Kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Eirik Strand Leder for Opplandstrafikk
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Utredninger og planfase
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Orientering og oppfølging av forsøksprosjekt for bestilling og samordning av TT fritidsreiser PRØVEPROSJEKT BYDEL ØSTENSJØ OG BYDEL NORDSTRAND Arbeidsgruppe.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Hedmark Trafikk FKF Kid. ANROPSSTYRT PERSONTRANSPORT Anbudskonkurranse
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Hedmark Trafikk FKF Kid. KOLLEKTIVTRAFIKK I DISTRIKTENE KID TOLGA
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Utviklingskontrakt for Fremtidens hurtigbåt
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
DROSJEANBUDET I HEDMARK/OPPLAND 2005/2006
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Utredningsgruppe samferdsel
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland Eirik Strand Leder for Opplandstrafikk

Ekstraordinært møte i Samferdselskomiteen Møterom Lillehammer Tidspunkt: 30.08.12 09:00 - 30.08.12 15:30 Program for dagen: KL. 09.00: Kort innledning om dagens program ved komiteleder Reidun Gravdahl Kl. 09.15: Innledning om kollektiv- og drosjetrafikken i Oppland ved fagenhetsleder, Opplandstrafikk, Eirik Strand Kl. 10.00: Hvordan kan drosjenæringa møte samfunnets behov for transporttjenester på best mulig måte? Ved leder i Norges Taxiforbund avdeling Oppland, Simen Sterud Kl. 11.00: Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland? Ved Kristoffer Kvame, disponent i A/S Jotunheimen & Valdresruten Bilselskap Kl. 11.45: Nettbuss som nasjonal aktør og drift av anbudsavtaler i Oppland. Ved Kjell Arne Engeskaug, Nettbuss Øst AS, avdeling Oppland Kl. 12.30: Lunsj i kantina TRIVELIG YRKE, STORT ANSVAR! Kl. 13.15: Ole Jonny Staven, leder i Oppland Yrkestrafikkforbund Kl. 14.00: Transportarbeiderforbundet i Oppland ved forretningsfører Morten Hagen Kl. 14.45: 5+ prosjektet ved fagenhetsleder Eirik Strand

Temaer Hva er kollektiv- og drosjetrafikk i Oppland? Hvilke planer og vedtak styrer oss? Hvordan utvikler vi tilbudene?

Definisjon fra NTP Kollektivtransport i fylkeskommunal regi og i distriktene Tema for utredningen er ikke-statlig kollektivtransport og dennes utvikling og utfordringer. Begrepet ikke-statlig kollektivtransport er ikke nærmere definert av departementet eller av NTP-sekretariatet. I denne rapporten legges følgende definisjon til grunn: Med ikke-statlig kollektivtransport menes kollektivtransport i rute på veg i fylkeskommunal regi, bane og hurtigbåt finansiert av fylkeskommunen, samt rutetransport på veg som ikke er tilskuddsberettiget. Definisjonen ivaretar lokal og regional busstransport, lokal banetransport (Tbane/sporvogn/bybane) og lokale båtruter. Definisjonen omfatter videre fylkesgrensekryssende ekspressbusstransport (langrutebuss). Jernbane omtales ikke her da persontransport på jernbanen er organisert av staten.

Persontransport i yrkestransportlov og - forskrift I rute Ruteløyve gir innehaveren rett og plikt til å drive persontransport i rute med motorvogn eller fartøy, NB:(med og uten tilskudd, samt fylkeskryssende) Utenfor rute turvognløyve, løyve som gir innehaveren rett til å drive persontransport med motorvogn utenfor rute registrert for over åtte personer i tillegg til førersetet, selskapsvognløyve, løyve som gir innehaveren rett til å drive persontransport med motorvogn registrert for høyst åtte sitteplasser i tillegg til førersetet. Som selskapsvogn må bare brukes eksklusivt materiell godkjent av løyvemyndigheten, løyve for transport for funksjonshemmede, løyve som gir innehaveren rett og plikt til å drive transport med motorvogn som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport for drosjeløyve, herunder reservedrosjeløyve, løyve som gir innehaveren rett og plikt til å drive transport utenfor rute med motorvogn registrert for høyst åtte sitteplasser i tillegg til førersetet. I særlige tilfeller kan løyvemyndigheten gi tillatelse til å drive drosjetransport med motorvogn registrert for høyst 16 sitteplasser i tillegg til førersetet,

Transporttilbudet i Oppland Jernbane Dovrebanen og Gjøvikbanen Buss Bybuss Lokal- / regionruter Langruter/ ekspressruter Turvogn Drosje Privatmarked Offentlig kjøp – pasienttransport, skoleskyss, TT, bestillingsruter Ferge Fly

Totalt kjørt 72 milliarder km Personbil 57 milliarder km Buss 4,3 milliarder km

Selskaper

Løyver

Buss i Oppland og hele landet SSB

Drosjer Oppland SSB

Fylkeskommunen har ansvar for skyss av elever i grunnskole og videregående skole. (opplæringsloven § 13-4) skal yte tilskudd til rutetransport som den vil opprette eller holde oppe innen et fylke. (yrkestransportloven §22)

Nøkkeltall Opplandstrafikk 2011 Hver dag kjører 300 busser og 250 drosjer/turbiler på oppdrag av Opplandstrafikk Det produseres 12 900 000 km med buss og 3 300 000 km med drosje. Vi kjører daglig 14 600 skolebarn og 10 000 andre reisende Antall skolereiser og privatreiser var i 2011 hhv 5,4 og 3,7 millioner reiser, til sammen 9,1 millioner reiser Brutto driftskostnader 434 mill kr

Ruteproduksjon

. .

