Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
15 Notater og markeringer i teksten
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hva er psykisk utviklingshemming?
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
22 tips for den faglitterære forfatteren
VERDIGHETSPRINSIPPER
Nettevett – utvidet versjon
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Veiledning av elever / lærlinger
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
GROW modellen.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Politisk påvirkning.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
MÅLINGER ER BRA - GOD STYRING VIKTIGST Jan Ubøe, professor i matematikk ved NHH.
Desimaltall.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen Tenkning Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen

Deduktive slutninger Fra generelt prinsipp til enkelttilfelle. Slutningen må være sann om vi når den på rett måte, og premissene er sanne. En slutning kan dog være logisk rett, men ikke sann. Her kan vi risikere belief bias: Alt man røker er sunt Man røker sigaretter Sigaretter er sunne

Induktive slutninger Fra et sett av enkelttilfeller til generelt prinsipp. Slike slutninger er det vi gjerne trekker når vi prøver å forstå hvordan ting henger sammen, til hverdags og i forskning. Eks.: Hvis folk med autisme har kjennetegn A, B og C – kanskje X er årsak til autisme? Fra en slik antagelse kan man trekke deduktiv slutning, og teste den.

Problemløsning Et problem foreligger når man ønsker å nå et mål, men ikke ser noen åpenbar måte å komme dit på. Når man leter etter løsninger og tester dem “i hodet” er mye av prosessen ubevisst og automatisk. Ofte vanskelig å se at ting kan gjøres annerledes enn vi er vant til.

Problemløsning Ofte antar vi også at visse regler må følges, selv om det ikke er riktig. Slike implisitte antagelser kan lett begrense vår problemløsningsevne.

Eksperter og noviser En novise resonnerer “bak-lengs” fra generelle prinsipper for å løse problemer. En ekspert Kan klassifisere problemer slik at løsningsmetoden gir seg selv. Kan også lagre større mengder informasjon som “chunks”. Kan imidlertid risikere å alltid løse problemer på samme vis - selv der enklere metoder er mulig.

Heuristikker Ordet kommer fra “å finne ut, oppdage”. Bruken stammer fra Polya (1945). Eksempel på Polyas heuristikker for planlegging av problemløsning: Har du sett problemet før? Kjenner du et beslektet problem? Se på det ukjente! Prøv å komme på et kjent problem der det samme eller noe lignende er ukjent.

Heuristikker Kan du reformulere problemet? Kan du reformulere det på enda en måte? Gå tilbake til definisjonene... Kan du tenke deg et beslektet problem som er lettere tilgjengelig? Et mer generelt problem? Et mer spesielt problem? Et analogt problem? Kan du løse en del av problemet? Bare behold en del av forutsetningene, dropp de andre...

Bekreftelsesfella (confirmation bias) Francis Bacon (1561-1626) har flere beskrivelser av bekreftelsesfella, blant annet denne: The general root of superstition is that men observe when things hit, and not when they miss, and commit to memory the one, and pass over the other. Bekreftelsesfella påvirker både resonnering og hukommelse Trenger ikke være bevisst strategi

Overconfidence Utbredt tendens til å stole mer på egne antagelser og beslutninger enn de fortjener Folk har størst overconfidence når de i virkeligheten ikke treffer bedre enn tilfeldighet skulle tilsi

Tester av overconfidence Folk bes oppgi intervall der de føler seg sikre. Klassiske funn: Harvard MBAs, trivia: Eget avviksmål 2%, faktisk avvik 46% Ledere i databransjen, business-fakta: Eget avviksmål 5%, faktisk avvik 80% Leger, diagnose lungebetennelse: Eget avviksmål 0-20%, faktisk avvik 82% Fra Russo & Schoemaker, 1989

Heuristikker Ordet ”heuristikk” er også brukt om enkle, ofte ubevisste regler, som bringer deg fra problem til løsning i ett hopp. Kahneman & Tversky bruker ordet på denne måten Slike heuristikker er ofte nyttige, men kan kan lede til systematiske feil

Tilgjengelighet Definisjon Eksempler Vurdering av et fenomen påvirkes av hvor tilgjengelig lignende fenomener er i hukommelsen Eksempler Vurdering av mennesker Overvurdering av risiko Overprising av ”synlige” selskaper Det som vekker følelser, er lett å forestille seg, nylig inntrådt og konkret vil gjerne være lett tilgjengelig i minnet

Representativitet Definisjon Eksempler Vurdering av et fenomen påvirkes av likhet med prototypiske eller generelle repre-sentasjoner av fenomenet, eller noe som ligner Eksempler Et nytt produkts sjanse for suksess vurderes utfra hvor mye vi syns produktet ligner andre produkter Linda har feminist-lignende trekk, men det er ikke dermed mer sannsynlig at hun er bankfunksjonær og feminist enn bare bankfunksjonær

Hva er så dårlig tenkning? Dårlig tenkning særpreges ved: For lite leting Overdreven tillit til konklusjoner Tendens til å konkludere slik man i ønsket i utgangspunktet

...og god tenkning? God tenkning særpreges ved: Grundig leting (sett i forhold til problemets viktighet) At tillit man har til konklusjonen står i forhold til mengden og kvaliteten på tenkningen som ledet dithen Rettferdig behandling av andre alternativer enn vår opp-rinnelige favoritt

Flere feilkilder i tenkning Blant andre feilkilder kan nevnes: Forankring Illusorisk kontroll Framing-effekter Feil i tenkning omkring sannsynligheter og risiko Slik som manglende forståelse av regresjon mot gjennomsnitt Selvoppfyllende profetier Irrasjonell opptrapping