Begynneropplæringen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Lek og læring.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Framtida nå - les og forstå!
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Om å skrive om litterære tekster
Hva er en artikkel?.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Impulsuka 2013 Kristiansand
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
12 Reflekterende lesing.
IKT og media i norskfaget. L97 om IKT og media i norskfaget  Fra 1.klasse skal de se video eller fjernsynsprogram  Fra 2.klasse skal de leke på datamaskin,
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Religioner.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Drop-In metoden i skolen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Uke – 30. oktober. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1Norsk Naturfag Norsk Fellessamling 2Norsk SamfunnNorsk Gym 3 Gym og øve til fellessamling.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til foreldremøte
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lesskriv 4.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Begynneropplæringen

Hvorfor skal jeg snakke om begynneropplæringen? Et sentralt emne, også for de andre fagene Utelatt fra presentasjonsmappa En gryende kompetanse?

Hvilke oppgaver fra arbeidsmappa har jeg tatt utgangspunkt i? Gjesteforelesere fra grunnskolen Kurs med Kåre Kverndokken Praksis Bokstavpresentasjon A2C med ABC

http://home.online.no/~evant/Bokstavene/

Et historisk tilbakeblikk 1537 – Den lutherskprotestantiske reformasjonen 1736 – Konfirmasjonen innføres 1739 – Skolevesenet 1829 – Lov om almueskole

Lov om almueskole "Saavel i de faste Skoler, som i Omgangsskolene, undervises overalt a) i Læsning, forenet med Forstandsövelser, b) i Religion og Bibelhistorie, efter de anordnede Læreböger, c) i Sang, efter Psalmebogen, d) i Skrivning og Regning. "

Hvorfor må elevene lære å lese og skrive i dag? Felles skriftspråk i kulturen Utviklende for personligheten og kreativiteten Basis for hele skolegangen

Hvilke forskjellige metoder sikter jeg til? Syntetiske metoder Stavemetoden Stavelsesmetoden Lydmetoden Lydskriftmetoden

Mathilde Munch, Marie Gundersen og Reidar Aulie Min første lesebok (1961)

Hvilke forskjellige metoder sikter jeg til? Analytiske metoder Ordbildemetoden Setningsmetoden

Sesam Sesam – på sporet (1997) Turid Fosby Elsness Sesam Sesam – på sporet (1997)

Kåre Kverndokken og Trine Solstad ABC-boka (2002) Gyldendal undervisning

Læring på talens grunn (LTG) Samtale og fortelling Diktering Bearbeiding Repetisjon Etterarbeid

Hva bør man ta hensyn til? Allsidig og variert opplæring Fonologisk strategi Ortografisk strategi Rammefaktorer Fonografemisk koding Be-a-utiful

Stimulering Høytlesning Lesekrok Skole / hjem Tekstskaping Lekeskriving / skribling

Så - hva med selve skrivingen? Øve, øve, jevnt og trutt og tappert, det er tingen. Alltid bedre, om og om og om igjen! Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen. Mot og kraft, de vinnes litt og litt om senn. (Mot i brystet)

Tastatur kontra blyant. Trykkskrift Løkkeskrift / stavskrift Arne Trageton  Stord.

Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg gjør, forstår jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg Confucius 451 B.C