BLANT LÆREPLANMÅLENE KOMMUNIKASJON SOSKULT./INTERKULT. KOMPETANSE AUTENTISITET GUIDED AUTONOMY Autentisk kommunikasjon autentisk ’input’ fakta / holdninger / konvensjoner mot lærebokens ’navne-og-banale-fakta-realisme’ tilrettelegging og veiledning OPPEGÅENDE FREMMEDSPRÅKLÆRERE HAR PRØVET I ALL TID: - hente inn natives Bringe inn ferskt autentisk bakgrunnsmateriale (kjøpt hos Narvesen eller siste utenlandsbesøk) Skaffet snail-mail-partnere Dradd på studiereiser eller elevutveklsing (bør selvfølgelig fortsette!) KOMMUNIKASJON: Reell: Nettet og -funksjoner gir uante muligheter for autentisk kommunikasjon! Og i den forbindelse også større muligheter for å skaffe seg interkulturell innsikt. Og elevene har mulighet for selv å være med å velge lærestoff for seg selv, for gruppe, for hele klassen AUTENTISITET: Uansett def på autentisitet: Kommunikasjon som av natur må bli autentisk. (elever som chatter /tysk/fransk/spansk med sidemannen i det norske klasserommet er oftest helt verdiløs!, regnes ikke som kom.) 2 Sosiokulturell viten og muligheter for innsikt er oppdatert og kan komme rett inn i klasserommet. Guided! AUTONOMI For å kunne bli autonom og for å kunne utøve autonomi må man ha innsikt i egne læringspreferanser OG man må ha mulighet for å kunne velge mellom ulikt stoff og ulike tilnærmingsmuligheter. Stofftilfang og øvingstilfang Siri Lundin Keller - ILS

13 Siri Lundin Keller - ILS - 2008
Ha læringsmålene klare! Hva vil vi oppnå ved denne tilnærmingsmåten? Hvordan kan elevene bli læringsbevisste? Produktmål? Oppsummere og videre vei (elever og lærere) SMALL IS BEAUTIFUL Siri Lundin Keller - ILS

14 Siri Lundin Keller - ILS - 2008


Laste ned ppt "IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google