TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Intern presentasjon for medlemmer
Advertisements

Språk, tanke og kommunikasjon
Pedagogisk analyse.
Læringspsykologi: Klassikerne
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
- roller og forventinger
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Personlighetsbegrepet i veiledning
Sosiologi i barnehagen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
copyright kjellaug johannessen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
(Barne-og ungdomspsykologi)
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
"God bagasje på livets reise."
Psykodynamisk perspektiv
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Workshop, Dokka – 9. nov
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
Personlighetspsykologi - PSY 2600
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Transaksjonsmodellen
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Lekens betydning for læring av matematikk
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Behov og utviklingsfaser
Kapittel 7 Læring.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kapittel 11 Læringsteori.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING Liv Margarete Lassen 2003

TEORI ” Teori er når man vet at alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer og ingen vet hvorfor. I dette rom blir teori og praksis forenet -ingenting stemmer og ingen vet hvorfor.”

Ulike teoretiske retninger Behaviorime - Psykodynamisk - Humanistisk - System EklektiskTeori Problemløsningsmodeller

Hypoteser, teori og modell Teori ”En helhet av hypoteser hvor sammenhengen mellom dem er klargjort” Hypoteser ”Forklarer beskriver eller fortolker mulige saksforhold, viss sannhet man er usikker på, men berett til å undersøke” Modell ”Et system som brukes til å representere et annet” (forenklet framstilling)

PRAKSIS P3 Etisk begrun-nelse Verdier Praksisteori P2 Erfaringer overført kunnskap Teori-basert begr. Praksis-basert P1 Handling

HISTORISK LINJE 1900 1951 Pavlov 1849/1900 Skinner 1904 Rubenstein 1889 Luria 1902 Berne 1910 Vygotsky 1896 Leontjev 1903 FAMILIETERAPI Freud 1858 Perls 1893 Frankl 1909 Glasser 1928 Satir 1921 Adler 1870 Bateson 1952 Rogers 1902 Ellis 1930

Sentrale retninger Psykoanalysen: Fokus på det indre; atferden en følge av indre krefter Humanismen: Fokus på hele identiteten; følelser, tanker og atferd Behaviorismen: Fokus på det som er synlig atferd - målbar Systematisk: Fokus på systemets påvirkning på individet. Hvilke bindinger /roller styrer atferden. Dysfunksjonell atferden er et symptom for dysfunksjon i systemet

Polariteter Psykodynamisk Følelser/emosjoner Fokus - fortid Innsikt viktig Problemet - symptom Ubevisste er vesentlig Atferdsteori Atferd(+/- kognisjon) Fokus nåtid Innsikt - ikke viktig Problemet reelt: ikke lært atferd feillært atferd Bevisste er vesentlig

Psykoanalysen Psykoanalysen superego - ego - id Livsinstinkt Freud (1856) Wien Medisinsk bakgrunn Tre nivåer i psyken superego - ego - id Viktig å finne en balanse i nivåene Drivkraften - Libido Livsinstinkt Døds- og aggressive instinkter

Psykososiale stadier Orale 0-1 år Anale 1-3 år Fallisk/Ødipal 3-6 år Latens 7-13 år Genital 12 -15 år

Flere psykoanalytikere…... Adler (1870) Medisinsk bakgrunn Makt og mindreverdighet Jung (1870) Sveits Psykiater Arketyper -kollektiv bevissthet, myter drømmer, eventyr, religion. Reich (1897) Østerriksk/Amerikansk lege Vegetoterapi

Neofreudianske teorier: Egopsykologi Erikson (1902) Tyskland 8 stadier Lekens betydning Det sosiale samspillet Anna Freud (1895) Forsvarsmekanismens betydning Berne (1910) Canada Transaksjonsanalysen Foreldre - Voksen - Barn

UTVIKLINGSKRISER= Kriser som naturlig hører menneskelivet til Grunnleggende tillit kontra mistillit (0-1år) Selvstendighet v.s. Skam/tvil(2-3år) Initiativ v.s. Skyldfølelse (4-7 år) Flid v.s. Mindreverdsfølelse (6-12-13 år) Identitet v.s. identitetsløshet (13-19 år) Nærhet, distanse/isolasjon (20-30år) Skapende-stagnasjon (30 år - alderdom) Integritet - bitterhet (alderdom) E. Erikson. Ref: Cullberg: ”Mennesker i krise og utvikling” (Oslo, 1998)

Psykodynamisk Problemforståelsen Framgangsmåter Tiltak Ubalanse mellom de dynamiske delene av psyken i forhold til psykososiale faser Avdekke Vansker gjennom: Lek Tegning Tester Assosiasjoner Samtale o.s.v. Framgangsmåter Tiltak Tiltak: Samtale Lek

Behavioristisk teori R R Klassisk betinging (Pavlov, Watson) Forklarer atferd som respons læring Neutral stimulus Ubetinget stimulus Refleks R Betinget stimulus R Bjelle Mat Salvering Bjelle Salvering

Operant betingning (Skinner)

Betingning Ta vekk Gi Atferd forsvinner Avbetingning Øker atferd + Forsterker _ Forsterker Straff minsker atferd Øker atferd

Sosial læringsteori Bandura & Walters Tharp og Wetzl Modelllæring Viktighet av sosiale aspekt Mål Å lære ny atferd til gammel stimuli som et mønster. Atferd kan inkludere tanker og følelser Kognitiv teori Meichenbaum-Piaget-Luria Nevrolingvistisk Programmering Bandler og Grinder Kognitiv - atferd Systematisk begrepsopplæring Nyborg Selvinstruksjon

