Studiekvalitetsdagen 29. september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Ferdighetssenteret H2: Øvingsavdeling UTVIKLING SKAPES GJENNOM KUNNSKAP, KREATIVITET, TRIVSEL OG SAMARBEID!
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Konfliktårsaker (Furnham)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Etter selvmordsforsøket
Organisering og arbeidet i kommunene
SWOT-analyse.
LP og evidens i undervisningen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
Prosjektleder Inger Svendsrud
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Lederutvikling hos USIT
Konflikter Kartlegging Konflikttyper Håndteringer.
PSY2405: Kap.2: Arbeidspsykologiens historie
Hovedoppgaveforberedende seminar
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Valg av tillitsvalgt og vara. Studentparlamentet Studentenes fakultetsråd Studentråd Klassetillitsvalgt Instituttledelsen Fakultetsledelsen Høgskoleledelsen.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Samhandling og prosessledelse
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SWOT-matrisen.
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
PSY2405: Kap.2: Arbeidspsykologiens historie
Utskrift av presentasjonen:

Studiekvalitetsdagen 29. september 2011 Teamarbeid: Studentaktiv undervisning i psykologi EVU-kurs i organisasjonspsykologi Målgruppe: tillitsvalgte (jfr UiO strategi 2020) Roald Bjørklund Psykologisk Institutt, UiO

Fundamenter i vår evu-undervisning innen arbeids- og organisasjonspsykologi Triangulering Den norske arbeidslivsmodellen Målgruppen: erfarne tillitsvalgte

Triangulering Undervisningen må være kunnskapsbasert Målgruppen stiller ekstra krav til kunnskap om norsk lov- og avtaleverk, samt sentrale offentlige dokumenter (Plattform for ledelse i staten, NOU 2010: Medvirkning) Undervisningen må ta hensyn til de ulike virksomheters strategier (strategidokumenter, styrende vedtak)

Den norske arbeidslivsmodellen Bakgrunn: Marcus Thrane 1951, Menstadslaget 1931, Det store samarbeidsprosjektet 1963-1977 3 sentrale strategiske prinsipper: Samarbeid Forebygging Medvirkning

Kjennetegn: Målgruppen tillitsvalgte Lang erfaring, respektert og tillit blant ansatte Høy motivasjon for læring, kunnskapsintensive arbeidsplasser utfordrer tillitsvalgtrollen Lang latenstid siden siste studieerfaring Forskjellig studiekompetanse hos deltagerne (akademikere – fagutdannede) Pensum en utfordring

Det lewinske prosessbegrepet Når deltagere medvirker i Utforming av mål, strategier, metoder, Innsamling av informasjon og data Vurdering av resultater skaper dette bedre læring enn når tilsvarende presenteres for deltagerne Jfr Hovedavtalens bestemmelser om informasjon – drøfting - forhandlinger

Praktisk studentmedvirkning Planlegging av undervisning i samarbeid med bestiller (mål, form, varighet, gjennomføring) Etablering av smågrupper Gruppepresentasjoner Skolering i SWOT og IGLO metodikk (analysemodeller) Intervjutrening med videoopptak og positiv tilbakemelding Gruppeeksamen med øvrige deltagere som opponenter ex auditorio

Undervisningsutfordring Tradisjonell forelesningsform lite hensiktsmessig for målgruppen(utprøvd ved annet universitet) – medvirkningsprinsippet måtte ivaretas fra første time i tillegg til å ivareta bestillingen om kunnskapspåfyll Tradisjonelle problemstillinger i organisasjonspsykologien ble utfordret av studenter med omfattende arbeidslivserfaring Undervisningsformen to hele undervisningsdager gjentatt 4 ganger utfordring for studenter og lærere

Modeller for analyse Forskning utført ved MIT, Harward University & Stanford University: Arbeidstakerens evne til refleksjon er svært sentral Evne til å være proaktiv fremfor reaktiv er vesentlig

SWOT- teknikk Analysemodell Tidsdimensjon Her og nå Fremtid Vur- dering Positive Hva fungerer bra – styrker Strengths Hva er mulighetene Opportunities Negative Hva kan forbedres – svakhet Weakness Hva er hindringene Threats

Nivåmodell for organisasjonsanalyse Tidligste modeller: Fitting the Man to the Job (FMJ) og Fitting the Job to the Man (FJM) med bruk av Funksjonsanalyser og stoppeklokke Sterkt individperspektiv 1924-1932: US National Academy of Science: Hawthorne-studiene: fra lys til gruppe-psykologi 1933-1938: New Deal og demokratiske ledere 1964-77: Det store samarbeidsprosjektet og sosiotekniske system: Organisasjonen i sentrum

Nivåmodell for organisasjonsanalyse Individ Gruppe Ledelse Organisasjon Forkortet (akronym) : IGLO OBS: IGLO viste seg å være en hensiktsmessig modell for studentmedvirkning for gjennomgang av sentrale begreper i arbeids- og organisasjonspsykologien som: Ledelse, motivasjon, læring, belønningssystemer, ansettelser, kommunikasjon og lojalitetsbygging

Ettereffekter Nettverksbygging med oppfølgingssamlinger PSI/UiO engasjeres av studentene i organisasjonstema (forelesning, møter, undersøkelser) Mulighet: forskningsaktivitet norsk arbeidslivsmodell, HR-faget i norsk medvirkningsperspektiv -