NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Faginformasjon om programfagene for
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Språk og sosialisering
Entreprenørskap i Zambia Seminar på Hamar
Introduksjonssenteret
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Estetisk læreprosesser
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Den estetiske dimensjon i L-97
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kulturstien Om fag og praksis i førskulelærarutdanning og barnehage.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN

Et nordisk studieprogram i førskolelærerutdanningen (30 ECTS) Samarbeid mellom:  Danmark (Frøbelseminariet),  Færøyene (Lærerhøgskolen),  Finland (Åbo Universitet),  Norge (Høgskolen i Vestfold) med støtte fra Nordplus

Mål for studiet Målet for studiet er å utvikle kunnskap og evne til refleksjon om kultur generelt og om barns kultur spesielt i de nordiske landene, og også utvikle en forståelse for barneperspektivet i kulturen

To perspektiver er viktige i arbeidet:  Barns egne kulturelle uttrykk  Den kulturen voksne formidler til barn

Studentene skal også kunne:  Sammenlikne de kulturelle erfaringene de gjør i de forskjellige nordiske landene, og lære av sammenlikning og refleksjon  Diskutere og forsøke å forstå det særegne og unike i kulturen i hvert land, men også kulturelle likheter og felles holdninger til kultur i Norden

Organisering Fire moduler, en i hvert av de nordiske landene:  Finland (Jakobstad)  Færøyene (Torshavn)  Norge (Tønsberg)  Danmark (København)

 Fem studenter fra hvert land  En måned på hvert av de fire studiestedene  Barnehagepraksis  Nordplus- mobilitetsstipend til studentene  Nordplus- støtte til møter for de deltakende lærerne

 En del av bachelorgraden eller videreutdanning for studenter med avlagt bachelorgrad  Akseptert som en del av studiet i de fire landene

Innholdet i den finske modulen  Barndom som fenomen i Norden  Barn og familie i det nordiske samfunnet  Barns rettigheter i ulike kontekster  Kulturbegrepet  Barns kultur i dagliglivet - tradisjoner i Finland - lek før og i dag

Innholdet i den færøyske modulen  Teorier om estetikk og barns kreative utvikling  Barn og kunst, drama og musikk  Fortellinger og myter i barns kreative utvikling  Utvikling av studentenes evne til å observere, analysere og evaluere kreative prosesser og til å formidle dette til andre

Innholdet i den norske modulen  Folkeeventyr som et felles fiksjonsunivers  Norske folkeeventyr og deres symbolske og mytiske kraft  Barns utendørsaktiviteter knyttet til folkeeventyr og landskap  Friluftsliv og natur i Norge og Norden som en del av barns og voksnes kultur  Folkeeventyrenes rolle i utviklingen av barns fortellingskompetanse

Innholdet i den danske modulen  Miljø, levemåter og kultur – barn i storbyen  Forholdet mellom individet og den historiske og kulturelle konteksten  Utendørsaktiviteter som en del av storbyens kultur  Feltarbeid  Metoder for å analysere og tolke praksis