Sivert og Sveaas modell 1986 ”Store lille verden” Problemet beskrives: Av barnehagepersonalet Av foreldrene Av barnet selv Problemet beskrives som: Det barnet gjør I sitt miljø Barnets atferd vurderes i forhold til: Ønsket atferd Uønsket atferd KARTLEGGING

KARTLEGGING Individuelle kjennetegn Barnets atferd ved barnet: sett i kompetanse atferdsmessige forutsetninger for å lære Barnets kognitive stil Barnets atferd sett i forhold til barnehagens miljøbetingelser

Tiltak Valg av mål Vurdering Har det funnet sted en forandring? Hva vil vi barnet skal: Gjøre mer av Gjøre mindre av Lære nytt Valg av mål Hva gjør vi? Tiltak for at barnet skal tilegne seg læring Tiltak for å øke ønsket atferd Tiltak for å redusere uønsket atferd Tiltak for å forebygge Tiltak utføres i samarbeid med foreldre og andre samarbeidsparter Har det funnet sted en forandring? Har det ført til en forandring Vurdering

Beteende terapeutiske paradigm och modeller (Sten Rønneberg) Åndelige faktorer Identitet Verdier Kompetanse Alternativ betinging Stimuli Atferd Konsekvenser Mulige andre variabler

BEHAVIORISTISK Problemforståelsen Framgangsmåter Tiltak Feillæring eller ikke læring Analyse av S_R dimensjon i forhold til atferd Kartlegge gjennom observasjon -intervju for å identifisere: S - før R - atferd K - forsterker Identifisere - modellæring Framgangsmåter Tiltak: Forandre reaksjon på ønsket/ uønsket atferd. Forsterke ønsket atferd overse uønsket atferd. Bygge opp (shaping) av ikke lært atferd. Igangsette positiv modellæring Tiltak

HUMANISME - Den tredje vei Rogers - Maslow - Glasser - Nissen 1. Humanistisk 2. Eupsykisk 3. Bevisst og ubevisst 4. Motivet- ”vekst hypotesen”

Psykologisk utvikling Behovenes relative fremtredenhet (Etter Kreck & Crutchfield 1969:499) Utviklingsmessig forandringer av de fem behov gruppene i Maslows hierarki Selv-aktualisering Respekt Kjærlighet Fysiologiske Sikkerhet

Symbolsk interaksjon G. Mead 1934 Kognisjon/ Følelser Vurdering og persepsjon Vurdering og persepsjon RV S V RS ”Jeg speiler meg i andres reaksjon på meg”

HUMANISTISK Problemforståelsen Framgangsmåter Tiltak Udekkede basale behov styrer bruk av krefter Mister kontakt med egne følelser (behov/identitet) Problemforståelsen Analysere situasjonen gjennom intervju/samtale med barnet og viktige voksne Fokus - Her og nå Opptatt av: Ressurser Mangler Framgangsmåter Tiltak: Rådgivningsforhold- varm /aksepterende Sikre tilfredstillelse av basale behov Lære barn/foreldre å formulere å dekke egne behov Tiltak

Systemteori - Kommunikasjon Bateson 1952 California -double bind Familieterapier Conjoint - Virginia Satir Strukturell - Minuchin, Haley Strategisk -Watzlawick Systemisk - Milanogruppen Selevini, Palazzoli

Fra Dyaden til system Dyaden Triaden Systemer Punkturering i et hendelsesforløp Kommunikasjonsprosess - Livsløp

Den sirkulære forståelsen Individet ses som en del av en større helhet der en rekke elementer handler og reagerer på hverandre på uforutsigbare måter. Fordi handling og reaksjon er kontinuerlig, endrer ”feltet” hendelsen skjer i. ”Alt henger sammen” Økosystemer

Systemteori Strukturproblemer Myter, regler, meninger Systemet vedlikeholder og forsterker atferden til medlemmene ut fra behov (for eksempel homeostase, meningsstrukturer) Problemet er et symptom for et dysfunksjonelt system Dysfunksjoner: ”Run away” Strukturproblemer Myter, regler, meninger

Økologisk retning Bronfenbrenner - utviklingsperspektiv (Barn i to verdener) Fire nivå: Mikro - system Meso - system Ekso - system Makro - system Makro Ekso Meso Mikro

Ulike systemer MAKROSYSTEMET (For eksempel Staten) EKSOSYSTEMET (Kommunen) MESOSYSTEMET (samarbeid mellom Mikro og Ekso) MIKRO SYSTEMET (Barnet, Barnehage/skole Familie, venner)

Systemisk Problemforståelsen Framgangsmåter Tiltak ” Systemet” vedlikeholder og forsterker atferd utfra ”dets” behov” Atferden er et symptom på et dysfunksjonelt system Problemforståelsen Framgangsmåter Samler alle involverte parter i systemet Gjennom sirkulær spørring og andre intervju måter; finner hypoteser Tiltak: Endre systemets ”homeostase” med intervensjon, oppgaver, reformuleringer og lekser Tiltak

Eklektisme Teoretisk Teknisk Konvergerende (felles tre) Divergerende (ulike) Valg av mange Anvende det som er Samling Seleksjon Anvende deler Ateoretisk, men empirisk Sum av delene Realistisk Teoretisk Konvergerende (felles tre) Kombinasjon av mange Skape noe nytt Blanding Syntese Forene deler Mer teoretisk enn empirisk Mer enn sum av delene Idealistisk

Modell for counsellor decisionmaking in individual counselling Personlige faktorer Teori Strategi Metode og teknikker Spesifikk respons Klient-respons