Kunnskapsdeling og erfaringsoverføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Styrearbeid i Norwegian
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Forum for EVU og digitale medier i læring
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Christian Waale Hansen
Grupper og gruppepsykologi
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
God kommunikasjon – vær trygg
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Asker - mulighetenes kommune
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsdeling og erfaringsoverføring Hvordan lykkes med dette? Av Hans Karim Djarraya, Computas

Hva vil det si å lykkes? Påstand: Varierer med type virksomhet Bedre prosjekter og mer produkt-/tjenestesalg Renommé, selektiv oppdragsaksept, rekruttering Fornøyde ansatte Bedre nettverk, ”kunnskapseksternalitet” Økt kompetanse/intellektuell kapital, teknologisk eksellens Økt evne til oppgaveløsing/læring Mer gjenbruk og mindre ”rework” (?) Ressursallokering, ”killer teams” Finansiell suksess, bunnlinje

Computas’ organisasjon Prosesser Personal Leveranse 1-5 Rådgivning Mentor Finans Kunnskaps- forvaltning Vedlike- hold Ressurs- allokering Salg CCC Infra-struktur FoU Strategi Rammeverk 1-3 Admin. Ledelse Produkt Sikkerhet Markeds- føring KM-forankret Fleksibel Evolverende Tekn.fokusert Individfokusert Lærende Flat Jobbrotasjon Prosessfokusert Stor frihet Åpenhet Historikk Prosjekter Ressurser

Fra humankapital til strukturkapital Samfall mellom intern og ekstern misjon! Synergi! Utfordringen er å få til handling, basert på virksomhetens beste kunnskap, samt å kontinuerlig forbedre denne. Humankapital ! Løsning Oppgave Representasjon Maler Sjekklister Regler Rutiner Prosedyrer Notater Historier Idéer Reaktivering Strukturkapital Erfaringer

Fra prosjekt til kollektiv hukommelse Prosjektlærdom Utfordringen er å få til handling, basert på virksomhetens beste kunnskap, samt å kontinuerlig forbedre denne. Løsning Oppgave Erfaringer Strukturkapital Representasjon Reaktivering Fra prosjekt til kollektiv hukommelse Metode Teknologi Organisering Samhandling Ledelse Administrasjon God praksis Personkjemi Personprofiler Relasjoner Kollektiv hukommelse

Fra organisasjon til kultur Utfordringen er å få til handling, basert på virksomhetens beste kunnskap, samt å kontinuerlig forbedre denne. Løsning Oppgave Erfaringer Strukturkapital Representasjon Reaktivering Fra organisasjon til kultur Kollektiv hukommelse Identitet Strategi Visjon Holdninger Kultur

Kunnskaps(delings)sirkelen Utfordringen er å få til handling, basert på virksomhetens beste kunnskap, samt å kontinuerlig forbedre denne. Løsning Oppgave Erfaringer Strukturkapital Representasjon Reaktivering Kollektiv hukommelse Kultur Hva driver ”sirkelen”?

Aktiv kunnskapshandling Tilgjengelighet Hukommelse Assosiativitet Kvalitet Aktivitet Kunnskap Handling Interesse Incentiver Identifikasjon Konkurranse Ære Sanksjoner Ressurser Instrukser Forventninger Verdier Drivkraft Barriérer Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc Viktig at ledelse tillater fremvekst av usynlige nettverk og etablering av nye rom i organisasjonen Viktig å oppmuntre til ansvarstagen og belønne vilje og evne til å dele kunnskap

Tilretteleggelse for kunnskapsdeling Intranett (Mimesis) Være levende aktør Støtte riktige mentale modeller Må tilpasses organisasjonen Infoeiers primære verktøy Redaktørrollen må ha prioritet Tre klikk er tusen ganger mer enn ett Diskusjonsgrupper Faglig forum, SIG, GIG, kompetanseklosser Uformelle rom Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc

Belønning av kunnskapsdeling Evne og vilje til kunnskapsdeling faktor i lønns- og insitamentsordning Heder og ære Kreditering av erfaringsnotater Månedens kunnskapsdeler Vil påvirke fremtidige oppgaver Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc

Verktøystøtte for kunnskapsdeling Skills Manager – ”hvem kan og har tid?” Competence Block Manager (CBM) - kurs WoX – ”Well of Experience” - fakta Scheherezades Divan (SD) – historier FrameSolutions - aktiv kunnskapsstøtte Metis – visuell kunnskapsmodellering Organisk FoU Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc Kjerneteknologi Strategi, timing og kritisk masse viktig for bruk!

Historiefortelling Tradisjon i østen, lite bevisst brukt i vesten Komplekse/kreative prosesser/utfordringer F.eks. strategiutvikling, produktdesign Fokus på problem, ikke person (arketyper) Gode historier, organisasjonstilpasset Åpen slutt - stort fortolkningsrom, trigger refleksjon og diskusjon Subjektivitet, sannhet Inneholder kontekst (i motsetning til WoX) Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc

Sheherezades Divan/historiefortelling (http://www.ntnu.no/gemini/2002-01/16_19.htm) Sakset fra artikkel om Sheherezades Divan i ”Gemini”, forsknings-magasin for SINTEF og NTNU Innhøsting (intervju, organisk emergens) Innføring Fabelforum (fjelltur, resultat) Skape rom for utnyttelse, vitalisering Resultater: kunde/lev., metode, kultur - innfasing, gjennomganger, megling (paradoks), strategi Klassifisering (semantikk/pragmatikk) Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc

Sosiotekniske aspekter KF-strategi: Kodifisering vs. personalisering? Kunnskapsforvaltning Org. (prosesser) og prosjekt, org. ”sirkel” PEP-talk (systeminitiert), gjennomganger Aktivt kunnskapshøsting (ute i prosjekt) Mentor: Samspill mellom ansatt og org. Kjerneprosesser: Samordning mellom prosjekter, ”kryssdeltagelse” Fasilitering av bruk av innhold i Scheherezades Divan og Project Guide ++ Imagine a world where everyone works according to best practice, using the collective, pooled knowledge etc

Oppsummering Distribuer infoeierskap, og unngå ”infosmog”! (Drukner i informasjon og sulter etter kunnskap). Kjernekompetanse, kjerneinkompetanse KM-incentiver: Materielle og ikke-materielle Fasiliter kunnskapsnettverk (sosiale og faglige nettverk, Network Communities) Vurder behov: Aktiv/passiv IT-basert kunnskapsstøtte?, ”Think big, start small” Fasilitér, vitalisér, operasjonalisér (handling) Vilje til å betale for det kontinuerlige gildet! Fokusere på at vi faktisk har et formål med all denne forvaltningen