Bokens hovedfokus Effekter på ansvarsfordeling og styringsrelasjoner mellom Storting, sentral helseforvaltning og helseforetakene Noen første steg i retning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Aksjon for et bedre helsevesen
10Velstand og velferd.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Praksiskonsulentordningen i Norge
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Husbanken og kommunene
Evaluering av ”Fritt Fram”
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
utfordringer i en ny region
Reformarbeidet i offentlig sektor
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Bokens hovedfokus Effekter på ansvarsfordeling og styringsrelasjoner mellom Storting, sentral helseforvaltning og helseforetakene Noen første steg i retning av analyse av effekter på tjenestenes tilgjengelighet og innhold: Mer omfattende evaluering pågår Datamateriale: omfatter spørreundersøkelser i helseforetakene, dokumentanalyser, intervjuer Reformen forstås som samspill mellom organisasjon, historie og politikk

Del I Bakgrunn Hvorfor sykehusreform? Tilgang på problemer – en kompleks diagnose Tilgang på løsninger – New Public Management og norske fristillingserfaringer Tilgang på politiske beslutningsmuligheter – stramt styrt prosess, handlekraftig politisk/administrativ ledelse, linjeskifte i Arbeiderpartiet Sykehusreformens kjerne: Fra fylkeskommunalt til statlig eierskap Fra forvaltning til foretaksorganisering

Eierskap, organisering og ledelse: kombinasjon av stabilitet og fornyelse Rollemangfold og spesialisering i den sentrale helseforvaltningen Bygger på 5 etablerte helseregioner Omfattende sammenslåing av sykehus/institusjoner til 33 helseforetak Ansvar for flere spesialisthelsetjenestetyper (psykiatri og somatikk samlet, med ett unntak: Vestfold) Binder sammen sykehus og institusjoner fra flere fylker Gjennomgående ledelse på tvers av foretak Næringslivets innmarsj i styrer og administrativ ledelse, men fortsatt solid forankring i offentlig sektor Kulturkollisjoner, uklar rolleforståelse og konflikter eller god kombinasjon av stabilitet og fornyelse?

Norge i Norden: fra etternøler til pioner i sykehusreform Sykehusreformen – et brudd med den skandinaviske velferdsmodellen basert på et desentralisert og integrert offentlig sykehusvesen Styringen av sykehusene sentraliseres og statens rolle styrkes i alle nordiske land Men: Foretaksreformen så langt ikke et forbilde for de andre nordiske landene

Del II. Balansegang mellom politisk styring og Del II Balansegang mellom politisk styring og selvstendiggjorte sykehus Sentraliserende trekk: Statlig eierskap Statlig eneansvar Parlamentarisk styringskjede Styrelojalitet Desentraliserende trekk: Foretaksmodell Pasientinnflytelse Etterspørselsstyrt Teknologidrevet utv. Faglig-medisinsk autonomi Krevende balansegang mellom politisk/ administrativ styring og foretaksfrihet

Stortingets rolle Sykehusfeltet sentralt plassert i den rikspolitiske parlamentariske dragkamp Høyt og stigende engasjement i smått og stort Tillegges betydelig innflytelse av foretakslederne Sprikende politiske signal gir likevel handlingsrom for foretakslederne

Sykehusspørsmål i Stortinget (antall).

Innflytelse på beslutninger i helseforetakene 2003 og 2004 (prosent av foretakslederne som mener at vedkommende instans har nokså eller svært stor innflytelse).

Eierdepartementets rolle Oppgradert styringsposisjon gjennom flere og atskilte roller (bestiller, eier osv.) Aktiv bruk av styringsvirkemidler - muliggjort gjennom tilknytningsform Balansegang for helsestatsråden mellom stortingsaktivisme og foretaksautonomi Spenning mellom statlig rollespesialisering og helhetlig styring av helseforetakene

De regionale helseforetakenes rolle Skal styre foretakene, men også gi dem autonomi Krav til utstrakt balansekunst Styringsperspektivet over tid også mer fremtredende regionalt Men regionale forskjeller: Helse Midt-Norge og Helse Sør/Helse Nord ytterpunkt Deler mellomleddets skjebne: å være hoggestabbe for fjern og nær. Venneløse, men helt rådløse!

Styringsrelasjon og lokal autonomi. Regionale variasjoner Svært god =5 Gjennomsnitt =3,4 Midt Handlefrihet Øst Vest Svært liten=1 Svært stor =5 Nord Gjennomsnitt=3,3, Sør Svært dårlig=1

Del III Hva er oppnådd med staten som sykehuseier? Akutt- og fødetilbudet: En akilleshæl også med statlig eierskap Ikke enklere å få til kontroversielle strukturendringer med staten som eier Like mange endringer fant sted med fylkeskommunen som med staten som eier, men regionale forskjeller Forsvarere av bestående sykehusstruktur har greid å kompensere for svekket formell styringsposisjon

Ikke et stort regionalt byråkrati, men økt byråkratisering av beslutningsprosesser Lederne tvilsomme til om reformen har bidratt til omfordeling av ressurser fra administrasjon til tjenesteyting Utbredt oppfatning blant lederne at det fokuseres mer på økonomi, effektivitet og kostnadshensyn enn på tjenesteyting

Mest oppnådd så langt mht Mest oppnådd så langt mht. reduserte ventetider, styrking av den administrative ledelsen og effektivisering av stab/ støttefunksjoner Men: begrensede effekter på antall korridorpasienter og større geografisk utjevning av tjenestetilbudet Tillitsbasert styring, lokal forankring og lokal autonomi er viktige betingelser for god måloppnåelse Fortsatt ansvarsuklarhet rundt finansieringen av sykehusene

En reform på rett veg? Stor reformaktivitet – ”rydding og tilpasninger underveis” Bedre vilkår for regionalt og lokalt samarbeid Klar rikspolitisk ansvarsplassering Aktivitetsvekst Fokus på ledelse, adm og effektivitet, sentrale forutsetninger for produksjon av gode helsetjenester Gode tillitsrelasjoner MEN REFORMEN HAR LANGT FRA ”SATT SEG” Helse-Norge fortsatt i støpeskjeen. For tidlig å felle endelig dom!

Passer foretaksmodellen i sykehussektoren? Politikernes utfordring: avveie ombudsrollen mot foretaksmodellens ide om mer overordnet strategisk politisk styring Helseforvaltningens utfordring: skille roller, men samtidig sikre helhetlig og koordinert styring Helseforetakenes utfordring: ansvar for ”velferdsstatens dronning” betinger god politisk fingerspissfølelse. (Når) er det mulig å organisere bort høye fjell, dype daler og lange fjorder?

Demokrati- og legitimitetsutfordring Rikspolitikkens vitalisering og fylkespolitikkens tilbaketrekning Brukerstyringens inntogsmarsj Prosess vs. resultatlegitimitet: behov for enda bedre utbygde relasjoner til kommunale og fylkeskommunale myndigheter? Hvor dypt stikker sykehusreformen? Reformen mer en rituell endring i overbygning fjernt fra fagfolkene? Synkende tilfredshet med reformen nedover i organisasjonen

”Tiden leger alle sår”: helseforetaksmodellen går seg til Veier videre? ”Tiden leger alle sår”: helseforetaksmodellen går seg til Mer differensiert styringspraksis fra statens side (målestokkonkurranse mv.) Reell ”regionalisering” – dansk løsning basert på folkevalgte regioner Sykehusene trekkes nærmere staten: ”Helsestaten” innføres