Hvordan utforme den perfekte forskningsrapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Bokanmeldelser..
Forskningsmetoder: Observasjon
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsmetoder i informatikk
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
10 regler for å skrive for web
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan utforme den perfekte forskningsrapport Frode Svartdal UiTø Sept. 2007

Forskningsrapport Empirisk Teoretisk Uansett: Egne data Bruker andres data og konklusjoner Uansett: Rapporten bør ha et format med en del nødvendige elementer

Nødvendige elementer i forskningsrapporten Hva er… TEMAET PROBLEMSTILLINGEN STATUS vedr. problemstillingen Hva gjorde du for å finne SVAR RESULTATER OG FUNN Hva betyr dette funnet for STATUS

Nødvendige elementer i forskningsrapporten TEMAET Evaluering av ART PROBLEMSTILLINGEN Virker ART på denne målgruppen? STATUS vedr. problemstillingen Positiv forskning på en slik målgruppe er gjort i USA, men ikke i Norge. Her må man altså undersøke litteraturen for å finne ut hva som er gjort tidligere Hva gjorde du for å finne SVAR Metode: Eksperiment, ART-gruppe vs. kontrollgruppe. Test før og etter intervensjon RESULTATENE Signifikant lavere skårer på problematferd i ART-gruppen; høyere skårer for sosiale ferdigheter i ART-gruppen FUNNET Vår tolkning av resultatene er at ART virker Hva betyr dette funnet for STATUS Vi finner det samme som tidligere studier i USA, men mer forskning trengs…

Klassiske feil Manglende eller diffus problemstilling Symptomer: Poengløs fremstilling, alt er like relevant Fremstillingen “står i stampe” Mye referat & gjengivelse, lite argumentasjon Svak avgrensning av temaet

Klassiske feil Svak avgrensning Symptomer: ”Alt” skal med Gjør ingen valg, bare skriver i vei Fortellende, refererende stil

Klassiske feil ”Rundt grøten” Symptomer: Lange omveier til poenget – må først si noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre Omstendelig start – leseren glemmer hva som var utgangspunktet Diffus – hva er egentlig temaet?

Klassiske feil Den røde tråd mangler Symptomer: Vanskelig å lese sammenhengende Brå overganger Sier ikke viktige momenter eksplisitt (men sier kanskje noe som godt kan tas for gitt)

Klassiske feil Blundere i fremstillingen Eksempler: Faglige blundere, særlig ille hvis feilen er grov, hvis samme feil gjentas, eller hvis feil forekommer på de første sidene Feil i formatering, referanseteknikk, osv.

Klassiske feil Unnlatelsesfeil Eksempler: Lite fagstoff, mange meninger Åpenbart relevant stoff er ikke med

Klassiske + God problemstilling De innledende avsnitt/sider brukes til å bygge opp en klar problemstilling Problemstillingen begrunnes Problemstillingen oppleves som viktig og interesseant

Klassiske + Diskusjon Gode problemstillinger fører nærmest automatisk til diskusjon Diskusjon røper vurderingsevne hos forfatteren Diskusjon refelekterer en kompleks forståelse av temaet

Klassiske + Varier fremstillingsformen Konkret (undersøkelser) og abstrakt (teori) Positiv (fremhev hva som taler for noe) og negativ (fremhev hva som taler mot noe) Diskuterer et viktig begrep eller to, forutsett andre kjent (impliser gjerne forståelse ved korrekt bruk)

Klassiske + Demonstrer forståelse Eksempler: Påpek implikasjoner av en teori (eks. hypoteser, konkrete følger) Påpek implikasjoner av et funn (generalisering) Påpek sammenhenger mellom teorier som ikke er åpenbare

Klassiske + Sammenheng i fremstillingen En hovedtanke per avsnitt Bind sammen avsnitt ved å starte ett avsnitt med utgangspunkt i forrige Gi oppsummeringer og konklusjoner underveis Bruk overskrifter systematisk

Skriftlig fremstilling: ABC Introduser temaet Historisk Forskningsmessig (empirisk) Teoretisk Anvendt …

Skriftlig fremstilling: ABC Avgrens temaet Avgrensning er i praksis ALLTID nødvendig Begrunn & forklar avgrensning Velg DIN vri “Jeg velger i denne sammenheng…” “Fordi …., velger jeg å fokusere på …”

Skriftlig fremstilling: ABC Spesifiser problemstillinger Hva er forskningsspørsmålet? Overordnet Spesifikke

Problemstillinger “If sanity and insanity exist, how shall we know them?” Rosenhan, D. On being sane in insane places, Science, Vol. 179 (Jan. 1973), 250-258. “What happens to a person's private opinion if he is forced to do or say something contrary to that opinion?” Festinger, L. & Carlsmith, J.M (1958). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-210 Første avsnitt Første setning

