Konfliktårsaker (Furnham) Gjensidig avhengige arbeidsoppgaver Ubalanse i arbeidsoppgaver Prestasjons-kriterier Miljømessige forskjeller Ressurs avhengighet Forskjellig opplæring og trening
Strukturelle løsninger (Furnham) Hierarki med felles overordnet Planlegging Linking roles (forhandler, megler på lavt nivå) Arbeidsgrupper Prosjektgrupper Matrise-organisering
MAKT I ORGANISASJONER Yukl & Fable (1990): sosial innflytelse Konsultasjon, anmodning om bistand i beslutninger og planlegging Rasjonell overtalelse, bruk av argumenter og fakta Inspirasjon, entusiastisk appellering til verdier og ideer Innynding, oppnå resultat gjennom positive relasjoner Forening, anmodning om assistanse og støtte Press, søker føyelighet gjennom krav, trussel og skremsel Oppadrettet apell, behov for støtte ovenfra Bytte, lovnad om fordeler som gjenytelse
Maktaspekter (Yukl & Fable) Posisjons makt Rettmessig Belønningssystemer Tvangsmidler Informativ Personlig makt Ekspert Relasjoner Overtalelsesevne Karismatisk
Yukl & Fables funn Flest maktrelasjoner: svak rasjonell overtalelse Initial fase: innynding, etterfølges av legitim makt Ved utsatt oppfølging: koalisjoner og press I forhold til underordnede: inspirasjon I forhold til likestilte: konsultasjoner I forhold tillikestilte: initialt personlig appell Ved oppfølginger: bytteforhold Initial oppfølging: legitim makt. Senere oppfølging: fokus på likestilt eller overordnet
Ledelses-modeller (s. 376) Tradisjonell, autoritær-basert ledelses modell Handlings-orientert, coach-basert ledelses modell
Argyris & Schön: handlingsteorier Uttrykte verdier: verdier, holdninger og antagelser vi oppgir å følge Bruksverdier: verdier, holdninger og antagelser som styrer vår adferd
Konflikthåndtering Lewins modell Fase 1: Unfreezing Fase 2: Change Fase 3: Re-freezing
Konflikthåndtering PEACE 5 fase modell Planning Encourage Account Closure Evaluation
Konfliktsamtalen basert på SWOT Strengths: hva fungerer best Weakness: hva kan lettest forbedres Opportunities: hva er det mulig å forbedre i fremtiden Threats: Hvilke flaskehalser møter vi i fremtiden
Praktisk konflikthåndtering bygger på grunnsteinene: Analyse av den enkelte arbeidsplass Norsk arbeidsmiljølovgivning og forskrifter Internasjonal akademisk arbeids- og organisasjonspsykologi