Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Mastemyr 12.mai Seniorrådgiver Asle Moltumyr. Hdir
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Fremtidens folkehelsearbeid
Planlegging og samfunnsutvikling
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Eldrerådskonferansen mai 2013 FOLKEHELSE GÅR IKKE UT PÅ DATO!
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Planstrategi som nytt verktøy
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Folkehelsearbeid i Nav
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bærum kommune Landets 5. største kommune: innbyggere
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Nasjonale mål og hovudprioriteringar for 2010 Koordinatorsamling Skei Hotell.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Oversikt over helseatferd og påvirkningsfaktorer hos barn og unge
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold

Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier Samfunnsmedisinsk forum i Sør-Trøndelag 27. Mai 2013 Stedfortredende fylkeslege Ragnar Hermstad

Stortingsmelding 34 (2012-2013): Folkehelsemeldingen Stortingsmelding 34 (2012-2013): Folkehelsemeldingen. God helse – felles ansvar http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2012-2013/meld-st-34-20122013.html?id=723818 Folkehelseloven klargjør at de som har virkemidler, har ansvar uavhengig av sektor. Dette gjelder også kommunal og statlig virksomhet. Folkehelsemeldingens formål: Fastsetter folkehelsemål Synliggjøre de virkemidler som er til stede Sikre at fremtidig politikk fremmer helse i samsvar med målene. Ragnar Hermstad

Folkehelsemeldingens mål: Norge igjen bli ledende i levetid Redusere ikke-smittsomme folkesykdommer med 25 % Få flere år med god livskvalitet Redusere sosial ulikhet Få et samfunn som fremmer helse. Dette må baseres på prinsipper som: Tverrsektoriell tenkning og arbeid – «Helse i alt vi gjør» Helse gjennom hele livsløpet Sosial utjevning Prinsipp om «føre- var» Bærekraftig utvikling. Ragnar Hermstad

Helse gjennom hele livet Barn og unge: Styrke foreldrekompetanse, videreutvikle kvaliteten i barnehager og skole, videreutvikle og styrke helsestasjons- og skolehelsetjenesten, sikre samhandling mellom tjenestene. Arbeid: Forebygge at grupper faller utenfor arbeidslivet, partene i arbeidslivet oppfordres til å ta større ansvar for folkehelsearbeid på arbeidsplassene. Aktiv alderdom: Stimulere til aktivitet, mestring og inkludering i lokalsamfunnet, tiltak for å forebygge helseproblemer og følge opp hjelpebehov. Ragnar Hermstad

Strukturelle grep for å styrke kunnskaps-grunnlaget og fremme folkehelse: Fastsette nasjonale mål og forankre folkehelse som felles mål for samfunnsutviklingen. Utvikle resultatmål og indikatorer på tvers av sektorer Utvikle bedre systemer for oversikt og analyse av folkehelseutfordringer Etablere nasjonalt system for å følge opp folkehelsepolitikken, samt stortingsmelding hvert 4. år Mer systematisk og forpliktende samarbeid på tvers av departementer og direktorater Invitere parter i arbeidsliv og frivillighet til medansvarlighet i oppfølging av folkehelsemål (dialog- /kontaktforum). Ragnar Hermstad

Strukturelle grep for å styrke kunnskaps-grunnlaget og fremme folkehelse (forts. 2): Bruke økonomiske virkemidler for langsiktig styrking av folkehelse-arbeidet Styrke det internasjonale samarbeidet, samt retten til å gjennomføre nasjonale tiltak på folkehelseområdet innenfor det internasjonale rammeverket for handel. Samarbeide med KS/kommunesektor for å bygge kompetanse på bruk av data som grunnlag for planlegging og utvikling Gi føringer for spes.helsetjenestens innsats i forebyggende arbeid gjennom oppdragsdokumenter til RHF Videreutvikle bruk av reguleringer som virkemiddel for å påvirke tilgjengelighet til varer/tjenester med betydning for helsen I budsjettsammenheng søke å endre helserelaterte særavgifter slik at de bidrar til bedre folkehelse. Ragnar Hermstad

Noen tiltak i meldingen: Styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten Styrkes med 180 mill. for å møte kommunenes behov. Kampanje for fysisk aktivitet. Nasjonal kampanje om helsegevinster ved fysisk aktivitet. Smilefjesordning i serveringsnæringen Mer synlig informasjon om de hygieniske forholdene ved serveringssteder Heve kompetanse på ernæring i barnehager og skoler Opprettes et nasjonalt senter for ernæring, fysisk aktivitet og helse i barnehager og skoler. Styrke frivilling sektor som folkehelseressurs. Etablerer et nasjonalt kontaktforum med frivillige organisasjoner som arbeider med folkehelse. Samarbeid kommunesektor, næringsliv og arbeidsliv. Ragnar Hermstad

Noen tiltak i meldingen (forts 2): Bedre merking av mat Innskjerping av merking av næringsinnhold og –opprinnelse. Næringsdeklarasjon med informasjon om innhold av energi, fett, mettet fett, karbohydrater, sukkerarter, protein og salt. Forbud mot transfett På grunn av ugunstig effekt på kolesterol med påfølgende risiko for hjertesykdom. Ønsker å forby framstilling av transfett (på linje med Danmark). Merking av energi- og næringsinnhold for mat og drikke på serveringssteder. Serveringsnæringen vil inviteres til å finne praktiske løsninger på dette (eks. angis i menyer osv). Ny folkehelsemelding hvert fjerde år Følger utviklingen og rapporterer hvert 4. år. Ragnar Hermstad

Ragnar Hermstad

Tilsyn med folkehelsearbeidet i kommunene Pilottilsyn som gjennomføres i 3 ulike fylker i 2013 Planlegges som landsomfattende tilsyn i 2014 Vil bli gjennomført seinhøsten -13 i 3 Sør-Trønderske kommuner Vil bli ført tilsyn med: § 5 : Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i kommunen § 27: Samfunnsmedisinske kompetanse Ragnar Hermstad

Det skal undersøkes om: Utarbeidet oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten baseres på kunnskap fra kommunale helse- og omsorgstjenester, samt opplysninger fra statlige helsemyndigheter og fylkeskommunen Oversikten identifiserer folkehelseutfordringer i kommunen, herunder årsaksforhold Kommunen sikrer nødvendig samfunnsmedisinsk kunnskap og ferdigheter i utarbeidelsen av oversikten Kommunen sikrer at oversikten inngår som grunnlag for arbeidet med kommunenes planstrategi og kommuneplan. Ragnar Hermstad