Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hurum PPTs erfaringer med LP
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Mestring.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Overgangsprosjektet NY GIV
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Signatur 3.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen Lesekurs på Auli skole Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen

Innhold Spredning i personalet Modell for lesekurs Erfaringer - organisering og metode Erfaringer Motivasjon og mestring Suksesshistorier Utfordringer videre

Spredning av SLL i personalet 2011 /2012 «Smådrypp» fra rektor underveis i skoleåret Innkjøp av faglitteratur Spredning av heftene fra samlingene med Bredtvet Leseveileder fra PT – 7 uker Grupper med repetert / veiledet lesing Gjennomføring av første lesekurs

Spredning av SLL i personalet 2012 / 2013 SLL er utviklingsområde i virksomhetsplanen En på skolen har fått hovedansvaret for å gjennomføre lesegrupper - gjennomføre intensive lesekurs 3–6 trinn - gjennomføre modelltimer med bruk av ulike lesestrategier på mellomtrinnet Deling av klasser / mindre grupper med repetert lesing / veiledet lesing - stasjonsundervisning Samarbeid leselærer / kontaktlærer Personalmøter / avdelingsmøter ►

Personalmøter / avd.møter 2012 / 2013 Hvordan gjennomføres lesekursene – teori og praksis Presentere innholdet / metodene i heftene fra samlingene med Vigdis Refsahl fra Bredtvet Etterspørring og erfaringsdeling på stasjonsundervisning med fokus på lesing Presentasjon av ulike lesestrategier med utgangspunkt i SLL-planen Digital kompetanse / smartboard (Kandise)

Intensive lesekurs ORGANISERING – maks 4 elever på gruppa 2011 - 12 Oppstart okt. – nov. 2011 – avsluttet febr. - mars 2012 Elever på 3.trinn 3 ganger per uke 75 - 90 min. Varighet ca. 12 uker 2012-13 Oppstart aug. 2012 med 3. trinn. Deretter 5. og 6. trinn 3 ganger per uke 75 – 90 min Varighet ca. 10 uker – 30 økter Etter påske: Jobbe med 4. trinn sammen med leseveileder

Innhold / metode i intensive lesekurs Tar utgangspunkt i helhetslesing - integrert lesemetodikk som er en kombinasjon av analytisk (fra helhet til deler) og syntetisk (fra deler til helhet) metode. På Bredtvet jobbes det ut fra et ståsted som bygger på et slikt kombinert syn. Deres erfaringer når det gjelder barn som strever ned lesing og skriving, er at det er særlig viktig å arbeide bevisst med språkprosesser som både er forbundet med forståelse og avkoding OG ikke minst samordninger og automatiseringer av disse typer av strategier. Hel– Del - Hel

Struktur på øktene med lesekurs Motivasjon Lesing av hele teksten – lærer / elev Detaljarbeid – div. arbeidsoppgaver. Språklige detaljer, avkoding og staving. Eleven øver på teksten – leser den for lærer. Logg – oppsummering av læringsøkta - dialog lærer / elev - elev / elev E. Elevene leser teksten for foresatte

Erfaringer med lesekurs God info til / godt samarbeid med de foresatte er en forutsetning God dialog med kontaktlærer er en forutsetning Veldig kaotisk og stressende i starten Prat med Vigdis fra Bredtvet / veiledning fra leseveileder → fant lesetekster jeg kunne bruke → innarbeidet en form og struktur som fungerte bra for elevene →erfarte at elevene hadde en god leseutvikling Fra en god porsjon skepsis til tro på at dette «funker»

Motivasjon og mestring ☺Elevene opplever at de kan lese med denne metoden ☺Mestring inspirerer til innsats - god innsats og utholdenhet gir resultater ☺Barn som opplever mestring, får bedre selvtillit ☺Barn som opplever mestring = motiverte og fornøyde barn

Suksesshistorier Positiv respons fra elevene og god dialog Utholdenhet Elever som opplever at de blir bedre til å lese ► « lærer å lese » Avlastning for kontaktlærer Karleggingsresultater alle elevene har hatt bra fremgang, enkelte elever har hatt en svært god utvikling - eksempler på kartleggingsresultater

Utfordringer Mye tid til planlegging og gjennomføring – hvordan få dette til i praksis? Samarbeid med kontaktlærer Er 30 økter med intensivt lesekurs nok? Hvilke elever skal få være med? Oppfølging av elevene etter at lesekurset er avsluttet – systematikk / ressurser Samarbeid skole / hjem - systematikk