Gjennomfør diskusjon Presenter fagstoff i en kontekst av en problemstilling Problemstilling  hva kan forskning si om dette? Evidens for en antakelse; evidens mot denne antakelsen Mye evidens: Velg et eksempel eller to som viser aktuelle posisjoner

Andre råd Skill mellom viktig og perifert stoff Impliser kunnskap Si noe eksplisitt Antyd annet implisitt Skift nivåer Sikker konklusjon – usikker konklisjon Konkret – abstrakt Unngå bastante formuleringer “Alltid”, “det er bevist at”, … Unngå for mye referat fra andre kilder Etabler din egen struktur Se ellers: http://www.sv.uit.no/seksjon/psyk/grf/oppgaveskr.html

APA: Generell struktur på artikkel Tema Problemstilling(er) Tidl. relevante studier Metode Resultater Diskusjon Referanseliste Tabeller/figurer Tittel Sammendrag

APA Tittel og sammendrag Førsteinntrykket er viktig: Gjennom tittelen forteller du leseren hva temaet er og helst også hvilken problemstilling rapporten omhandler Sammendraget er rapporten i kortversjon

APA DT: Journal-Article TI: Some evidence for heightened sexual attraction under conditions of high anxiety. AU: Dutton,-Donald-G.; Aron,-Arthur-P. AF: U British Columbia, Vancouver, Canada SO: Journal-of-Personality-and-Social-Psychology. 1974 Oct; Vol 30(4): 510-517 JN: Journal-of-Personality-and-Social-Psychology PY: 1974 LA: English AB: 85 male passersby were contacted either on a fear-arousing suspension bridge or a non-fear-arousing bridge by an attractive female interviewer who asked them to fill out questionnaires containing Thematic Apperception Test (TAT) pictures. Sexual content of stories written by Ss on the fear-arousing bridge and tendency of these Ss to attempt postexperimental contact with the interviewer were both significantly greater. No significant differences between bridges were obtained on either measure for Ss contacted by a male interviewer. A 2nd study using 34 males involved a similar field setting and attempted to clarify findings of Study 1. A 3rd study in a laboratory setting manipulated anticipated shock to 80 male undergraduates and an attractive female confederate independently. Anticipation of own shock but not anticipation of shock to confederate increased sexual imagery scores on the TAT and attraction to the confederate. (26 ref) ((c) 1997 APA/PsycINFO, all rights reserved)

APA Innledning m/ problemstilling Hva er eksisterende kunnskap innenfor feltet, relatert til spørsmålet? Finnes det ikke allerede svar på det spørsmålet jeg vil besvare? Hvorfor er det interessant å besvare dette spørsmålet?

APA Metodedelen i en forskningsrapport er en beskrivelse av hvordan undersøkelsen konkret ble gjennomført Deltakere (subjects) Her beskrives utvalget Apparatur, materiell Beskrivelse av utstyr (eks. testmateriell) Prosedyre Den konkrete gjennomføring av undersøkelsen

APA Resultatdelen er først og fremst en beskrivelse av hva du fant, og skal ikke inneholde fortolkninger, diskusjoner, osv. Eksempel: Beskrivelse av alder, ansiennitet og lønn i et utvalg psykologer: "Utvalget som hadde fylt ut skjemaet bestod av 76 kvinner og 57 menn. Gjennomsnittlig alder var 41,2 år (SD = 9.0). Utvalget hadde gjennomsnittlig 10,8 års ansiennitet (SD = 9,1) som psykolog. Dersom vi ser på psykologene i full stilling (N = 118), var gjennomsnittlig årslønn kr. 315 071.- (SD = 59 622.-)”. Bruk tabeller og/eller figurer hvis nødvendig

APA Diskusjonsdelen Resultatene i resultatdelen må beskrives og tolkes Eksempel: Resultat: “Forsøkspersonene i høybelønningsgruppen hadde en gjennomsnittsskåre på 24,3 mens personene i lavbelønningsgruppen hadde en gjennomsnittsskåre på 11,1“ Funn: “Personer som belønnes mye presterer bedre enn personer som belønnes lite".

APA Diskusjonsdelen (2) Funn må relateres til annen forskning Eksempel: “Mens tidligere forskning (Duck, 1978) har vist at…, viser vår undersøkelse at dette først og fremst gjelder… Spesielt viste våre data at …” Implikasjoner av funn (teoretisk, praktisk) påpekes Eksempel, praktisk: “Våre funn innebærer at …”

APA Referanser: Tidligere publikasjoner som brukes i din artikkel I teksten “Mens tidligere forskning (Duck, 1978) har vist at…, fant Rosenhan (1973) at…” I referanselisten Bok Duck, D. (1978). Andeby i dag. Andeby: Smart Forlag. Artikkel Rosenhan, D. (1973). On being sane in insane places. Science, 179 (Jan. 1973), 250-258.

Forskningsartikkelen Mer info: www.sv.uit.no/seksjon/psyk/frapport.htm