Personlighetsbegrepet i veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
- roller og forventinger
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
LÆRING Grunnleggende prosesser
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
- Verdsettende ledelse
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
12 Reflekterende lesing.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Å snakke med seg selv, fali det?
Personlighet og konflikt kap
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Problemløsning.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Leve lykkelig alle dager til ende…
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Personlighetsbegrepet i veiledning Konferanse om utdannings- og karriereveiledning Universitetet i Oslo, 2. april 2004

Et grunnleggende spørsmål: - Hva virker inn på den enkeltes karriereutvikling?

Personlighet kan ha innvirkning på om vi trives og fungerer bra i arbeidslivet

Hva mener vi med personlighet?

En vanlig definisjon: Med personlighet mener vi en tendens til å tenke, føle og handle på en bestemt måte ...Eller en persons atferdsstil/måte å forholde seg på Pervin & John; Personality, Theory and research

Teorier om personlighet Psykodynamisk teori Humanistisk teori Trekkteori

Sigmund Freud Psykodynamisk teori vektlegger det underbevisste/ubevisste motiver Personligheten må utledes fra drømmer, fantasier, forsnakkelser etc.

Carl Rogers Humanistisk teori en motreaksjon til andre retninger, bl.a. Freuds vektlegging av det ubevisste og irrasjonelle hos mennesket Vektlegger både rasjonalitet og følelser; menneskers selvoppfatning og evne til vekst

Trekkteori Innfallsvinkel: Det vi observerer og kommuniserer om hverandre, nedfelles i språket (Gordon Allport)

Trekkteori Setter personlighetsbeskrivende ord i system (ordnet i dimensjoner og trekk) Fokuserer på hvordan vi er forskjellige mht. personlighetstrekk

Hva er et personlighetstrekk? En atferdstilbøyelighet som er gjenkjennelig hos en person over tid og i ulike situasjoner

To vesentlige spørsmål: Hvor stabil/konsistent er vår atferd over tid og i ulike situasjoner? Hvor mange personlighetstrekk er det hensiktsmessig å dele inn i?

Stabilitet Atferd er både personavhengig og situasjonsavhengig …Men jo mer vi har av et trekk, desto mer sannsynlig er det at atferden som trekket disponerer for kommer til syne

Stabilitet Studier over tid indikerer stabilitet i voksen alder (30+) Krysskulturelle studier gir indikasjoner på at en inndeling i fem store trekk er hensiktsmessig

Hvor mange trekk? Femfaktormodellen (The Big Five) (N) Nevrotisisme (E) Ekstroversjon (O) Åpenhet (A) Medmenneskelighet (C) Planmessighet

(N) Nevrotisisme Rolig og tilpasningsdyktig, eller mer sårbar, engstelig og irritabel? For mye og for lite – begge deler kan være en utfordring

(E) Ekstroversjon Sosial, snakkesalig og energisk, eller mer forsiktig og ettertenksom? Lettere å være selger som ekstrovert enn som introvert

(O) Åpenhet Åpen for nye tanker, idéer og inntrykk, eller mer skeptisk og opptatt av det konkrete? Åpenhet en fordel f.eks. i intellektuelt arbeid, men kan være en utfordring i politiet, brannvesenet etc.

(A) Medmenneskelighet Interesse for og tiltro til andre, eller mer uavhengig og egenrådig? Endringstendens: Medmenneskelighet stadig viktigere i lederrollen (mer relasjonsbasert ledelse enn tidligere)

(C) Planmessighet Arbeider samvittighetsfullt og systematisk, eller lar seg avspore/tar ting mer på sparket? Å kunne legge en plan og følge den til målet er nådd bidrar positivt i de fleste jobber

Personlighet og karriereveiledning Måling (bruke testverktøy) Refleksjon (samtale/stille spørsmål)

Spørre rundt de fem dimensjonene EKSEMPEL 1 Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan hjelpe mennesker som har det vanskelig. Hvordan pleier du å reagere når du møter mennesker som ikke har det så greit?

Spørre rundt de fem dimensjonene EKSEMPEL 2 Jeg lurer på om det å starte egen bedrift kunne være noe for meg… Spørre rundt dimensjonene N, E og C; erfaringer, hvordan de opplever seg selv, og hvordan andre beskriver dem.

Spørre rundt de fem dimensjonene EKSEMPEL 3 Det er så mye som interesserer meg, jeg aner ikke hva jeg skal sikte meg inn mot etter studiene. Fortell meg om en aktivitet eller situasjon du gjerne oppsøker, og hva som gjør at du føler deg vel i den.

Spørre rundt de fem dimensjonene EKSEMPEL 4 Jeg har fått tilbud om to jobber… Diskutere hva som kreves av personlige egenskaper i de to jobbene, med de fem dimensjonene som bakteppe

Oppsummering FFM gir oss ikke et røntgenapparat, men et begrepsapparat Det kan være forskjell mellom trekk og ”tilstand” Ha tillit til den enkeltes vurderinger av seg selv Gevinsten ligger i bevisstgjøringen