Begynneropplæringen
Hvorfor skal jeg snakke om begynneropplæringen? Et sentralt emne, også for de andre fagene Utelatt fra presentasjonsmappa En gryende kompetanse?
Hvilke oppgaver fra arbeidsmappa har jeg tatt utgangspunkt i? Gjesteforelesere fra grunnskolen Kurs med Kåre Kverndokken Praksis Bokstavpresentasjon A2C med ABC
http://home.online.no/~evant/Bokstavene/
Et historisk tilbakeblikk 1537 – Den lutherskprotestantiske reformasjonen 1736 – Konfirmasjonen innføres 1739 – Skolevesenet 1829 – Lov om almueskole
Lov om almueskole "Saavel i de faste Skoler, som i Omgangsskolene, undervises overalt a) i Læsning, forenet med Forstandsövelser, b) i Religion og Bibelhistorie, efter de anordnede Læreböger, c) i Sang, efter Psalmebogen, d) i Skrivning og Regning. "
Hvorfor må elevene lære å lese og skrive i dag? Felles skriftspråk i kulturen Utviklende for personligheten og kreativiteten Basis for hele skolegangen
Hvilke forskjellige metoder sikter jeg til? Syntetiske metoder Stavemetoden Stavelsesmetoden Lydmetoden Lydskriftmetoden
Mathilde Munch, Marie Gundersen og Reidar Aulie Min første lesebok (1961)
Hvilke forskjellige metoder sikter jeg til? Analytiske metoder Ordbildemetoden Setningsmetoden
Sesam Sesam – på sporet (1997) Turid Fosby Elsness Sesam Sesam – på sporet (1997)
Kåre Kverndokken og Trine Solstad ABC-boka (2002) Gyldendal undervisning
Læring på talens grunn (LTG) Samtale og fortelling Diktering Bearbeiding Repetisjon Etterarbeid
Hva bør man ta hensyn til? Allsidig og variert opplæring Fonologisk strategi Ortografisk strategi Rammefaktorer Fonografemisk koding Be-a-utiful
Stimulering Høytlesning Lesekrok Skole / hjem Tekstskaping Lekeskriving / skribling
Så - hva med selve skrivingen? Øve, øve, jevnt og trutt og tappert, det er tingen. Alltid bedre, om og om og om igjen! Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen. Mot og kraft, de vinnes litt og litt om senn. (Mot i brystet)
Tastatur kontra blyant. Trykkskrift Løkkeskrift / stavskrift Arne Trageton Stord.
Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg gjør, forstår jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg Confucius 451 B.C