Veiledning av nyutdannede

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Melding til Stortinget…
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Organisering og arbeidet i kommunene
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til et nytt skoleår!
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
VEILEDNINGSKONTRAKT Oppvekst Formål med kontrakten Parter Varighet
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Den gode skoleeier I Nes.
Utdanningssystemet sitt årshjul
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning av nyutdannede … « forsterket praksisopplæring » som fokusområde for lærerutdanner, skole og skoleeier Per-Arne Brunvoll 11. mai 2011

Bakteppe [veiledning av nyutdannede …] St. mld. nr. 11 (2008 – 2009) Læreren – rollen og utdanningen peker på svakheter ved dagens praksisopplæring Etterlyser tydeligere rammer og krav Samarbeidsmodell utdanningsinstitusjon og skoleeier partnerskapsavtale HiAk / AFK felles samarbeidsprosjekt; - Avdeling for yrkesfag (AF) og Avdeling for videregående opplæring (AVO) Profilerte praksisskoler … Universitetsskoler (UiO)

15 vgs 12 vgs 7 vgs

Profilerte praksisskoler[forventninger]

Oppstart Styringsgruppe Sigrun Borgersen (Ås vgs) Terje Bentzen (Bleiker vgs) Rolf Hexeberg (Nannestad vgs) Vigdis Hult (HiAk) Per-Arne Brunvoll (AOT) 1 møte per halvår Asker og Bærum Romerike Follo Bleiker vgs Nannestad vgs Ås vgs Arbeidsgrupper HiAk (2 rep.) HiAk (2 rep.) HiAk (2 rep.) 2 møter per halvår 2 møter per halvår 2 møter per halvår 11.12.09 Januar 2010 Medio februar Medio mai 2010 Medio juni 2010 osv. Oppstart Styringsgruppe Møte i arbeidsgruppe Møte i styringsgruppe (Etablering internt) Møte i arbeidsgruppe

1.   Eier tar ansvar for at ordningen veiledning av nyutdannede lærere settes i gang og følges opp som et forankret system i institusjonene og på tvers av institusjonene Eier leder og koordinerer arbeidet med veiledning av nyutdannede lærere Leder på arbeidsplassen har ansvar, samt økonomiske og praktiske rammer for å legge til rette for veiledning av nyutdannede lærere på sin arbeidsplass Skoler som preges av lærende fellesskap og samarbeidende kulturer Eier/leder utpeker egnede, kvalifiserte veiledere og sørger for at de er faglig kvalifisert for oppgavene Eier/leder sikrer at ordningen gir de nyutdannede tilgang til et faglig fellesskap i veiledningen der de kan: vise sin usikkerhet,  kan presentere sine tanker, sine utfordringer  kan bygge sin kompetanse i visshet om at informasjonen fra veiledningssamtalene er taushetsbelagt Ordningen er fleksibel slik at den kan tilpasses den enkelte skole og den enkelte nyutdannedes behov Ordningen omfatter både individuell veiledning og gruppeveiledning Eier innfører obligatorisk veiledning for nyutdannede

2.    Samarbeid mellom eier, leder og lærerutdanningen for å utvikle kvalitet i de lokalbaserte tilbudene Samarbeidet bygger på likeverdighet, tillit, respekt og forståelse for hverandres kompetanse og kompetansedeling Formelle samarbeidsavtaler Samarbeid med fokus på kvalitet i veiledning Eiere og lærerutdannere samarbeider om organisering og tilrettelegging av utdanning og oppfølging av veiledere   Eiere og læreutdannere samarbeider om å utvikle lokale, kvalitativt gode ordninger som inkluderer nettverk for veiledere og møteplasser for nyutdannede lærere Samarbeid om evaluering og forbedringer

