NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN
Et nordisk studieprogram i førskolelærerutdanningen (30 ECTS) Samarbeid mellom: Danmark (Frøbelseminariet), Færøyene (Lærerhøgskolen), Finland (Åbo Universitet), Norge (Høgskolen i Vestfold) med støtte fra Nordplus
Mål for studiet Målet for studiet er å utvikle kunnskap og evne til refleksjon om kultur generelt og om barns kultur spesielt i de nordiske landene, og også utvikle en forståelse for barneperspektivet i kulturen
To perspektiver er viktige i arbeidet: Barns egne kulturelle uttrykk Den kulturen voksne formidler til barn
Studentene skal også kunne: Sammenlikne de kulturelle erfaringene de gjør i de forskjellige nordiske landene, og lære av sammenlikning og refleksjon Diskutere og forsøke å forstå det særegne og unike i kulturen i hvert land, men også kulturelle likheter og felles holdninger til kultur i Norden
Organisering Fire moduler, en i hvert av de nordiske landene: Finland (Jakobstad) Færøyene (Torshavn) Norge (Tønsberg) Danmark (København)
Fem studenter fra hvert land En måned på hvert av de fire studiestedene Barnehagepraksis Nordplus- mobilitetsstipend til studentene Nordplus- støtte til møter for de deltakende lærerne
En del av bachelorgraden eller videreutdanning for studenter med avlagt bachelorgrad Akseptert som en del av studiet i de fire landene
Innholdet i den finske modulen Barndom som fenomen i Norden Barn og familie i det nordiske samfunnet Barns rettigheter i ulike kontekster Kulturbegrepet Barns kultur i dagliglivet - tradisjoner i Finland - lek før og i dag
Innholdet i den færøyske modulen Teorier om estetikk og barns kreative utvikling Barn og kunst, drama og musikk Fortellinger og myter i barns kreative utvikling Utvikling av studentenes evne til å observere, analysere og evaluere kreative prosesser og til å formidle dette til andre
Innholdet i den norske modulen Folkeeventyr som et felles fiksjonsunivers Norske folkeeventyr og deres symbolske og mytiske kraft Barns utendørsaktiviteter knyttet til folkeeventyr og landskap Friluftsliv og natur i Norge og Norden som en del av barns og voksnes kultur Folkeeventyrenes rolle i utviklingen av barns fortellingskompetanse
Innholdet i den danske modulen Miljø, levemåter og kultur – barn i storbyen Forholdet mellom individet og den historiske og kulturelle konteksten Utendørsaktiviteter som en del av storbyens kultur Feltarbeid Metoder for å analysere og tolke praksis