Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
HOLDNINGER OG HANDLINGER
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Opplæringslova.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Kompetanse for mangfold
Barnesyn og barns medvirkning
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Bjørnsgård barnehage.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad

Å begynne med slutten…. •Demokratitenkning og kritisk refleksjon •Åpent kunnskapsbegrep, pluralisme og flerfaglighet •Globalt ansvar, akademisk frihet •Kunnskapsdeling

•Samfunnsendringer og motkulturelle verdier •Hva vil vi at våre unge skal lære? Platon/Gorgias: Politikk og utviklingen av samfunnet er intimt vevet sammen med utdanning og opplæring. Grunnleggende spørsmål: •Hvem er opplæringen/utdanningen til for? •Hva er utdanningens formål? •Hva er grunnverdier i høyere utdanning og forskning?

Dannelse innebærer at mennesket blir myndig, lærer seg å tenke selv Fra den overtalende til den overbevisende lærer/formidler Det pedagogiske paradoks: Hvordan utvikle frihet og autonomi der det finnes tvang – og ferdige mål?

Hva er formålet for opplæringen? *Retningsgivende for styringsdokumenter *Uttrykk for samfunnets normer og verdier *Utgangspunkt for praksis i barnehage, skole og lærebedrift *Gjelder alle barn og unge som går i barnehage, skole og lærebedrift

Hovedbegrunnelser for det nye formålet: •det norske samfunn har både en kulturell tradisjon og et kulturelt mangfold •menneskerettslige forpliktelser •større sammenheng mellom barnehagen og grunnopplæringen •barnehagens egenart •endringer i utdanningssystemet mot et helhetlig 13- årig opplæringsløp

Verdibaserte formål Formålenes verdigrunnlag: •er likt for barnehagen og opplæringen •klargjør de konkrete verdiene som skal ligge til grunn for virksomhetene •uttrykker verdier som flest mulig kan slutte opp om (respekt for menneskeverdet, åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet, skaparglede, utforskartrong, tenke kritisk, handle etisk og økologisk…)

Formålenes verdigrunnlag: •anerkjenner at i Norge er disse verdiene formet i en kristen og humanistisk tradisjon •anerkjenner at disse verdiene kan begrunnes ulikt i forskjellige religioner og livssyn •understreker at disse verdiene er forankret i menneskerettighetene

Barnehagen Øvrige deler av formålene: •omsorg, lek, læring og danning •barnehagens egenart og respekt for barndommens egenverdi •styrker barnehagens pedagogiske mandat •grunnleggende kunnskaper og ferdigheter •et utgangspunkt for livslang læring

Opplæringen Øvrige deler av formålene: •kunnskaper, ferdigheter og holdninger •et bredt syn på kompetanse •en aktiv og deltakende elev •forberede for samfunns- og yrkesliv •mestre eget liv

Målforskyvning i skolen? •Spenning mellom skolens overordnede mål (formålsparagrafen) og det som kan operasjonaliseres og måles (prøver og eksamener) •Generelle mål krever kontinuerlig verdiavklaring •Større lokalt selvstyre i skolespørsmål og større engasjement omkring skolens formål •Debatten om karaktergivning i skolen kunne ha vært en debatt om skolens verdigrunnlag og formål

skolen •Likhetsprinsippet •Mer fleksibilitet •Lik rett til utdanning •Verdikonflikter må tas opp/kulturell kompleksitet •Gap mellom grasrota og elitetenkningen •Utdanne til demokrati lokalt og globalt •Utjevne sosiale forskjeller

Høyere utdanning og forskning •Forskningsetikk og innovasjonsetikk •Akademisk frihet, kollegialitet, globalt ansvar •konsentrasjon •Innovasjon balansere mot fri grunnforskning •Radikal innovasjon kan ikke detaljstyres •Kvalifikasjonssystemets begrensninger

oppsummering •Mer autonomi til institusjonene •Klare skiller mellom stat og marked •Fra kontroll til selvstyrt faglig utvikling •Nøktern testing •Praktiske løsninger på verdikonflikter •Prosessuelle verdier (de lever!)

Å mestre sitt liv - i materialismens tidsalder…