4. Arbeidssituasjon som nyutdannede 3.    Samarbeid mellom KS, UF, FM, UH i fylket/regionalt for å informere, initiere og kvalitetsutvikle tilbudet Faste møter der partnerne møtes og drøfter kvalitetsutvikling av ordningene Lærerutdanningen koordinerer oppfølgingen i fylket/regionalt Seminarer/konferanser der nyutdannede, veiledere, ledere, eiere og lærerutdannere i fylket/regionen møtes Nyutdannede har stillinger som de har mulighet for å mestre som nye i yrket Nyutdannede har tid til veiledning avsatt på arbeidsplanen Veiledere har avsatt tid til å forberede og delta i veiledning Veiledere har mulighet til å ta utdanning i veiledning for veiledere Veiledere har mulighet til å delta i faglige nettverk for veiledere  Erfarne veiledere har ansvar for å veilede flere nyutdannede lærer som del av sin lærerstilling 4.    Arbeidssituasjon som nyutdannede 5.    Arbeidssituasjon som veiledere

6. Kvalitetsutvikling av lærerutdanningene Møteplasser der de nyutdannede, deres veiledere, ledere, eiere og lærerutdannere evaluerer ordningen, veiledningen og lærerutdanningen Lærerutdannere bringer erfaringene tilbake til grunnutdanningene og bidrar til å utvikle en lærerutdanning som er relevant for dagens skole Lærerutdannerne følger lokale veiledningssamtaler og videreutvikler veilederutdanningene Lærerutdannere bidrar sammen med deltakerne i ordningen, samt gjennom nettverk for veiledning av nyutdannede til å skape kunnskap om veiledning av nyutdannede og overgangen fra utdanning til yrke (Lekang et al., 2009)

7. Kvalitet i veiledningen Nyutdannede har gjennom sin lærerutdanning fått kunnskap om og erfaring med kvalifisert veiledning Veiledningsmøtene bidrar til at alle deltakerne bygger sin kompetanse Deltakelse i nettverk for veiledere der de utvikler sin veiledning utveksler erfaringer drøfter etiske dilemma veileder hverandre drøfter nyere forskning innen veiledning og overgang utdanning/yrke Veiledere som har relevant veiledningsutdanning og som bygger kompetanse i å være veiledere for nyutdannede lærere over tid Veiledere som får systematisk veiledningsfaglig støtte ved observasjon og tilbakemelding på eget veiledningsarbeid

Veiledning [nytilsatte/- utdannede lærere] Tilbud om kurs ILS / HiAk + veiledning lokalt Profilert praksisskole Veiledning lokalt Skole A Skole B Skole ... Veileder m/ veilederutdanning Koordinerende rolle/ ressursperson for veiledere i samme region Veileder Veileder m/ veilederutdanning Veileder m/ veilederutdanning Faggruppe/ team Egen veileder tett på undervisning i tid og sted ... ... Retningslinjer / guide Nytilsatt/ -utdannet

Årshjul [forslag …] Medio desember møte arbeidsgruppe Medio februar evaluering Medio februar samling for nyutdannede Medio november samling for veiledere Medio april fellesmøte alle aktører Medio mai samling for veiledere Medio august samling for nyutdannede oppstart Medio juni møte arbeidsgruppe evaluering

Følgende temaer er aktuelle for veiledning: Forstå sin skole - kulturforståelse: organisering, kultur, ledelse, samarbeid, konkret yrkesetikk, personalforhold, ordensreglement. Pedagogiske og faglige utfordringer: elevvurdering og karaktersetting, klasseledelse, organisering av undervisningen, lokalt læreplanarbeid, ukeplaner. Kontaktlæreropppgaver: konflikthåndtering, kontakt med hjemmet, foreldremøter og utviklingssamtaler. Kommunen som system, både som folkevalgt organ og som tjenesteprodusent, inkl kunnskap om andre velferdstjenester som er relevante i forhold til brukergruppene.

Lenker http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-11-2008-2009-.html?id=544920 http://www.ks.no/PageFiles/10393/pedagogavtale.pdf http://www.uhr.no/documents/Rapport_veiledning_av_nyutdannede_l_rere__sluttrapport_sendt_KD_25mars__2_.pdf http://www.ks.no/tema/Skole-og-oppvekst/Grunnskole/Veiledning-av-nytilsatte-nyutdannede-larere/ http://www.gnistweb.no/aktuelt/32/informasjon-om-veiledning-av-nyutdannede.html http://veiledning-nyutdannede.hit.no/ http://www.nyutdannede.no/