Vitenskapsteori Forelesninger høsten aug sep sep.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
For elever til videregående skole
VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskningsmetoder i informatikk
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Teknologi og forskningslære
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Energiaktiviteten ” Sjekk skolens energibruk” Energinettverket 25. august 2005.
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesninger 5. september Introduksjon 2.Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger.
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Kapittel 3 Levetider i LCC
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Resonnerende tekst.
Etikk i pedagogisk arbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Individuell fagtekst fra praksis.
Fortellinger som metode.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Vitenskapsteori Forelesninger høsten 2012 20.aug. - 25. sep. - 27. sep. Noen vitenskapsteoretiske spørsmål og temaer Vitenskapsteori og vitenskapelig praksis - Vitenskapsteoretisk refleksjon: ovenfra og ned, eller nedenfra og opp? - Vitenskapsteoretisk refleksjon på ulike nivå a) Filosofisk/vitenskapsteoretisk b) Metodologisk nivå: - forskningsstrategi - metode(r) og materiale c) Valg og bruk av fagteori d) Praktisk, teknisk nivå 3. Nærmere om kunnskapsbegrepet og utvikling av kunnskap 4. Teori og teoriutvikling; forholdet mellom teori og empiri 5. Oppsummering Ad 2: Gi dere noen knagger – et redskap til å organisere tenkningen omkring vitenskapsteori og metode – høstens emne –og tenkningen omkring masteroppgaven. Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk

Pensumlitteratur vitenskapsteori Fay, B. (1996) – kap. 1, 4-11 Gall, M., Gall, J.P. & Borg, W. (2007) – særlig kapittel 1 (GGB) Kvernbekk, T. (2002) – kap. 2 i Lund, T.(red.) Kvernbekk, T. (1997) – i kompendiet Wormnæs, O. (2005) – i kompendiet NB: Mye metodelitteratur inneholder også vitenskapsteoretisk stoff, for eksempel : Kalleberg, R. (2007): Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog – i kompendiet. Forkortelse: GGB Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk

Noen refleksjonsspørsmål til deg som masterstudent Hva legger du i begrepene ”vitenskap” og ”forskning”? Skriv det ned! (= din førforståelse) 2. Dine tanker om krav til forsking om og med mennesker (barn, ungdom, voksne)? 3. November 2012: Er din forståelse av begrepene vitenskap og forskning endret siden august? Hvordan? 4. I arbeidet med masteroppgaven: Hvilke vitenskapsteoretiske antakelser bygger oppgaven på? Her er det for mye tekst! Reidun Tangen, Institutt for spesialpedagogikk