Enkelt for alle å reise kollektivt Arbeidet var ferdig før jeg begynte 1. februar. De som har arbeidet med planen er Audun Tron, Ivar Odnes, Aksel Hagen som ble etterfulgt av Kjetil Lundemoen, Fra administarsjon har Randi Skaaraaen, nestleder på Opplandstrafikk og markedsrådgiver Solveig Rueslåtten deltatt samt fra ledelsen har Bernt Tordhol/Terje Kind deltatt.

Utfordringer Endringer i skolestruktur og skoledag stiller nye krav til skoleskyss. Endringer i befolkningsstruktur krever tilpasninger av det kollektive transporttilbudet. Det stilles nye krav til kjøretøyenes egenskaper og passasjersikkerhet, og utslippskravene til kjøretøyene skjerpes. Det er behov for regelverk som gir rom for optimal samordning med buss og drosje i samme marked. Sterkere kostnadsvekst i forhold til andre sektorer - Bussbransjeavtalen har gitt et lønnsløft for sjåfører Beslutningstakere , som kommuner, må i større grad inn i planlegging og styring. Kommuner har en sentral rolle vedrørende skoletilbud, utbyggingsplaner, framkommelighet, holdeplasser, m.m. Dette følger oppsettet i dokumentet. Tanken er å starte ”bredt” med generelle utfordringer, for så å komme nærmere inn på utfordringer som kommuner kan/bør engasjere seg i.

Visjon og mål

Strategier for kollektivtransporten i Oppland  

Strategi 1 - Brukeren i sentrum Et lett tilgjengelig kollektivtilbud for alle må: Enkelt for alle å reise Ha enkel bestilling og betaling Ha god reiseinformasjon Være synlig og lett å finne Være pålitelig, stabilt og trygt Være universelt utformet God markedsføring Enkle betalingsformer

Strategi 2 - Kostnadseffektiv drift og forbedret tilbud Godt samarbeid med transportørene gjennom regelmessig driftsoppfølging Bruke insitamentavtaler for å oppnå bedre kvalitet Balanserte og standardiserte kravspesifikasjoner samt god timing ved konkurranseutsetting Gjennomgå praktisering av lover og regler angående skoleskyss

Strategi 3 - Påvirke staten til å gi bedre og mer stabile rammebetingelser Fylkeskommunen vil arbeide for En mer effektiv organisering av offentlig betalt transport kan gjennomføres ved mer fleksibel bruk av transportmateriell. Behovsprøving av løyve-/ konsesjonsbetingelser og kjøreplikten bør derfor lempes på. Det bør etableres en ny modell for kommunenes betaling av skoleskyss, uten tilknytning til ordinære kollektivtakster. Rammebetingelsene rundt økonomi og beskatning bør være så forutsigbare som mulig. Statens bidrag til utviklingsprosjekter bør utvides, slik at KID-tiltak kan gjennomføres i hele fylket.

Strategi 4. Kollektivtrafikken som et samarbeidsprosjekt Alle offentlige kjøpere av transporttjenester må selv være med å ta ansvar for kostnadsdrivende beslutninger som de tar. Samtidig må organiseringen og driften være slik at alle kjøpere kan være sikre på at de ikke betaler mer for tjenestene enn det som er nødvendig, og at utførelsen skjer med den kvalitet og pålitelighet som de betaler for. Kommunene har en helt sentral rolle for beslutninger vedrørende framkommelighet, kjøremønster, holdeplasser, parkering, skoletilbud og utbyggingsplaner.

Samarbeidsavtaler med kommunene   Formålet med en samarbeidsavtale er å utvikle og effektivisere kollektiv- og skoletransporten og informasjonen om dette til beste for Opplands befolkning, og få et kollektivtilbud som er lokalt/regionalt tilpasset. Formalisert samarbeid vil sikre bedre dialog og gi økt kompetanse og samordningsperspektiv til deltakerne. Dette gjelder: Skoleskyss Trafikksikkerhet og helseperspektivet Areal- og transportplaner Kollektivt rutetilbud Bestillingstrafikk Tilrettelagt transport (TT)

RHP 2012 – ”bestilling” fra fylkestinget

Samarbeid med Hedmark trafikk FKF Formelt sammarbeid,§27 i kommuneloven. Samarbeidet gjelder Ruter/skolekjøring Billetteringsystemet/sanntid/nettbutikk (FARA) Planlegging- og trafikkstyringssystem for bestillingstrafikk og skolekjøring (TRAPEZE) Innlandskortet billettsamarbeid / pris- og sonestruktur Takst- og regelhåndbok Skoleskyssreglementet

Utviklingsprosjekter KID – Kollektivtransport i distriktene Helseruter i Innlandet Gjøvik Skysstasjon Bestilling og linje i et felles system Bestillingstransport organisert avtransportør Sanntidsinformasjon Gjøvik Andre Nettsalg av billetter Tiltak for å øke antall kollektivreisende (samferdselskomiteen) Nytt sone- og prissystem Mjøsnett

Mjøsnett   Et frekvent og taktet kollektivtilbud i Mjøsbyen(e) vil bidra til å styrke arbeidsmarkedet i Mjøsområdet. Mjøsbyen må inn i belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.