1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai 2010 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Møte med fagpolitisk utvalg for opplæring, kompetanse og verdiskaping i region Øst i Oslo Presentasjon ved Aud Larsen, leder NUFHS Bård Inge Thun,
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
1 Møte med Opplæringsregion Nord (ORN) om fagskole Fylkeshuset i Tromsø Tirsdag 17. august 2010 v/Bård Inge Thun, nasjonal fagskolekoordinator 1.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Møte med FFU i Haugesund Presentasjon fra RFF Torbjørn Tvedt, leder RFF Ivar Lien, leder NUTF Aud Larsen, leder NUFHS Bård Inge Thun, koordinator.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
LUB og nasjonale planer
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Råd og utvalg i fagskolesektoren
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Rådet for offentlige fagskoler
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai

Det norske systemet Ph.d. Master Bachelor Videregående Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Fagskoleutdanning § 3-5 § 3-5 refererer seg til høyskoleloven og ikke opplæringsloven

Råd og utvalg • Kort historikk i forhold til etablering og samarbeid i nasjonale råd og utvalg

4 Etter loven • Ordning med sentrale, departementsgodkjente læreplaner opphørte samtidig. • Ansvaret for læreplanarbeidet og utvikling av skoleslaget ble pålagt den enkelte utdanningstilbyder. 4

5 Årskonferansen 2003 • UFD orienterte om ny fagskolelov og konsekvensene av denne. • Nødvendig med nært samarbeid mellom skole/arbeidslivet i utviklingen av studietilbudet i fagskolen. • Departementets tidligere rolle forsvant. • Hva med nye læreplaner og videre utvikling av fagskolen? • Hva med en nasjonal standard? 5

6 Etablering av nasjonale utvalg • Fylkeskommunene tok ansvar og formaliserte Rådet for fylkeskommunale fagskoler (RFF). • Stor vilje til å utvikle nye planer for utdanningen. • Nasjonale utvalg for teknisk fagskole (NUTF) etablert • I 2006 ble NUFHS opprettet for å ivareta fagskoleutdanningen i helsefag. • Disse utvalgene har satt nasjonal standard for fagskolen som fylkene er blitt enige om å følge.,

7 Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Oppnevnt av FFU •RFF er et koordinerende organ for fagskolene som skal bidra til kvalitetsutvikling av de fylkeskommunale fagskolene, samordne etterutdanningstiltak og informasjonstiltak. •RFF skal bistå FFU i utarbeidelse av uttalelser til departementet og andre. •RFF arrangerer årlig en fagkonferanse 7

NUFHS Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag • arbeidsgiverorganisasjonene (4) • arbeidstakerorganisasjonene (5) • fylkeskommunale skoleeiere (1) • fylkeskommunale fagskoler (1) • private fagskoler (1) • studenter (2) • SHdir (2) (inkl. sekretær for utvalget). Til sammen 16 utvalgsmedlemmer • Representanter fra Helse- og omsorgsdepartementet (1), Utdanningsdirektoratet (1) og NUTF (1) er observatører i utvalget. • I tillegg møter observatør fra Kunnskapsdepartementet når det er aktuelle saker med behov for en orientering fra dette hold.

NUFHS’s oppgaver NUFHS er en frivillig sammenslutning av sentrale aktører innen helse- og sosialfagene • Organ for samhandling mellom tilbydere av fagskoleutdanning i helse- og sosialfag og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner. • Utvikle, opprettholde og synliggjøre en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Standarden skal være retningsgivende for søknader til NOKUT om godkjenning av fagskoletilbud men også gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpassing av opplæringen. • Sikre utvikling, videreutvikling og anbefaling av nasjonale planer. • Være en samarbeidspartner for NOKUT, utdanningsmyndighetene og andre aktuelle fagskolemiljøer • Arbeide for å utvikle et felles nettsted for all fagskoleutdanning. • Uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse (finansieringsordninger, inntakskriterier, dimensjonering, lokalisering, framtidig behov for kompetanse oa.)

NUTF Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning Partssammensatt (11 medlemmer + sekretær) • NHO • LO • Skoleeier • Maritime arbeidstakerorganisasjoner • Maritime arbeidsgiverorganisasjoner • Fylkeskommunale fagskoler • Private fagskoler • Arbeidstakerorganisasjoner i skoleverket • Studentene

NUTF’s oppgaver • Være organ for samhandling mellom utdanningsgivere, brukere og næringsliv i arbeidet med å utvikle grunnlaget for en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskolen, og å synliggjøre utdanningen i samfunnet. Den nasjonale standarden skal gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av læringsarbeidet. • Fastlegge nasjonale kriterier for læreplaner og vurdering. • Utvikle og fastlegge nasjonale planer etter anbefaling fra de næringsrettede utvalgene. • Tilby NOKUT samarbeid om utvikling av kriteriegrunnlaget for godkjenning. • (Kan) uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse (inntakskriterier, volum, lokalisering oa.)

