En kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer fra psykoedukativt familiearbeid Landskonferansen 2013 | Liv Nilsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
Stressmestring & Mindfulness i skolen
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
De norske erfaringer med inddragelse af pårørende
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Avdeling for førstegangspsykoser (AFP), Ullevål universitetssykehus
Psykiske utfordringer ved MS
Tanker om brukermedvirkning
Veiledning av elever / lærlinger
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Mestring og forebygging av depresjon
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Historiefaget i skolen
Mestring og forebygging av depresjon
Implementering av et evidensbasert familietilbud
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
FamilY Åshild Skulstad-Hansen Helsesøster/prosjektkoordinator
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
AFjellHaugesund sept.2009 Hvilke familietilbud trenger de yngste? Anne Fjell TIPS S Ø R Ø ST.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Gruppe for seponering av B-preparater
Drop-In metoden i skolen
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Samarbeid med familien
Nå forstår de meg Hvordan ungdom og unge voksne som står i fare for å utvikle psykose, opplever egen skole og sosial fungering, etter å ha deltatt i psykoedukativ.
Psykoedukativt familiearbeid Et forskningsprosjekt ved TIPS Sør-Øst
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvorfor tidlig intervensjon ved psykoser?
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Utskrift av presentasjonen:

En kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer fra psykoedukativt familiearbeid Landskonferansen 2013 | Liv Nilsen

Disposisjon Bakgrunn Metode Resultater fra artikkel 1 og 2 Konklusjoner

Familiearbeid ved psykose kan: Redusere tilbakefall Redusere antall sykehusinnleggelser og antall liggedøgn Bedre sosial fungering Bedre etterlevelse av medikamentell behandling Familien får bedret livskvalitet (Pharoah et al, 2010; Xia, 2011) Family intervention i schichphrenia Psychoeducation for schizohrenia

Første Episode Psykose (FEP) Det er vanskelig å konkludere hvor effektivt psykoedukativt familiearbeid er til personer med en førstegangs psykose og deres familier. (Dixon et al., 2000)

FEP og familiearbeid To studier viser at familiearbeid kan være nyttig 104 pasienter/fire etterbehandlingstilbud Lav/høy dose antipsykotisk depot medikasjon Tilbud/ikke tilbud om familiebehandling Høy dose og familiebehandling; ingen tilbakefall Lav dose og ingen familiebehandling 48% tilbakefall (Goldstein et al, 1978) 78 mannlige pasienter FFG og individuell rådgivning/TAU Signifikant lavere sykehusinnleggelser, lengre perioder uten innleggelse og høyere funksjonsnivået i intervensjonsgruppen (Zhang, 1994) Etter utskrivning, Seks ukers kriseorientert familie intervensjon. Ved 6 måneders follow-up var resultatet det samme Fulgt opp i 18 mnd.Både gruppe og individuell konsultasjon hver 1-3 mnd.fokus på opplæring om sykdommen og måter å håndtere den på. Pasientene hadde vært syke i nesten 3 år før intervensjonen.Både gruppe og individuell oppfølging. Både familie og pasient ble invitert til gruppemøtene

To studier viser at behandlingen førte til forverring 76 pasienter Stratifisert i høy og lav EE Deltakelse/ikke deltakelse i adferdsorientert familieintervensjon Ingen forskjell på tilbakefall. Pasienter fra lav EE familier ble verre (Linszen et al, 1996) 301pasienter, 5års oppfølging FFG/ ikke FFG Lavere drop-out, høyere PANSS positive og eksitative symptomer, lengre psykotiske perioder i follow-up perioden (Røssberg et al 2010) 1. 18 sesjoner over 1 år. Psykoedukasjon, kommunikasjonstrening og problemløsningsferdigheter.Begge grupper fikk en psykososial intervensjon, eksperimentgruppen fikk i tillegg familieintervensjon. FFG uten pasient

En studie viser ingen effekt 106 pasienter Opplæring og rådgivning/TAU Ingen signifikante forskjeller i antall døgn på sykehus for pasienten eller tilfredshet hos familien Mindre enn halvparten fullførte intervensjonen (Leavey et al 2004) 7 sesjoner, Varighet 1 år og 9 mnd. Vanligvis hjemme hos familien og inneholdt opplæring og undervisning, varselsignaler , behandling, mestringsstrategier osv. Mindre enn halvparten fullførte intervensjonen. Mange ytret ønske om mer praktisk bistand fra støtteteamet

En kvalitative studie En etnografisk studie innenfor det danske Opus prosjektet Undersøker pasienters erfaring med å delta i en psykososial familieintervensjon Pasientene opplevde ikke intervensjonen som nyttig Beskriver at den er nyttig for foreldrene (Larsen et al 2004) 15 informanter

Hvorfor så forskjellige resultater? Passer ikke intervensjonen for personer med FEP FEP har forskjellig symptombelastning, sosial fungering og prognose Har intervensjonen mer fokus på kronisk lidelse enn på den krisen det er å oppleve en psykose for første gang? Oppleves intervensjonen som mer stressfremkallende enn stress reduserende? Er det et gap mellom pasienter og familiemedlemmers behov?

