Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Om å skrive om litterære tekster
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er en artikkel?.
God kommunikasjon på nettet
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
Framtida nå – les og forstå!
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Fortelling Novelle Roman
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
i Word 5 nye måter å jobbe på
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sitering, referering og plagiering
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)

Form Er det sjangermessige særtrekk ved teksten, og hvordan fungerer dette? Skiller begrepsbruken seg fra annen litteratur på området? Gi evt. eks. Peker begrepene i retning av en intellektuell tradisjon teksten står i forhold til? Gjøres det spesielle retoriske eller strukturelle grep som argumentet er avhengig av? Er teksten forståelig og godt skrevet? Forsvinner innholdet i komplisert språk eller lange setninger? Er formen et integrert aspekt ved innholdet? Finn frem til steder i teksten som illustrerer dine poeng.

Innhold: Hva er hovedidéen i teksten? –Lokaliser et sitat som illustrerer dette godt –Kom med en håndfull nøkkelord som fanger hovedidéen. –Hvordan får forfatteren argumentet til å sitte? Hva er plottet, og hvordan skapes denne ”spenningen” til bokens ”fortelling”? –Hvilke teoretiske og analytiske grep tas for å få dette frem? –Hvordan organiseres empirien for å underbygge plottet?

Teoretisk og faghistorisk fundament: Hvilken teoretisk retning eller skole er teksten et eksempel på? Hvordan kommer det til syne? –Studer bibliografien og indeksen for å se etter spor –Finn annen relevant litteratur du har lest. Gi referansene. –Let frem andre bøker og artikler forfatteren har publisert. Skiller de seg fra denne? Hvilken faghistorisk tradisjon plasseres teksten innen? Er det spesielle begreper, ord eller uttrykk som illustrerer dette? Hvilke endringer og nye idéer representerer teksten i forhold til det faghistoriske fundamentet den bygger på?