12 Nasjonal standard • NOKUT bærer ikke ansvar for å sikre nasjonal standard. • Standarden er beskrevet i et generelt og et fagspesifikt planverk. Stor enighet i NUTF. • Felles begrepsapparat utarbeidet for å sikre god kommunikasjon. • Utvikling av læreplaner i tekniske fag- en stor nasjonal dugnadsinnsats i Revidering startet H-08 pga for høy detaljeringsgrad og tilpasning til NKR (NQF/EQF) • Læreplaner i helsefag er utarbeidet av SH-dir. Revidering i gang. 12

13 Tankegodset i generell plan • Studentene skal utvikle evne til samarbeid og kommunikasjon. • Studentenes egne praktiske erfaringer muliggjør erfaringsbaserte og studentsentrerte læringsformer. • Studentene trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. • Fokus på helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. • Vurderingen skal fremme en kontinuerlig læringsprosess hos studentene, hvor refleksjon omkring egen læring er et viktig element. • Studentene skal gis mulighet til å forbedre seg underveis i løpet og derved erfare at den første kunnskapen i en modul vil kunne suppleres med ny

Om skoler og studenter • 42 fylkeskommunale skoler som har godkjente fagskoletilbud • 5222 studenter i 2010 hvorav 655 innen helse • Utdanningen kjennetegnes ved at mange tar utdanning i andre fylker enn hjemfylket (Enkelte skoler har opp mot 60% utenfra)

15 Studentfordeling ved 3 fagskoler skoleåret F i Gj ø vikBergen TFStavanger OTS FylkesnavnStud- 09/10I %Stud- 09/10I %Stud- 09/10I % Akershus749,79 %61,23 %10,17 % Aust-Agder91,19 %20,41 %132,25 % Buskerud324,23 %30,61 %50,86 % Finnmark20,26 %10,20 %50,86 % Hedmark14018,52 %30,61 %30,52 % Hordaland172,25 %34269,94 %6310,88 % Møre og Romsdal263,44 %285,73 %305,18 % Nordland162,12 %51,02 %193,28 % Nord-Trøndelag91,19 %30,61 %81,38 % Oppland30640,48 %10,20 %30,52 % Oslo222,91 %20,41 %20,35 % Rogaland172,25 %489,82 %35761,66 % Sogn og Fjordane101,32 %234,70 %111,90 % Sør-Trøndelag192,51 %61,23 %152,59 % Telemark60,79 %61,23 %30,52 % Troms81,06 %20,41 %91,55 % Vest-Agder40,53 %51,02 %284,84 % Vestfold243,17 %20,41 %30,52 % Østfold151,98 %10,20 %10,17 % Sum % ,00 %579100,00 % Norden1 2 12

NKR Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk • Berører hele utdanningssystemet. • Basert på et prinsipp om å beskrive læringsutbytte gjennom deskriptorer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. • Fagskolen skal inn i et rammeverk. • Planen er å komme frem til et sømløst, overordnet rammeverk som relateres til EQF (europeisk kvalifikasjonsrammeverk) om et drøyt års tid. • Pilotprosjekt med 15 fagskoleutdanninger pågår nå.

17 Nivå 8 Nivå 7 Nivå 6 Nivå 5 Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Kvalifikasjonsrammeverk EQF-nivåene 17

18 Status NKR (EQF)- arbeidet • Tre faser: Erfaring, utvikling, implementering • 15 pilotutdanninger valgt ut hvorav: Oslo (BIM), Østfold (eldreomsorg), Bergen (bygg), Rogaland (boring), Gjøvik (elkraft), Tromsø (nautikk) og Narvik (psyk. helsearb.) • Arbeidsseminar november 09 i Bergen • Førsteutkast primo des-09, ferdig medio jan-10 • Utviklingsfasen ut 2010 • Implementering på den enkelte skole 18

NOKUTS roller • Godkjenningsorgan • Kvalitetssikringsorgan • Tilsynsorgan • Utviklingshjelper

20 NOKUTs krav til system for kvalitetssikring Tilbyder av fagskoleutdanning er selv ansvarlig for å sikre at tilbudene holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i utdanningstilbud som tilbys eller planlegges. Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: 1.Kvantitativ informasjon om utdanningstilbudet 2. Studentenes vurdering av utdanningstilbudet 3.Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av utdanningstilbudet 4.Eksterne interessenters vurdering av utdanningstilbudet 5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten 6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten Fagskoler som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: 7.Rutiner for etablering av nye utdanningstilbud 20