Ulike modeller, likt innhold Enfamilie/Flerfamilie eller en kombinasjon Allianse Opplæring og undervisning Stressreduserende mestringsstrategier Kommunikasjonstrening Problemløsning

McFarlanes modell Enfamilie/flerfamilie Henholdsvis 6-9 mnd/2års varighet Målsetting å gi et optimalt behandlingstilbud så tidlig som mulig for å forhindre forverring og tilbakefall

Struktur Allianse Seminar Møtene Møtestruktur   Allianse Seminar Møtene Møtestruktur Tre separate møter med familie- medlemmer og pasienter Før møtene starter og etter 1 år. Seminaret er adskilt for pasienter og familie- medlemmer før oppstart og sammen etter 1 år 90 (45) min hver annen uke 1. Personlig presentasjon 2. Hvordan psykosen har forandret våre liv Deretter problemløsnings møter 15 (5) min småsnakk 20 (10) min runde 5 (5) min problemvalg 45 (20) min problemløsning 5 (5) min småsnakk     4-6 måneder ½ dag 2 år  

Artikkel 1 Pasienter og familiemedlemmers opplevelse og erfaring med en psykoedukativ familiebehandling. En kvalitativ studie. Patients and relatives’ experiences with a psycho educational family intervention: A qualitative study. Issues in mental health nursing (In press). Liv Nilsen, Jan C. Frich, Svein Friis, Jan Ivar Røssberg

Mål Hensikten er å utforske pasienter og familiemedlemmers opplevelser av de ulike elementene i en psykoedukativt familiearbeid

Metode En kvalitativ utforskende studie Studien gjennomføres ved TIPS Sør-Øst og er en del av Tematisk Område Psykose (TOP) ved UIO og OUS Deltakere fra tre ulike HF i Helse Sør-Øst

Materiale Pasienter N= 12 Alder: Mean 26,8 5 menn og 4 kvinner Diagnose 10 schizofreni 1 schizoaffektiv 1 psykose nos Familiemedlemmer N= 14 Alder: Mean 56 6 menn og 8 kvinner

Resultater Allianse Støtte Engstelse og usikkerhet Kunnskap og læring Tid Struktur

Allianse ” å snakke med en profesjonell uten at foreldrene mine var tilstede” ”det som sies i gruppen forblir i gruppen” ”Å få lov til å fortelle vår historie”

Støtte ”Å kunne dele våre innerste tanker” ”jeg tenker på de andre når jeg har det vanskelig” ” Å møte andre i samme situasjon reduserte følelsen av skam og ga håp for fremtiden, felles skjebne-felles trøst”

Engstelse og usikkerhet ”Jeg gruet meg før møtet og var lettet når det hele var over” ”jeg snakket mye mindre enn jeg vanligvis gjør” ”jeg turde ikke ta opp de tingene jeg egentlig ønsket å diskutere” ”her kunne jeg ta opp temaer jeg ikke kunne ta opp hjemme”

Kunnskap og læring ”det er viktig å ha kunnskap om sykdommen, det du ikke vet gjør deg redd” ”det er ingen som kan forestille seg hva vi opplever” ”tiden….at det tar så lang tid” ”når pasientene snakker gir det meg en innsikt helt annerledes enn det vi fikk på seminaret”

Tid ”du må først forstå at du er syk” ”fra dag en….pasientene må være i stand til å konsentrere seg, ta medisiner og ikke være for mistenksomme” ”Det tar tid å se bedring både i seg selv og i andre” ”det var utfordrende å delta over så lang tid”

Struktur ”Jeg ble så sliten når møtene varte mye lengre en vi avtalte” ” i en enfamilie ville jeg ha greid å ta opp vanskeligere temaer” ” dette er så personlig at jeg ikke vil dele det med noen andre”

Konklusjon God relasjon til gruppelederne forhindrer drop-out. Møte andre i samme situasjon fører til mindre skamfølelse og gir håp for fremtiden. Historier fra virkeligheten er viktigere enn boklig lærdom Mange pasienter sliter med angst og usikkerhet på møtene, store grupper er vanskelig. Skal man delta i enfamilie eller flerfamilie er avhengig av personen selv. Gruppeformatet er krevende for personer som fortsatt sliter med psykotiske symptomer, men familien er klare til å begynne fra dag 1. Intervensjonen bør vare i to år, men det oppleves som krevende for mange familier.

Artikkel 2 Hva er det i en psykoedukativ familieintervensjon deltakerne opplever som effektfullt. En kvalitativ studie Participants’ perceived effects of a family intervention after first episode of psychosis:.A qualitative study Liv Nilsen, Jan C. Frich, Irene Nordheim, Svein Friis, Jan Ivar Røssberg

Mål Å utforske de effektive elementene i en familiebehandling for pasienter og familiemedlemmer som deltar i en psykoedukativ intervensjon

Resultater Utvikle innsikt og akseptering Lære om varselsignaler Pasientene opplevde at de fikk økt innsikt gjennom kunnskap de fikk i løpet av intervensjonen Lære om varselsignaler Diskusjoner i gruppen gjorde deltakerne mer oppmerksom på varselsignaler og hvordan de skulle håndteres

Lære å planlegge og problemløse Å bli mer uavhengig Pasienten e opplevde at de måtte ta selvstendige avgjørelser om eget liv om de skulle bli bra Lære å planlegge og problemløse Utfordringer i dagliglivet ble løst gjennom diskusjoner i gruppen. Råd og anbefalinger bidro til at pasientene fikk nye mestringsstrategier Forbedrede kommunikasjonsferdigheter Nye kommunikasjonsferdigheter bidro til at pasientene kunne diskutere sien utfordringer på en annen måte både i gruppen og hjemme

Konklusjon Intervensjonen bidrar til : Å få innsikt i egen lidelse og hjelp til å akseptere at en trenger hjelp At en lærer å ta hensyn til egne varselsignaler At en blir mer selvstendig At en lærere å planlegge og problemløse At en får bedre kommunikasjonsferdigheter

Veiledere Professor dr.med Jan Ivar Røssberg, OUS/UiO Professor dr.med Svein Friis, OUS/UiO Professor dr.med Jan Christian Frich, UiO