Godkjenningsprosessen

Statistikk • Sjelden har så mange visst så lite om så mye! • KD har Organisering av fagskolestatistikk på høring – Høringsfrist: 25. juni • Fagskolene har interesse av bedre statistikk • NOKUT har interesse av bedre statistikk | 22

23 Rapportering og statistikk Det som minimum skal rapporteres er: 1Studenter som starter opp i løpet av et skoleår – Total antall studenter – Studenter fordelt på fagområder – Opptaksgrunnlag – Gjennomført videregående skole eller realkompetanse – Heltid – Deltid – Nettbasert (kortere kurs, årskurs og treårige tilbud). – Om studenten: • fødselsnummer • bostedsadresse • tidligere utdanning 2Andel studenter som fullfører – Totalt for alle fagområder – Fordelt på fagområder – Fordelt per kjønn og alderskategori – Fordelt på opptak på grunnlag av videregående skole eller realkompetanse

Krav til godkjent tilbyder • Fagskole i minst to år • System for kvalitetssikring • Garanti- eller forsikringsordning • Primærvirksomhet: utdanning • Fast ansatte i undervisnings- og administrative stillinger • Samarbeid med arbeidslivet | 24

Fra rapportering til kunnskap Formål: • gi fagskolene forståelse og kunnskap Målgruppe: • ledere ved fagskolene • personale som jobber med rapportering | 25 NOKUTs fagskolekonferanse 27-28/

HiAk - RFF • Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. • Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: • PPU – planlegge oppstart av en nasjonal klasse for fagskoler i 2011 • Utdanne veiledere for å ivareta praksisen i PPU utdanningen

HiAk - RFF • Den store tanken: • Det er et paradoks at ”alle” snakker om behovet for forskning på alle områder – ikke minst innenfor fagskoleområdet – hvem arbeider målrettet med slik forskning i dag? • Hva med fagskolenes forskningssenter – et tverrfaglig nettverksorganisert forskningsmiljø?

Fra konklusjonene i St. meld. 44 ( ) ”Opprette et råd for fagskolene” Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF

Arbeidsgruppen for et nasjonalt fagskoleråd Rådet for fylkekommunale fagskoler (RFF) – 2 rep. Forum for fagskoler (FFF) – 2 rep. Norske Fag- og Friskolers Landsforbund / Kristne Friskolers Forbund NKI Fjernundervisning, utpekt i samarbeid med HSH Fylkeskommunene/KS NHO LO Unio/Utdanningsforbundet Vofo studentene, utpekt av RFF og FFF i samarbeid Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF

Mandat 1 Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Nasjonalt fagskoleråd (NFR) er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. Fagskolerådet skal bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring.

Mandat 2 Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Fagskolerådet skal i vid forstand fremme fagskolenes samlede interesser som selvstendig del av utdanningssystemet og stimulere til samordning og samarbeid og kvalitetsutvikling av fagskoletilbudene. Fagskolerådet skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom de forskjellige aktørene på utdanningsområdet og bidra til at fagskoletilbudene fremstår som attraktive utdanningstilbud for arbeidslivet og studenter.

Mandat 3 Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Fagskolerådet skal arbeide overfor regionale og sentrale myndigheter for å sikre fagskolene forutsigbare og tilfredsstillende økonomiske betingelser. Fagskolerådet skal samarbeide om en god sammenheng mellom utdanningsnivåene.

Mandat 4 Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Fagskolerådet skal bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen. Fagskolerådet oppnevner egne arbeidsgrupper for spesielle formål etter behov, og samarbeider med faglige nasjonale utvalg (for eksempel SRY, UHR, NUTF, NUFHS )

Sammensetning Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Nasjonalt fagskoleråd har 14 medlemmer Forum for fagskoler (FFF)2 Norske Fag- og Friskoler / Kristne Friskoler1 Voksenopplæringsforb. (Vofo) /(NFF)1 Rådet for fylkekommunale fagskoler (RFF) 2 KS1 NHO (2) / HSH (1)3 LO 2 Utdanningsforbundet1 Studentrepresentant1

Nasjonalt fagskoleråd Sekretariat Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Arbeidsgruppen for fagskolerådet forslår at Kunnskapsdepartementet har eierskap og sekretariatfunksjon for fagskolerådet.

Prosessen videre •Fagskolesektoren må selv definere hva et fagskoleråd skal være og gjøre –legitimitet i arbeidslivet er viktig •Nasjonal organisasjon for fagskolestudentene – første store oppgave for fagskolerådet? Fra Statsråd Tora Aasland

Veien videre Rådet for fylkeskommunale fagskoler RFF Kunnskapsdepartementet : •Bestemmer hvor sekretariatet skal være •Sender brev til organisasjonene om å oppnevne sine medlemmer •Kaller inn til første møte og vi venter

38 Nettadresser Denne presentasjonen: fagskole.wikispaces.com/fr